Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm uppstart, HP Zbook 17 g2


tobson
 Share

Go to solution Solved by tobson,

Rekommendera Poster

Märkligt fel som jag inte får bukt på.

Min HP Zbook 17 g2, med Windows 10 har inte varit påslagen på 2 veckor. Startade upp den och den kändes trög, installerade senaste Windows uppdatering och startade om. Då kom det ett felmeddelande till slut som inte försvann.

Höll inne knappen för att få datorn att stängas av.

Nu startar den sakta upp men efter 10sek drar fläktarna igång och någon bild blir de aldrig. Caps lock och numlock blinkar sakta i börja. Ser man.

Vad har hänt och hur löser ja de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du hämtar Windows 10 och lägger det på ett USB-minne som görs startbart (bootbart). Med MediaCreation Tool från Microsoft är det en  enkel procedur. Du hämtar ”verktyget” här:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO
 

Eftersom jag använder en Appleprodukt när jag skriver detta svar får jag inte upp MediaCreation tool. Du kan alltid klicka på länken ovan och se om den öppna funktionen. I annat fall söker du bara på namnet.

 

Självklart behöver du använda en annan dator för att göra detta.

När du skapat det startbara USB-minnet startar du datorn från minnet. Där väljer du att du vill reparera datorn.

Det finns några funktioner som du kan använda för att se om det går att ”reparera” din installation. Skulle det inte gå finns det funktion att återställa datorn till en tidigare punkt där datorn fungerade.

 

Se om du kan fixa USB-minnet först och sedan starta datorn från det. Återkom när du behöver mer hjälp och/eller när du löst problemet.
 

Korrigerat felstavning.

Redigerad av X-Men
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Håller och gör ett usb minne redo från en annan data.

 

Denna video påminner sjukt mycket om mitt problem, men mina fläktar kör för full varv. Låter datorn sto med batteri uttaget för att ladda bios som klippet visar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev tobson:

Håller och gör ett usb minne redo från en annan data.

 

Denna video påminner sjukt mycket om mitt problem, men mina fläktar kör för full varv. Låter datorn sto med batteri uttaget för att ladda bios som klippet visar.

 

Intressant.

Jag hade inte petat på minnena utan skydd mot statisk elektricitet, tex göra allt på den rostfria diskbänken och ta i diskbänken innan jag petat på minnena.

Iförd bomullskläder , utan skor för att minska risken för statisk electricitet.

 

Varför ?

Gott omdöme får man av erfarenhet.

Erfarenhet har jag fått av dåligt omdöme.......

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som löste mitt problem var att starta datorn med black screen, och fläktar som öste på för fullt. Sen låta den vara igång ett tag(såg 1 2h film)

Därefter stängde jag av datorn genom att hålla in knappen, drog ur strömmen(har inget batteri i) höll inne knappen igen så allt verkligen var nedstängt. Satte i kabeln igen och startade upp. 

Nu funkar den som vanligt.

Alltså följ videon jag tidigare länkade till. Det funkar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen problem med samma laptop.

Vad som händer var följande.

 

Startade datorn utan batteri och fläktarna började surra hemskt igen.

T'nkte att det är väl bara göra på samma sätt som sist, och låta den stå för att ladda upp bios-batteri.

Kopplade även in min mus för att ladda via usb.

När jag kom tillbaka efter 30min, var datorn tyst.

 

Tryckte på on.knappen och den lyste, samt även lampar för när datorn är på, vid sidan började lysa, men sen slutade de lysa, och hände inget när jag tryckte på ON.

Tänkte att jag prövar med annan kabel, men lampan där man kopplar i lyser bara oavsett laddare kopplad.

 

Lät datorn få stå med sladd i ett bra tag.

Prövade att trycka på ON igen. Samma visa, lampan för On lyser och sen slocknar den.

 

OBS inget i datorn hörs.

 

 

Vad har hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...