Yoga Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 När jag installerar nya program så öppnar sig exe-filen dubbelt, som om jag hade tryckt på den 2ggr. Har varit så här sedan ett halvår och det "följde med" även när jag bytte dator. Börjar undra om det är ngn säkerhetsbrist? Tacksam för tips och idéer för att lösa detta Mvh Yoga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 Tror inte att det är någon säkerhetsbrist för då hade det väl varit fixat vid det här laget så jag flyttar din fråga till forumet för Windows 10 för jag antar att det är det du har eftersom du har bytt dator. Cecilia Moderator Yoga 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Penna Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 1 timme sedan, skrev Yoga: När jag installerar nya program så öppnar sig exe-filen dubbelt, som om jag hade tryckt på den 2ggr. Har varit så här sedan ett halvår och det "följde med" även när jag bytte dator. Börjar undra om det är ngn säkerhetsbrist? Tacksam för tips och idéer för att lösa detta Mvh Yoga Funderar på om din mus har blivit skadad eller så. Har precis upplevt samma sak när jag, (efter att ha gjort en total om installation) kopplade in den hos vännen. Fungerade ua. hemma men inte där. Har fn. inte försökt att åtgärda detta Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted April 3, 2020 Share Posted April 3, 2020 1 timme sedan, skrev Yoga: När jag installerar nya program så öppnar sig exe-filen dubbelt, som om jag hade tryckt på den 2ggr. Har varit så här sedan ett halvår och det "följde med" även när jag bytte dator. Börjar undra om det är ngn säkerhetsbrist? Tacksam för tips och idéer för att lösa detta Mvh Yoga Du har sannolikt lyckats ändra musfunktionen att går från dubbelklick till enkelklick i Mappalternativ. Med inställningen ”Enkelklick” räcker det att man markerar filen i fråga så startas den. Om man då inte känner till att man har aktiverat enkelklick och klickar på filen också kommer filen, i ditt fall .exe-filer, att startas två gånger. Ändrar du från enkelklick till dubbelklick återfår du funktionen att dubbelklicka för att starta .exe-filer. Mikael63 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoga Posted April 8, 2020 Author Share Posted April 8, 2020 På 2020-04-03 på 17:02, skrev X-Men: Du har sannolikt lyckats ändra musfunktionen att går från dubbelklick till enkelklick i Mappalternativ. Med inställningen ”Enkelklick” räcker det att man markerar filen i fråga så startas den. Om man då inte känner till att man har aktiverat enkelklick och klickar på filen också kommer filen, i ditt fall .exe-filer, att startas två gånger. Ändrar du från enkelklick till dubbelklick återfår du funktionen att dubbelklicka för att starta .exe-filer. Tack för ditt förslag men om så hade varit fallet så gissar jag att det hade märkts tydligt även i övrigt beteende i utforskaren. Jag kanske borde ha skrivit det, men problemet uppstår enbart när jag ska installera program. Alltså inte vid klick på alla typer av filer i utforskaren. Däremot så ledde ditt svar till en annan insikt här nu; problemet verkar enbart yttra sig när jag installerar exe-filer från webläsaren efter nedladdning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoga Posted April 8, 2020 Author Share Posted April 8, 2020 På 2020-04-03 på 16:57, skrev Pelle Penna: Funderar på om din mus har blivit skadad eller så. Har precis upplevt samma sak när jag, (efter att ha gjort en total om installation) kopplade in den hos vännen. Fungerade ua. hemma men inte där. Har fn. inte försökt att åtgärda detta Tack men det gäller alltså enbart exe-filer och då gissar jag att felet inte kan ligga i musens hårdvara? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted April 8, 2020 Share Posted April 8, 2020 33 minuter sedan, skrev Yoga: Däremot så ledde ditt svar till en annan insikt här nu; problemet verkar enbart yttra sig när jag installerar exe-filer från webläsaren efter nedladdning. Inte via utforskaren alltså? Vilken webbläsare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoga Posted April 12, 2020 Author Share Posted April 12, 2020 På 2020-04-08 på 11:44, skrev Mikael63: Inte via utforskaren alltså? Vilken webbläsare? Chrome Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael63 Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 2 timmar sedan, skrev Yoga: Chrome Då kanske tråden ska flyttas till Webbläsare om det bara är i Chrome detta händer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
X-Men Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Har du testat att återställa alla inställningar i Chrome till ”Standard” för att se om det åtgärdar problemet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts