Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med taklister och skåp


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej,

 

Har ett skåp (säng) och nya i frigolit taklister ungefär som dom på bilden.
 

Man kunde inte sätta upp dom före monteringen av skåpet - då man menade att skåpet i så fall skulle behöva flyttas både ut - och till höger en bit.

 

Så utifrån vad jag förstår så är tanken att då istället sätta upp listerna fram till skåpets bägge sidor? 
 

Men hur kan man göra det på ett elegant sätt? Visa gärna illustrerat - så att en amatör förstår. Liksom hur ska taklisterna avslutas? 

 

Sedan undrar jag, bör man sprutlacka dom före uppsättning? Målaren menar att det inte blir bra om man gör det för hand, pga alla krusiduller? Är det så? 

C3F647B9-0D61-4CC0-BBD7-7F7604A8759A.jpeg

6E5EE1E6-5A85-4475-ACBA-5CD151F99E78.jpeg

E10F0F80-7877-4DC8-9768-077F20CA6E35.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Fel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först skulle jag kolla att skåpdörren längst upp till vänster går att öppna med en taklist på plats, mot skåpet.

 

Taklisterna skulle jag kapa "rakt av", vinkelrätt. Det av två anledningar; Det blir ett snyggare snitt än om man försöker karva något som ska passa skåpets kontur, listerna sitter högt upp och hamnar inte i normalt blickfång.

 

Det är klart en målare säger att man ska sprutlackera listerna för målaren vill inte "dutta" i krusidullerna.

Anlitar du målaren per timme så blir det klart billigare med sprutlackering.

 

Tänker du sprutlackera själv med sprayfärg du köpt på macken finns det stor risk att listerna av frigolit "smälter" av lösningsmedlet. *)

 

Måla med pensel bör gå bra, det är samma sak här att listerna inte sitter i normalt blickfång.

Högblankt är svårt att få snyggt med pensel men här bör du nog använda matt färg, takfärg brukar vara matt och det kan se konstigt ut om det blänker från taklisterna. *)

Köp en riktigt bra pensel! Om man köper färg för 400 kr litern är det dumsnålt att köpa ett penselset på Biltema.

Jag föredrar runda penslar och skulle nog valt en med 15-20 mm i diameter för dessa lister.

 

*) OM man ska spraymåla vitt så rekommenderar jag "Bättringsfärg för vitvaror". Bra täckförmåga. Vridbart munstycke.

 

OBS! Bara råd från en lekman som ogärna målar - jag är i en helt annan bransch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Först skulle jag kolla att skåpdörren längst upp till vänster går att öppna med en taklist på plats, mot skåpet.

 

Taklisterna skulle jag kapa "rakt av", vinkelrätt. Det av två anledningar; Det blir ett snyggare snitt än om man försöker karva något som ska passa skåpets kontur, listerna sitter högt upp och hamnar inte i normalt blickfång.

 

Det är klart en målare säger att man ska sprutlackera listerna för målaren vill inte "dutta" i krusidullerna.

Anlitar du målaren per timme så blir det klart billigare med sprutlackering.

 

Tänker du sprutlackera själv med sprayfärg du köpt på macken finns det stor risk att listerna av frigolit "smälter" av lösningsmedlet. *)

 

Måla med pensel bör gå bra, det är samma sak här att listerna inte sitter i normalt blickfång.

Högblankt är svårt att få snyggt med pensel men här bör du nog använda matt färg, takfärg brukar vara matt och det kan se konstigt ut om det blänker från taklisterna. *)

Köp en riktigt bra pensel! Om man köper färg för 400 kr litern är det dumsnålt att köpa ett penselset på Biltema.

Jag föredrar runda penslar och skulle nog valt en med 15-20 mm i diameter för dessa lister.

 

*) OM man ska spraymåla vitt så rekommenderar jag "Bättringsfärg för vitvaror". Bra täckförmåga. Vridbart munstycke.

 

OBS! Bara råd från en lekman som ogärna målar - jag är i en helt annan bransch.

Låter så logiskt! Då gör jag så och gör det själv med färg. Men om nu av någon anledning dörren till vänster skulle stöta i - ska man då fundera på att flytta skåpet en aning - och då får en damm hörna - eller kapa som du säger fast en bit framför? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att flytta skåpet mer till höger så att du får plats med typ blomkruka, piedestal ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa en dammhörna om man flyttar skåpet några cm så skulle man väl kunna fylla ut springan med en list.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Man kunde inte sätta upp dom före monteringen av skåpet - då man menade att skåpet i så fall skulle behöva flyttas både ut - och till höger en bit.

Utifrån dina bilder har du en golvlist som gör att skåpet redan nu är en liten bit ut och lite till höger. Jag skulle börja med att kolla hur mycket mer skåpet skulle komma ut med taklisterna monterade på väggarna. Det borde räcka att hålla en del av taklisten på plats och se hur mycket det påverkar. Om det är ingen eller liten skillnad kanske det är lika bra att montera taklisten ändra fram till hörnet och låta den gå bakom skåpet.

 

16 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Så utifrån vad jag förstår så är tanken att då istället sätta upp listerna fram till skåpets bägge sidor? 

Det kommer också att fungera. Om du ska göra detta själv, se till att använda en geringssåg för att få exakt 90 grader, då du kapar listen. Tänk dock på att om du placerar taklisterna ändra fram till respektive sida av skåpet innebär det sannolikt att skåpet inte kommer att kunna flyttas annat än om du tar ned taklisterna innan. Det är inget fel i detta, men bra att göra ett medvetet val, så du inte får en otrevlig överraskning om du en dag kommer på att du vill flytta skåpet till annan plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Tack för alla svar. Då jag inte befinner mig på plats (i utlandet med utegångsförbud pga Corona) så kan kan inte i nuläget testa .  Lägenheten är renoverad. Och skåpet uppmonterat. Parketten slipad. Naturligtvis går det att montera ned och flytta - men det är ett stort jobb då skåpet är borrat i väggen. Men om man nu i alla fall skulle flytta det till höger, med allt vad det innebär och dessutom som Cecilia menar sätta upp en list (bra idé) för att slippa dammhörna. Men hur gör man då med baksidan? Skall skåpet i så fall dessutom flyttas fram och även på baksidan sätta en list? I ärlighetens namn skulle jag vilja slippa flytta på skåpet.... 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...