Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Planerad död / livslängd på produkter


jannejanne
 Share

Rekommendera Poster

Ny Teknik har i pappersupplagan Nr 13 ? 26 mars 2020 en artikel om hur tillverkarna planerar för begränsad livslängd / död av sina produkter.

Själv har jag på den tiden sonen var i speltagen dvs från ca 2005 till 2015 sett hur nya drivrutiner till nVidias grafikkort gjorde att korten fungerade sämre. Tex började halvgenomskinliga speglar glida omkring vilka försvann vid återgång till drivrutiner som kommit ut bara några månader efter grafikkorten släppts.

Ett säkert val var alltid att välja de drivrutiner som använts vid testerna på olika webbsiter när grafikkortet var nytt.

Nyligen har jag märkt hur Microsoft verkar använda liknande metoder mot W7 datorer.

En vän klagade i januari 2020 på att hennes dator uppkopplad trådlöst via ett DWA-140 USB WiFi till nätverket inte längre fungerade. Ingen kontakt med nätverket och internet. Försök med ominstallation av DWA-140 misslyckades. Likaså byte till ett annat DWA-140. Ett nytt WiFi USB från Netgear anskaffades och installerades. Nästa dag gick det att se att en uppdatering installerats av Microsoft och på nytt samma situation, uppkopplingen till nätverket fungerade inte. Åtgärden blev då att spara alla egna filer. Köra återställning från Återställningspartitionen. Efter återställning gå in i W7 och stänga av automatiska uppdateringar av Windows 7.

Installera WiFi USB från Netgear och på nytt fungerar datorn. Och det gör datorn fortfarande. Trots eller tack vare att uppdateringar från Microsoft är avstängda ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag först såg rubriken trodde jag det gällde att datorn slutade fungera rent fysiskt men det här gäller tydligen mjukvara. Är det kanske så att MS vill få alla att gå över till W10 och därför "bygger in" en funktion i uppdateringen som gör äldre OS oanvändbara? (Lös teori)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta vad för uppdatering som kom in i vännens dator blir det ju mest spekulationer. Det kan ju ha varit en säkerhetsuppdatering av drivrutinen eller av komponenter i Windows 7 som har att göra med nätverksanslutningen och i så fall är det väl för de flesta viktigare att uppdateringen sker även om det innebär att ett litet fåtal med vissa nätverkskort inte längre kan använda nätverkskortet. Det är ju i alla fall inget som har drabbat de flesta med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...