Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Test: Surfshark vpn har blivit bättre och stabilare


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Jag har kört Surfshark i snart ett år. Var bara tvungen att passa på när de hade en drive för två år för dryga 500kr,  trots att jag hade en annan VPN redan. Man kan ju som inte ha för många VPNs liksom :)
Den fungerar som sagt bra. Man får bra hastigheter och framförallt håller den vad den lovar om att kunna se USAs Netflix och Amazon, men framförallt BBC iPlayer som jag finner mycket intressantare, anglofil som jag är. I början var den dock mer ostabil (hastighetsmässigt) än andra VPN, men den har förbättrats.
Har fungerat felfritt i utlandet också (Frankrike, Filippinerna har jag testat i)
En nackdel är att den plötsligt börjat blocka PrivateVPNs IP-nummer så att de loggar ut en ifall den upptäcker deras IP-nummer. Har ingen aning vad poängen är med det.. Har testat ett par andra VPN för att se om de blockar andra VPNs IP-nummer också, men så är icke fallet.
Jag kör ibland dubbla VPN (Varför? för att jag kan ;) ) genom att starta PrivateVPN i datorn och sen köra Surfsharks webläsartillägg i Firefox.

Tyvärr är Surfshark likt i princip alla andra VPNs och har inget grafiskt gränsnitt för Linux utan man måste hålla på och skriva i terminalen för att starta, stoppa, byta land osv. Men webläsartillägget duger också, men då får man bara "skyddet" i webläsaren.
Ingen killswitch och inga andra finesser som finns i Windowsversionen. Inte ens via debians nätverkshanterare så att man med ett par musklick kan starta, stoppa (som jag har med PrivateVPN) fungerar.
Om nån går i funderingar på att skaffa VPN rekommenderas denna svenska sajt som mycket pedagogiskt recenserar olika VPNs https://vpnbasen.se/

Redigerad av Pentti H
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...