Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ulyana


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Uppgraderingen gick bra men tog tid. Tappade VirtualBox och PlayOnLinux.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Uppgraderingen gick bra men tog tid. Tappade VirtualBox och PlayOnLinux.

Samma här , tog lång tid...jag fick ominstallera Google Chrome och Slimjet Browser..

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

Uppgraderingen gick bra men tog tid. Tappade VirtualBox och PlayOnLinux.

Supernajs. Använder inget av det så jag ska köra på med uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara. Finns det någon risk med att ligga kvar på 19.3? Då menar jag främst säkerhetsmässigt. Är det någon fara även fast man uppdaterar typ en gång om dagen? Det borde väl inte vara det eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite jobbig men har någon med dual boot upplevt problem vid uppgradering från 19.3 till 20?

Vill gärna veta det innan jag hoppar på tåget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev smeghead:

En liten fråga bara. Finns det någon risk med att ligga kvar på 19.3? Då menar jag främst säkerhetsmässigt. Är det någon fara även fast man uppdaterar typ en gång om dagen? Det borde väl inte vara det eller?

 

Nej, du kan vänta tills april 2023 om du vill.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev smeghead:

Nu är jag lite jobbig men har någon med dual boot upplevt problem vid uppgradering från 19.3 till 20?

Vill gärna veta det innan jag hoppar på tåget.

 

Jag svarar mig själv här lite.. Het på gröten som man är så skulle jag givetvis uppgradera. Slutade i katastrof. Kan fortfarande boota i win 10 men inte mint. "can not boot unknown fs" eller något liknande står det. Sen måste jag hårdresetta datorn.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev smeghead:

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Har du tagit backup med Timeshift?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv här lite igen.

Problemet var nog att jag hade för lite hårddiskutrymme för att utföra uppgraderingen.

Fick också en varning om det mitt under uppgraderingen. Men då var det väl lite för sent kan man tycka?

Så jag hade inte mycket att välja på förutom att fortsätta uppgraderingen.

Försökte med att boota från live USB 19.3 och utföra "boot repair".

Funkade inte. Det enda som hände var att bootmenyn blev halvpajjad.

Bootade igen från live USB och provade timeshift.

Funkade inte heller. Kan fortfarande inte ta mig in i Mint. Däremot så reparerades bootmenyn.

Så, gott folk, ska ni uppgradera så se till att ni har några GB ledigt på hårddisken. =).

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga igen.. Om jag nu från win 10 tar bort hela Mint-partitionen.. Kan jag då fortfarande boota in i win 10? För i så fall kan jag ju installera Mint från scratch.

Eller försvinner boot-menyn om jag tar bort mint-partitionen?

 

 

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar lite själv här igen.

Hoppas informationen kan vara till nytta för någon annan också..

 

1. Het på gröten som vanligt så tog jag ju bort mint-partitionen med risk för att inte kunna boota win 10.

2. Utökade storleken på partitionen för mint (inte för att jag tror det hade behövts eftersom jag ska göra en nyinstallation men ändå).

3. Laddade ner mint 20 och skapade en startbar USB med hjälp av rufus. (googla).

4. bootade från USB och installerade mint 20. Den kände av att jag hade win 10 också så det blev automatiskt dual boot igen, som jag hade hoppats på. Annars hade jag behövt installera win 10 igen också.

5. Resultat. Dual boot med win 10 och mint 20. Dock med en skitful startmeny. Den var mycket snyggare med mint 19.3. Dessutom har jag två val i menyn för win 10. Men det kanske ordnar till sig med tiden.

 

Nu hade ju jag tur att jag inte hade så mycket att förlora på en ominstallation av mint. Så för er som har det så lär ni backa upp filerna till en extern USB-hårddisk eller liknande före ni kör min procedur.

 

Och som sagt.. Har man lite extra utrymme på mintpartitionen så slipper man allt detta trubbel. Då tror jag man kan följa länken postad av Mikael63 till punkt och pricka utan att stöta på problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som känns lite surt dock är att uppgraderingen inte klagade på diskutrymmet förrän man var mitti uppgraderingen. Det måste vara en bug.

Jaja. Nu är det löst.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev smeghead:

Dessutom har jag två val i menyn för win 10.

Var på väg att skriva detta, att det kan hända.

Grub Customizer är ett bra verktyg för detta.

image.png.f517503e97a0015e8f7dc090020a5635.png

Grubmeny och utseende, det var väl nåt man ändrat på i 20 har jag för mig?

(får kolla sedan)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En positiv sak i allt trassel dock var ju att det hela tiden gick att boota till win 10. Även fast installationen av både 19.3 och 20 var paj.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-11 på 17:16, skrev Mikael63:

Tappade VirtualBox och PlayOnLinux.

Och funktionen att starta något program i PlayOnLinux. Bl.a. bråkades det om Freetype font.

Tog tillfället i akt att avinstallera allt med PlayOnLinux. Jag använde det bara i rent testsyfte. Windowsprogrammen kör jag i Windows, via VirtualBox

Även Xbindkeys slutade fungera. Även där saknade fonter som jag visserligen kunde installera igen men själva funktionen, det jag använde Xbindkeys till fick jag inte till något mera :angry:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, senaste "Warpinator" uppdateringen var ingen hit, iconen blev blank (typ tom) och programmet startade bara på en dator, på dom andra två funkade det inte alls. Gick tillbaka med Timeshift och valde bort uppdateringen.....

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-15 på 13:02, skrev vohubbe:

senaste "Warpinator" uppdateringen

Såg att 1.0.8 trillade in ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Såg att 1.0.8 trillade in ikväll.

Japp..installerade och nu fungerar det..BTW först efter omstart..

Redigerad av vohubbe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har installerat Mint 20 på min sons Acer laptop.(typ nyare)..har installerat både Google Chrome och slimjet browser, helt ok. Nä jag, efter varje dator omstart öppnar Chrome eller slimjet så kommer autentiserings rutan upp med texten:

"Din inloggningsnyckel låstes inte upp när du loggade in på din Dator"... 

hur löser man detta ??? Har autoinloggen på.

Redigerad av vohubbe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev vohubbe:

Hej, har installerat Mint 20 på min sons Acer laptop.(typ nyare)..har installerat både Google Chrome och slimjet browser, helt ok. Nä jag, efter varje dator omstart öppnar Chrome eller slimjet så kommer autentiserings rutan upp med texten:

"Din inloggningsnyckel låstes inte upp när du loggade in på din Dator"... 

hur löser man detta ??? Har autoinloggen på.

Löste detta ..(hardcore) installerade om och valde att logga in vid start/omstart...

Redigerad av vohubbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...