Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till en köpt version av XP?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev vertpre:

Ska det vara ett inlägg värdigt en moderator???? Spy på ett inlägg från en medlem. :thumbsdown:

Jag blev åksjuk av att titta på filmen. Smileyn avsåg just detta. Inte ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

Har nu testat med en egen metod för detta, där jag med hjälp av kommandot dd i Linux kunnat kopiera hela XP partitionen till en image fil. Gjorde detta inifrån en virtuell Linuxmaskin, där jag lagt till den virtuella XP disken.

Själva kloningen gick bra och jag kan montera imagefilen av XP i Linux och läsa dess innehåll utan problem

 

Det fungerar även att skriva tillbaka imagefilen till en fysisk disk på en annan dator.

 

Dock tar det stopp när den fysiska maskinen ska boota upp. Den hittar igen Windows XP, men klagar på att Windows avslutats på ett felaktigt sätt. Oavsett om jag väljer "Starta Windows normalt", "Felsäkert läge" eller något av de andra alternativen bootar den under några sekunder för att sedan starta om.

 

Antar att det beror på att inget av hårdvaran är densamma som det var i den ursprungliga maskinen.

 

Kommer inte längre, men det var kul att testa och se vad som händer även om jag inte nådde fram till målet att få en fungerande fysisk XP maskin.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Automan:

där jag med hjälp av kommandot dd i Linux kunnat kopiera hela XP partitionen till en image fil. Gjorde detta inifrån en virtuell Linuxmaskin

Smart!

 

Klonade du disken efter att den installerats klart i den virtuella maskinen?

Om ja - Om man gör detta innan disken startats upp då?

Att den får slutföra installationen på den fysiska datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

Klonade du disken efter att den installerats klart i den virtuella maskinen?

Första försöket packade jag endast upp disken från arkivet utan att starta den virtuella XP maskinen. Resulterade i att den fysiska maskinen bootar några sekunder för att sedan starta om på nytt.

 

Gjorde därefter en komplett uppstart av XP maskinen i VirtualBox och säkerställde att den gick att boota och att logga in, därefter kloning enligt tidigare inlägg, men samma fel igen.

 

Ska tilläggas att jag krympte XP partitionen i den virtuella maskinen ned till 10 GB för att få ned mängden data som skulle klonas vilket kan ha påverkat slutresultatet.

 

I bägge försöken gick det dock att montera image filen som en enhet i Linux och jag kunde öppna och blädda i dess innehåll vilket borde innebära att kloningen som sådan gick bra.

 

Får se om jag orkar med något nytt försök i framtiden, men gissar att det blir svårt att få XP att boota upp då det i praktiken är en helt ny maskin, men med en installation som är gjord på en virtuell maskin.

 

32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Att den får slutföra installationen på den fysiska datorn?

Det var den ursprungliga planen, men kommer inte så långt då den ska boota upp. Det finns ytterligare några saker som jag skulle kunna prova, men det får bli vid annat tillfälle. Känns som att det är inte kloningen i sig som är problemet utan att XP inte vill boota upp med så mycket förändringar i hårdvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...