Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access 2010 - kan bara spara 3-4 rader i textruta.


Krister Persson
 Share

Rekommendera Poster

Krister Persson

Jag har designat ett formulär i Access 2010 som jag använder som bildregister för mina analoga foton.

En post för varje film

Den största textrutan är motivbeskrivning där jag beskriver filmens alla 36 bilder i punktform.

Jag har satt den textrutans egenskap som PM för att medge ett stort antal tecken i textrutan.

Det går också att skriva många tecken men när jag skall spara posten så försvinner alla rader utom de 4 första och markören hoppar fram till 

början av rutan.

Jag har testat lite med olika textmassa och ibland sparas bara 3 rader. Kan det vara så att det bara är ett antal tecken som kan sparas?

Och hur kan man man i så fall ändra det till att alla tecken kan sparas.

Vad kan man göra åt detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Krister Persson:

Vad kan man göra åt detta problem?

Jag har inte använt Access speciellt ofta, men jag antar att ditt formulär är kopplad mot en tabell i databasen.

 

Jag skulle börja med att kolla den tabell som berörs och se hur fältet är definierat för den aktuella textrutan. Kan inte detaljerna hur Access hanterar formulär, men om fältet i tabellen inte har plats för det antal tecken som du skriver in i textrutan, då skulle det i terorin innebära att du bara får med det maximala antal tecken som ryms i fältet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Persson

Det enda jag har hittat är "Datatyp" för de olika fälten.

Och för det aktuella fältet har jag angivit PM vilket innebär att jag kan skriva 64000 tecken vilket räcker mer  än väl.

Jag kan skriva många tecken och rader i den textrutan i formulärläge som är kopplat till det fältet men så fort jag sparar posten så försvinner allt utom 3 rader....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det låter ändå som att databasen inte har plats för det du skriver. Efter hur många tecken klipper den. Lika många varje gång?

 

Enligt MS hemsida:

https://support.office.com/en-us/article/introduction-to-data-types-and-field-properties-30ad644f-946c-442e-8bd2-be067361987c#refmemo

ska du sätta datatypen som memo (eller long text i Access 2013 eller senare) .

Konstiga namn på datatyper säger jag med erfarenhet av andra databaser...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Persson

Jag tror jag har hittat problemet.

Jag har inte hunnit testa riktigt än men det ser ut som att när jag har formuläret i designläge så är just den textrutan markerad som Obunden. När jag i egenskaperna för textrutan markerade att den skall ha kontrollkällan från tabellens motsvarande fält så verkar det att fungera.

Som sagt har inte hunnit testa skarpt ännu men det ser lovande ut. Det får bli senare.

Återkommer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått dig rätt får du inget felmeddelande och den sparar endast 3 rader.

Hur ser det ut i den tabell som blir uppdaterad av ditt formulär, kan du se att det är de 3 raderna från formuläret som syns där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Persson

Ja, det var det som var problemet.

Textrutan var markerad som Obunden i egenskaperna för den.

Efter ändring till kontrollkälla till motsvarande fält i tabellen så fungerar det nu som tänkt.

Tack för allt engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...