Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till en köpt version av XP?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Olagligt!?:angry:

 

Tänkte ni va? :rolleyes:

Nä, i just det fallet behöver jag inte fråga om några alternativ.

 

Funderade lite efter en undran i en tråd här där det förutsattes att det (år 2020) skulle bli svårt att få tag i en laglig kopia av av XP.

Det finns ju alternativ där Microsoft gratis tillhandahåller det som behövs för att man ska kunna skapa och köra en virtuell maskin med XP.

Men om man har en klen dator så kommer den inte att orka med att hantera ett "modernt" operativsystem PLUS ha kraft kvar för den virtuella maskinen.

 

Tänkte och testade förutsättningslöst detta förfarande, här kort förklarat:

  • Hämta fil från Microsoft, ca 450 MB
  • Extrahera den fil som behövs, blir ca 1,1 GB
  • Konvertera den, blir ca 134 GB
  • Använd den för att återställa datorns hårddisk.

 

Gjorde alltså detta men det fungerade inte och jag trodde inte själv på idén men var tvungen testa.

La ner projektet helt.

 

Hake om det skulle ha fungerat? Ja förutom att det tog några nätter i anspråk så ska den virtuella maskinen (som alltså utgjorde grunden i detta) bara fungera i 30 dagar. Eller kanske 30 dagar utan tjat om aktivering. Har man en gammal giltig nyckel men inte har kvar varken installerat OS eller skiva kanske den går att använda. (jag tror Microsoft skrev så men man har gjort om sidan där detta fanns)

 

Är det någon som gjort något liknande och fått det att fungera?

Det är alltså inte frågan om att modifiera någon fil från Microsoft utan mer som att man klonar den virtuella maskinen, som Microsoft ger bort, och sedan återskapar man klonen på en fysisk maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Är det någon som gjort något liknande och fått det att fungera?

Har inte provat det du föreslår, men i teorin borde det fungera. Är den version som MS tillhandahåller någon speciell som inte går att aktivera? Tänkte mest på att vad jag minns fanns det XP utgåvor av Home Edition samt Professional. Sedan fanns det även förinstallerade oem utgåvor, vilket gör att även om man har kvar klisterlappen med produktnyckeln för Windows XP på någon dator hemma är det inte alls säkert att den fungerar ihop med den version som MS tillhandahåller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har använt metoden som beskrivs här för att få fram "grundfilen".

https://www.makeuseof.com/tag/download-windows-xp-for-free-and-legally-straight-from-microsoft-si/

Alltså bara Step 1, där man får en VirtualXP.vhd

Den i sig fungerar, så som resten av guiden beskriver.

 

Sedan har jag använt vboxmanage clonehd för att konvertera  VHD till IMG med format RAW som jag läste nånstans att man skulle använda.

Här många felkällor.

Jag har inte hittat exempel med .vhd som källa, bara andra format som .vdi m.fl. Kanske måste man konvertera till .vdi först.

--format RAW är också ett osäkert kort. Kanske måste det vara annat format.

Själva konverteringen i sig lyckades dock, den skapade en sån stor avbild som den virtuella disken är.

 

Sedan mer felkällor.

Jag har hittat att man ska använda dd för att skriva imagefilen till disken, jag använde det grafiska gränssnittet Gnome-disks för detta då jag antar att det programmet använder sig av dd.

Den disk jag skrev till var en disk i en bärbar dator där det fanns någon Linuxdist installerad sedan tidigare.

En LiveUSB med Linux Mint kunde inte, efter avslutad skrivning, avgöra vad som fanns på disken.
Kanske skulle det formaterats först. Grub fanns kvar efter återställningen.

 

Jag har inte testat detta med aktivering om jag kör i virtuell miljö. Där kan man använda snapshot för att starta en ny period. Något som Microsoft föreslår. (Fast på annan plats, där man hämtar en virtuell maskin med Win10)

 

För egen del har jag en aktiverad version av XP som virtuell maskin.

 

Jag har googlat efter att kunna konvertera en virtuell maskin till en fysisk maskin. De flesta träffar handlar om det omvända.

Det kan dessutom vara så att denna metod skulle fungera på annat sätt med min "skarpa" maskin med XP än med den man trixar in enligt guiden.

 

Tillägg:

Eftersom jag använder Linux Mint vill jag använda verktyg som kan köras direkt i Linux.

Redigerad av Mikael63
Linux
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, inte för att jag tror jag kommer ha någon större nytta av det, utan mer för att det verkar vara ett rolig sak att testa. Får se om jag får tid över vid något tillfälle att testa detta och återkomma med hur det gick.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja! :blush:

 

När man startar den virtuella maskinen första gången, om man gör som guiden beskriver, så kommer Windows att konfigureras, ungefär så som det skulle bli när man första gången startar en nyköpt dator med förinstallerat OS.

Kanske bör man se till att detta får slutföras före konverteringen till annat format.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det länge sen jag kom i kontakt med XP men jag har för mig att XP var väldigt känslig när det gäller drivrutiner för hårdvaran. Kan det vara något sånt som gör att det inte funkar, dvs att det finns installerade drivrutiner som inte fungerar med datorns hårdvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nu var det länge sen jag kom i kontakt med XP men jag har för mig att XP var väldigt känslig när det gäller drivrutiner för hårdvaran. Kan det vara något sånt som gör att det inte funkar, dvs att det finns installerade drivrutiner som inte fungerar med datorns hårdvara?

Om man hade kommit så långt som till att man får blåskärm så kanske något sådant.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag har googlat efter att kunna konvertera en virtuell maskin till en fysisk maskin. De flesta träffar handlar om det omvända.

Jag skulle nog börja med att skapa en virtuell maskin i VirtualBox och därefter göra en minimal installation av t.ex. Xubuntu eller Lubuntu, med minimalt installerade program. En virtuell disk på 10 GB borde räcka för detta.

 

Därefter skulle jag prova och se om det gick att få över den virtuella disken till en fysisk disk eller partition på en dator och se om jag fick den biten att fungera. Det borde vara mindre tidskrävande att hantera 10 GB virtuell disk mot en 130 GB virtuell disk. Visserligen avser det du vill göra Windows XP, men de olika stegen för att konvertera en virtuell maskin till en fysisk borde vara densamma.

 

När och om man genom att testa och öva får det att fungera kan man därefter prova samma sak fast för den virtuella XP maskinen.

 

Kommer nog själv först pröva att konvertera en virtuell Linuxmaskin till en fysisk innan jag ger mig på att göra detsamma med en XP maskin. Om jag sedan inte får det att fungera med en Linuxmaskin, då lär jag strunta i att försöka få till detsamma med en XP maskin.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt!

Jag ska se vilka typer av diskar (vdi, vhd, vdmx osv) som går att montera som disk m.h.a. Gnome-disks i Linux Mint och där göra en återställningsfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Bra tänkt!

Nä..

Väldigt bra tänkt! ;)

 

När man med Virtualbox skapar en virtuell hårddisk, oavsett de tre format man kan välja mellan, får den inte per automatik något filsystem.

Tänkte att den gjorde i ordning det baserat på man valt för operativsystem tidigare.

Jag laddade hem en av de minsta Linux-distarna som finns, DSL och körde det som en LiveDist (i Virtualbox) för att där installera. Disken skapade jag som 512 MB stor, Fixed.

Kollade att maskinen startade upp utan Live-media vilket den gjorde.

Konverterade min vdi.vdi till vdi.img med formatet RAW. (Gick snabbt!)

I Gnome-disks kunde jag nu montera vdi.img och i samma program skapade jag en partitionsavbild.

Den partitionsavbilden återställde jag på ett USB-minne.

Sedan på testdatorn startar upp med en LiveUSB och denna gång tog jag bort partitionen, och skapade en ny, på datorns HDD.

Återställde avbilden från USB till HDD vilket gick bra.

Nu kan jag se innehållet på disken.

 

Men datorn bootar inte och förmodligen behövs en starthanterare för detta.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det bör finnas, en XP Home. Eller - jag har en originalskiva med XP-home.

Någonstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Men datorn bootar inte och förmodligen behövs en starthanterare för detta.

Imponerande, då är du nästan i mål. Borde räcka med att boota från en live USB och med GParted kolla att bootflaggan är aktiverad. Är den inte det, aktivera den.

Därefter installera Grub på den aktuella disken och därefter uppdatera Grub. Sedan en reboot och förhoppningsvis kommer datorn boota upp med det installerade OS:et

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootflaggan var inte satt - hjälpte inte.

Installation av grub misslyckas.

Rescatux fixade inte heller detta - "Någonting gick fel!"

 

Jag har påbörjat proceduren med XP.
Denna gång såg jag till att den startar upp okej i den virtuella maskinen.

Fortfarande en VHD för denna men konverteringen lyckades.

Har kört restore i natt, nu på en rensad disk.

Har inte kommit längre men jag tänkte att Rescatux kanske fixar MBR.

 

Hela tanken är ju att man ska kunna göra detta om man måste, att man inte kan få tag på en legal kopia av XP, eller att man inte vill använda en icke legal kopia.

Samt att det är just XP.

--

Tycker det är synd att Microsoft har ändrat på sidan där man kan hämta färdiga virtuella maskiner.

(Den jag använt nu är egentligen inte det)

Nu kan man bara hämta Windows 10 och endast välja olika plattformar (VirtualBox, VMware osv..)

Tidigare kunde man även välja olika operativsystem. Dock osäkert om XP fanns med i den listan.

 

Finns någon "bakväg" till arkiverade filer hos Microsoft?

Tanken är ju att det ska vara just Microsoft som utgivare för att det ska "kännas" seriöst för den som vill testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, det bör finnas, en XP Home. Eller - jag har en originalskiva med XP-home.

Någonstans...

Originalskivan har jag och jag har min egna licens till den. Har du en licens kan du skicka PM till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men vad är tanken?

 

Hela detta försök bygger på idén att vem som helst som är i behov av att kunna köra XP på en gammal dator ska kunna göra detta. Om man finner att det är värt det.

 

Jag själv har både skarpa och virtuella maskiner med XP, både lagliga och icke lagliga liksom även motsvarande ISO-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag får begrava projektet verkar det som.

Efter utförd återställning listas partitionen som okänd. (Använder Linux Mint LiveUSB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Provade att hämta hem Windows XP enligt den guide du hänvisar till och den biten fungerar även för mig. XP maskinen bootar upp från VirtualBox
 

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nej, jag får begrava projektet verkar det som.

Efter utförd återställning listas partitionen som okänd. (Använder Linux Mint LiveUSB)

Tråkigt att höra. Kommer inte på just nu vad den kan vara som gör att detta inträffar. Jag har tänkt att prova motsvarande som du gjort och se hur långt jag kommer. Blir nog att börja med DSL just för att den är så pass liten i storlek, sedan får jag se hur långt jag kommer. Återkommer till denna tråd då jag hunnit med att testa detta själv, men osäkert när det kan bli, då fritid är en bristvara för mig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vi skulle inte begrava detta då? ;)

 

Okej.. den till .img konverterade disken går inte att ansluta i min ordinarie Mint.

En skillnad mellan försöken är att det i det (mer)lyckade fallet är en VDI som källa, i det andra fallet en VHD.

Ska se om jag kan starta upp den virtuella XP,n fast med Clonezilla som Live och klona den vägen. Men, inser jag nu, då måste jag ha ytterligare en (fysisk) disk att klona till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

med Clonezilla

Ja! :)

Då kommer jag så långt som att XP startar upp med loggan men sedan bara omstart.

DET är inte så konstigt eftersom installationen nu är på en helt annan hårdvara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som engagerar er i det här projektet, kanske den här videon kan hjälpa. Själv har jag inte tid eller intresse att prova. ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Blev åksjuk ?

Ska det vara ett inlägg värdigt en moderator???? Spy på ett inlägg från en medlem. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...