Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggningsproblem


PEGEGE
 Share

Go to solution Solved by Automan,

Rekommendera Poster

Hej!

För ett par år sen läste jag i PCfA om hur jag kunde installera om operativsystemet i en gammal dator och gjorde det. På en laptop med Windows Vista (hat! hat!) installerade jag senaste Linux Mint. Cinnamon, tror jag. Allt funkade perfekt tills jag förra sommaren bytte inloggningslösenord till ett lättare för barnbarnens skull och glömde anteckna det. (idiot!)

Nu kommer jag inte in, jag minns inte det nya lösenordet, trots mängder med försök. Kanske för att jag är 76 år gammal, kanske inte...? Sak samma.

Hur ska jag göra nu? Göra om hela installationen, och i så fall hur? Eller finns det något skonsammare sätt?

Stort tack för svar!

Paulo Gandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej!

Det är väldigt enkelt att återställa ett lösenord. Du behöver dock veta vad det är för användarnamn på den användare som du behöver resetta lösenordet för. Det behövs ingen ominstallation.

 

Se följande guide: https://www.linuxuprising.com/2018/06/how-to-reset-lost-administrator.html

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mindre problem nu.

När jag försöker starta internet (eller mailprogrammet) kommer denna skylt: (se bif. bild)

 

Inget lösenord som jag kan accepteras. Men å andra sidan räcker det med att klicka på tabort-krysset tre ggr så försvinner den och programmet startas.

Jag har kollat i olika forum (t.ex. Sweclockers) och konstaterat dels vad det beror på och även att det nog inte går att göra något åt det. För vissa av de drabbade har försök att fixa problemet givit ännu större problem!

Lite tjatigt blir det att ta bort det varje gång, men jag kan leva med det.

Eller har nån av er en bättre idé?

?

20200325_150814.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Prövat med att inte ange något lösen, bara enter?

2. Fungerar ditt lösenord i andra sammanhang? 

3. Om 1 fungerar eller ja på 2:

Starta "Lösenord och nycklar"

Eller om du inte hittar - skriv seahorse i ett terminalfönster.

Högerklicka på Login, välj ändra lösenord.

image.png.fee7825cf36c7b3fedfb3b7ca4bbebe1.png

 

Ange lösenordet, det som fungerade i punkt 1 eller 2.

Alltså inget alls om det fungerade i 1.

I nästkommande dialogrutor skrivs inget alls, bara fortsätta med knappar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Prövat bara Enter (många ggr), hjälper inte.

2. Ja.

3. Gjorde det. Datorn vill ha det gamla lösenordet för nyckelringen, som jag ju glömt. Det nya duger inte här. Inget lösenord duger inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev PEGEGE:

1. Prövat bara Enter (många ggr), hjälper inte.

2. Ja.

3. Gjorde det. Datorn vill ha det gamla lösenordet för nyckelringen, som jag ju glömt. Det nya duger inte här. Inget lösenord duger inte heller.

Hm.. det finns ju ett högerklicksval, att ta bort...

Har inte testat vad som händer då, om man kan lägga till igen?

 

 

7 minuter sedan, skrev PEGEGE:

OBS! Jag har Sylvia, inte Cinnamon.

Sylvia innebär Linux Mint 18.3

Cinnamon är en skrivbordsmiljö som även finns till 18.3.

Förutom Cinnamon finns till 18.3 skrivbordsmiljöerna KDE, MATE och Xfce.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag fattar.

Vet inte med säkerhet om det är (Sylvia) Cinnamon. Eller någon av de övriga 3.

Är tveksam till att ta bort lösenordet/login, det kanske innebär att jag måste börja om med lösenordsbytet. Det är inte hela världen med att ta bort lösenfrågan 3 ggr. vid öppning av vissa program. Annars funkar nya lösenordet, som jag sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag kan testa detta med att ta bort, och lägga till då förhoppningsvis, i en virtuell maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat i en VM med LM18.3 MATE och det verkar vara riskfritt att ta bort den "posten" login.

Man kan göra det som vanlig användare utan att ange något lösen för det.

Det som händer är att sparade lösenord för webbsidor och Skype (såg jag) tas bort, om inte webbläsaren själv håller reda på det?

Jag testade med FF och eforum och det går bra att logga in (automatiskt) även om man tagit bort alternativet och startat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...