Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lackera om ett bord åsikter


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett bord som ska lackeras om, antar att den lämpligaste färgen blir Stockholms Vitt? Så att det passar med skåpet. Och övrigt. Eller finns det en annan kanske bättre vit färg? Nu när det ska sprut lackeras så har jag nästa fråga, såg nått som hette klar lack och betts. Såg så fint ut. Kan man göra det på en möbel? (Se bild)
Dvs ett matbord? Kan det bli snyggt eller 2 much? Alla idéer välkomnas. 

A257C5A2-E9F4-4DB5-BC27-341D82B0DFC5.jpeg

0B6537C0-BB10-412E-AF15-0EFFBD370FCE.jpeg

7ED2D09F-A90E-449C-9CF0-F596DEAB34FE.jpeg

D72443F6-6823-4DE1-B099-08F0D0D8D053.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller färgen är det ju svårt att veta vilken sorts vit som det är på skåpet och vill man ha samma så är det bäst att ta med en lucka eller en låda till dom som ska blanda färgen.

 

Klarlack är alltså en genomskinlig (klar) lack(färg) som används om man gillar nuvarande yta och bara vill ha ett skyddande lager ovanpå.

Bets är en sorts färg som inte täcker ytan utan också låter nuvarande yta synas genom ett tunt färgskikt. Används normalt på trärena ytor där man vill fortsätta att se träets ådring och ytstruktur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bets

 

Ska man följa möbelstilen på bordet så ska man måla det med täckande färg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

såg nått som hette klar lack och betts

Du tänker inte på Herdins lackbets? Lättjobbat men bara på trärena ytor och helst släta ytor.

Klarlack har jag använt på vårt köksbord i björk. Skyddar ytan och gör det lättare att hålla rent.

Jag gissar att skåpet har en halvblank glans och det skulle kunna fungera på bordet.

 

Att göra någon form av motivlack på det bordet blir knepigt. Tror inte passar in i din miljö, så som jag lärt känna dig här på eforum.

 

Vill man mixa gammalt & nytt kanske en slipad rund glasskiva ovanpå kan bli bra. (beror även på hur plan bordsskivan är)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...