Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märkning av USB-minnen?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Under felsökning av en USB-port "uppdagades" det att jag hade 12 st USB-minnen liggandes.

Tre av dessa har ett innehåll som medför att jag inte vill skriva över dem och de skulle därför behöva märkas upp.

Resterande kan behöva märkas om de inte bara ska användas tillfälligt.

 

Frågan är hur, på bästa sätt?

 

Att kladda med tuschpenna funkar på någon men inte alla.

Att knyta någon typ av snöre och en märklapp kommer att innebära trassel och risk att lappen, kanske just därför, lossnar.

Klisterlapp fungerar för en del men ex. inte för ett minne som har ett gummihölje.

 

Funderar på någon krympslang och skriva på det.

Om minnet får ändrat innehåll byter man bara slang.

En nackdel med dessa är att de ofta är svarta. Såna för batteripack brukar väl vara blå (de var det för 20 år sedan...) och de skulle kanske fungera men då måste man veta att det man skriver inte kladdar/rinner.

 

Andra tankar kring detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder A4-papper som jag klipper ut en liten remsa från. 
Där skriver jag vad som finns på minnet i stora drag. Därefter använder jag Scotch arkivbeständiga tejp och tejpar runt USB-minnet med remsan mellan tejp och minnet. Det sitter bra, även på gummibaserade höljen.

 

Dessutom är det lätt att ta bort om innehållet ändras. Den arkivbeständiga tejpen lämnar inga klisterrester heller samt torkar inte ut som standardtejp gör efter ett par år.

 

https://www.akademibokhandeln.se/vara/tejp-scotch-magic-33m-x-19mm-transparent/3134375002677/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag använder A4-papper som jag klipper ut en liten remsa från. 
Där skriver jag vad som finns på minnet i stora drag. Därefter använder jag Scotch arkivbeständiga tejp och tejpar runt USB-minnet med remsan mellan tejp och minnet. Det sitter bra, även på gummibaserade höljen.

 

Dessutom är det lätt att ta bort om innehållet ändras. Den arkivbeständiga tejpen lämnar inga klisterrester heller samt torkar inte ut som standardtejp gör efter ett par år.

 

https://www.akademibokhandeln.se/vara/tejp-scotch-magic-33m-x-19mm-transparent/3134375002677/

Ja, kanske enklast och billigast.

Krympslang erfordrar värme varför det kanske inte är så lyckat.

 

För alla utom ett minne skulle

https://www.clasohlson.com/se/Nyckelbricka/p/Pr311646000

fungera

 

Redigerad av Mikael63
Clas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal hederlig OH penna brukar fästa på det mesta av plast men blir kanske lite för beständigt å andra sidan.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som här tidigare har skrivits så har bruket av intejpade pappersremsor på USB-minnen använts även här. Hanterade under en period regelbundna inlämningar av ca. 30 stycken USB-minne på det här sättet. Det var inte snyggt men det funkade.
Finns ett snyggare och bättre sätt så är även jag intresserad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förvarar mina USB-minnen i plastpåsar (zip-påsar) av den här typen, minsta storleken, och med  en beskrivande papperslapp i påsen. Men jag vet inte om det är hälsosamt för minnet.

 

https://panduro.com/sv-se/produkter/forvaring/pasar/plast/plastpasar-5x7-cm-40-st-510042?gclid=EAIaIQobChMIn5idjprE6AIVA8wYCh1P3gjjEAQYAyABEgJV5fD_BwE#fo_c=3245&fo_k=a3baecefd39e1c3ef694c8517ad2850a&fo_s=gplase

 

 

 

 

 

Redigerad av Mållgan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tre av dessa har ett innehåll som medför att jag inte vill skriva över dem och de skulle därför behöva märkas upp.

Resterande kan behöva märkas om de inte bara ska användas tillfälligt.

Kanske en Dymo maskin kan fungera beroende på hur liten texten går att få. Finns dock risk för att remsan fäster för hårt och lämnar kvar rester ifall man vill byta ut märkningen mot något annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dymo/Brother funkar bara för en del av mina minnen.

Dessa märkremsor lämnar mycket rester när om remsan tas bort efter en längre tid.

 

Som ett sidoprojekt till detta organiserande (ja, det var väl att ta i men..) tänkte jag skaffa en minneskortläsare för att kunna nyttja ett gäng med minneskort M2 & µSD.

Dessa blir svårare att märka upp och de får bara användas temporärt.

005293.jpg?width=458&height=458&scale=bo

 

Någon kanske undrar vad jag använder dessa till?

Ja, det gör jag ju knappt men kan vara bra att ha om man ex. vill testa "någon ISO" på någon gammal extradator.

Ett minne använder jag att starta upp med om/när man ex. behöver återställa en Timeshift-backup.

På två andra ligger nu Clonezilla och Rescatux. Kan jag märka upp dem behöver jag inte ladda ner dem och "bränna" dem till USB på nytt, "varje" gång..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...