Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sända foto på nätet


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Förmodligen blir svaret nej; men skam den som ger sig.

Jag har ca 100 foto som jag vill lämna till min son. USB-pinne och posten är nu uteslutet, här i Spanien är allt släckt.

Vad jag funderar över om man kan "packa" en fil och sända?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda 7-zip för att packa med , det är gratis packa som

självöppnande fil, men tänk på filens storlek och din upphastighet på nätet

och dessutom på brevlådans storlek, har han en webmailadress typ Gmail

eller outlook så är det oftast inget problem för dom har ganska stora

brevlådor. Efter som det handlar många bilder så packa t.ex.  10 st i 

varje fil och skicka dom en i sänder


https://www.7-zip.org/download.html

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att packa redan komprimerade filer är ingen vits mer än att man klumpar ihop dem.

 

Ett alternativ är https://wetransfer.com

Ändra till att få en länk så behöver ingen e-postadress uppges.

Då kan man själv skicka den länken till mottagaren.

 

image.png.6775e01ce30b9046d975ea4f0bd59b90.png

 

Annars finns ju Dropbox, Onedrive, Google Drive osv...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skicka dom som mail är 1a steget som jag ser det att minska storleken på dom i ett bildbehandlingsprogram så att längsta sidan blir tex 1024 bitar andra sidan minskas proportionellt.

Samtidigt spara dom som nr typ 001-Text 002-Text osv så blir fotona kanske lite begripligare för mottagaren.

Och så mottagaren kan lättare sortera dom.

Nästa steg kan bli komprimera / bunta ihop några stycken åt gången. I tex en zip-fil. Och bifoga ett mail.

Men jag har för mig att är bilderna sparade i .jpg eller som .png så är dom redan starkt komprimerade och att då lägga in dom i en zip-fil har ingen praktisk betydelse för snabba på överföringen. Zip-filen blir bara typ 5 % mindre än om bilderna inte ligger in en zip-fil.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Torparen:

Förmodligen blir svaret nej; men skam den som ger sig.

Jag har ca 100 foto som jag vill lämna till min son. USB-pinne och posten är nu uteslutet, här i Spanien är allt släckt.

Vad jag funderar över om man kan "packa" en fil och sända?

Varför inte lägga upp dem i molnet, på tex OneDrive, och dela dem med sonen, så kan han själv ladda ner dem? Dessutom får ni ju en "säker" kopia om något skulle inträffa /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev bgjo:

Varför inte lägga upp dem i molnet, på tex OneDrive, och dela dem med sonen, så kan han själv ladda ner dem? Dessutom får ni ju en "säker" kopia om något skulle inträffa /bgjo

Bra ide hur kommer man åt molnet? Säkerhet? jag har en sep HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Torparen:

Bra ide hur kommer man åt molnet? Säkerhet? jag har en sep HD

Börja med att gå till https://onedrive.live.com/about/sv-se/ och logga in med dina Microsoft-uppgifter, e-postadress & lösenord. Välj här en av dina mappar eller skapa en ny och ladda därefter upp den mapp som innehåller dina fotografier enligt bif. bild1.

Tryck sedan på "Dela" enl. bild2 och fyll i e-postadressen till den person (sonen) du vill dela mappen med. Det är svårare att beskriva med enkla ord än att utföra det, så prova. Lycka till! /bgjo

Anteckning 2020-03-30 114137.png

Anteckning 2020-03-30 114709.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information och utbildning i OneDrive finns här: https://support.office.com/sv-SE/onedrive

Börja lämpligen med "Vad är OneDrive".

 

När det gäller säkerhet så är det säkert så länge som alla som kommer åt filerna håller sina lösenord hemliga och beter sig normalt (inte tar bort andras filer mm). Har man en egen extern hårddisk för backup/säkerhetskopiering så är det i sig tillräcklig säkerhet för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

Har man ett Microsoft-konto så har man i vilket fall tillgång till OneDrive-utrymmet via webbläsaren, även om man tagit bort "synkroniseringen" med den lokala disken. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Cecilia:

Information och utbildning i OneDrive finns här: https://support.office.com/sv-SE/onedrive

Börja lämpligen med "Vad är OneDrive".

 

När det gäller säkerhet så är det säkert så länge som alla som kommer åt filerna håller sina lösenord hemliga och beter sig normalt (inte tar bort andras filer mm). Har man en egen extern hårddisk för backup/säkerhetskopiering så är det i sig tillräcklig säkerhet för de flesta.

Tidigare hade jag lagt in en tråd avseende problemet att få bort OneDrive, detta därför att då jag importerade foto till Lightroom så hamna originalen på OneDrive. Jag nödgades anlita en privat support för att få bort eländet, Microsoft klara ej av det. Så OneDrive fins ej på tapeten för mig. Jag har för mig att det finns ett antal molntjänster, vilka jag hoppas kunna använda då det blir aktuellt. Så m.a.o tar gärna mot förslag på externa molntjänster. Ja det blev nästan en uppsats för att beskriva mitt anti mot OneDrive. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev bgjo:

Har man ett Microsoft-konto så har man i vilket fall tillgång till OneDrive-utrymmet via webbläsaren, även om man tagit bort "synkroniseringen" med den lokala disken. /bgjo

Vad menar du men synkroniseringen och hur tar man bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Torparen:

Vad menar du men synkroniseringen och hur tar man bort den?

Den har du tydligen, med hjälp av din privata support, redan tagit bort. Jag använder själv inga andra molntjänster än MS OneDrive, så kan nog tyvärr inte hjälpa dig med det.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med detta. Mikael63 har ju föreslagit en annan metod tidigare i detta ämne. Lycka till! /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag har för mig att det finns ett antal molntjänster, vilka jag hoppas kunna använda då det blir aktuellt. Så m.a.o tar gärna mot förslag på externa molntjänster.

Google Drive, Dropbox, Mega.nz är några. Hör med din son vad han föredrar, om ni har samma blir det ju lättare för honom att hjälpa dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wetransfer, som jag föreslog, är också en molntjänst men man bestämmer inte själv hur länge filerna ska finnas tillgänglig. Inte bra som backup alltså men väl för att dela med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Mikael63:

wetransfer, som jag föreslog, är också en molntjänst men man bestämmer inte själv hur länge filerna ska finnas tillgänglig. Inte bra som backup alltså men väl för att dela med sig.

OK tack så länge jag återkommer då det blir aktuell, kan ta veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-30 på 12:11, skrev bgjo:

Har man ett Microsoft-konto så har man i vilket fall tillgång till OneDrive-utrymmet via webbläsaren, även om man tagit bort "synkroniseringen" med den lokala disken. /bgjo

Hur tar man bort synkroniseringen, jag fattar det så att då sker lagras inte filer automatisk, om det är så då kan jag tänka mig använda OneDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl det din lokala support gjorde för att du skulle bli av med (synkroniseringen av) OneDrive som du klagade på tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-03-31 på 12:24, skrev bgjo:

Den har du tydligen, med hjälp av din privata support, redan tagit bort. Jag använder själv inga andra molntjänster än MS OneDrive, så kan nog tyvärr inte hjälpa dig med det.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med detta. Mikael63 har ju föreslagit en annan metod tidigare i detta ämne. Lycka till! /bgjo

 

På 2020-03-31 på 12:24, skrev bgjo:

Den har du tydligen, med hjälp av din privata support, redan tagit bort. Jag använder själv inga andra molntjänster än MS OneDrive, så kan nog tyvärr inte hjälpa dig med det.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med detta. Mikael63 har ju föreslagit en annan metod tidigare i detta ämne. Lycka till! /bgjo

Du använder OneDriver, Kan man ställa in programmet så att man själv bestämmer när objekt skall läggas in programmet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid skippa synk-funktionen och logga in med webbläsaren för att ladda upp filer till Onedrive.

 

Man kan även låta bli att ställa in att Windows ska flytta användarmapparna till Onedrive och bara ha en  Onedrive-mapp på enheten som synkas. Precis som dropbox som bara är en mapp.

När något läggs i mapp som synkroniseras mot webben sker detta alltid utom vid två tillfällen

1: Datorn är i energisparläge.

2: Datorn är över betald anslutning
image.png.c7a709dd3bb88eab6874effc2316093e.png

 

Det är poängen med programmet, med funktionen, att det ska vara en total synkronisering. Om du ändrar på webben, på annan dator som synkas, ska det återspeglas mer eller mindre direkt på din dator.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Om du nu har ett Microsoftkonto, vilket jag tror att du har, så kan du via webbläsaren logga in på OneDrive eller om du skaffar ett googlekonto (gmail). När man då har sökt sig fram till sitt moln så loggar man in i Drive. Därifrån kan man sedan välja LADDA UPP. Dessförinnan är det smart om du i din dator skapar en katalog med de foton som du vill dela och lägg in dem där i katalogen. Då klickar du dig fram i din dator och markerar mappen som du vill ladda upp. Jag vet inte hur många foton man kan ladda upp åt gången.

När du är klar så högerklickar du på mappen/katalogen och väljer DELA. I rutan skriver du nu sonens e-postadress och skickar 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tips på alternativa lösningar så för tillfället är jag nöjd.Tack så länge 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...