Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tidsangivelser i forumet


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Jag har sett det tidigare men inte orkat ta tag i och skriva om det, tidsangivelser visar ibland en timme fel (eller mer?).


Jag skrev ett inlägg en stund före midnatt. När jag nu tog en kik före sängdags så fanns där felet, se de två bilderna. Först visades 22.47, en stund senare efter att ha uppdaterat sidan visades 23.47, den riktiga tiden. Det står "Postad en timme sedan" och det stämmer, om en stund står det "Postad 2 timmar sedan" (om sidan visas/uppdateras, inte i bilderna ?). Men det faktiska klockslaget ska ju inte ändras - rättare sagt, det ska visa rätt från början.

 

22_47.JPG.23a7611bad106c39ed4a60844d54b3db.JPG

 

23_47.JPG.d4e93632dd5d3db9d8d887073a21a4cd.JPG

 

 

 

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen en bugg rörande tidzoner. I databasen så sparas antagligen all tid som UTC-tid. Det är GMT utan angivelse för sommartid. Och det är ju en timme "fel" för oss just nu. Fördröjningen med att visa rätt tid berodde antagligen på att det missades att räkna ut vilken tidzon du har.

 

Tidzoner är galet komplicerat och du kommer nog alltid hitta sånna här småsaker om du letar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typen av problem har förekommit tidigare och det har nog ofta berott på att olika servrar råkat få olika tidsinställningar. Eftersom det snart blir sommartid föreslår jag att vi väntar tills efter det och ser hur tidsangivelserna då fungerar. Är det okej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Den typen av problem har förekommit tidigare och det har nog ofta berott på att olika servrar råkat få olika tidsinställningar. Eftersom det snart blir sommartid föreslår jag att vi väntar tills efter det och ser hur tidsangivelserna då fungerar. Är det okej?

Helt okej, för min del. Jag har ju sett det en längre tid men inte påpekat det, så jag kan ju inte stressa på nu. ?


Men det är lite märkligt att det anges "Postad 1 timme sedan" i båda fallen (bilderna). Någon beräkning är ju korrekt i alla fall. Men beräkningen av de båda tidsangivelserna kanske görs i olika servrar. Den man ser direkt, och den som visas när man för muspekaren över.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...