Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbåtkomst alltid synligt


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Finns det något smart sätt att få "mappen" Snabbåtkomst att alltid vara synligt i den öppna-dialog och spara-som-dialog som visas när man ska utföra respektive åtgärd från ett program?

Hos mig återfinns den överst i navigeringsfönstret och är inte synligt om det är många "utfällda" mappar i övrigt vilket medför att jag måste navigera mig uppåt i fönstret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda inställningen som jag vet finns Kontrollpanelen/Alternativ för Utforskaren/Lilla fönstret högst upp "Öppna Utforskarn i " ändras

till "Den här datorn"  den ändringen kanske räcker

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Snabbåtkomst att alltid vara synligt i den öppna-dialog och spara-som-dialog som visas när man ska utföra respektive åtgärd från ett program?

Jag tycker ditt önskemål är otydligt. Precis som Hanse känner jag inte till någon annan Snabbåtkomstfunktion än den som finns i Utforskaren. Detta är inte vad du vill göra men vad man kan göra. Öppna Utforskaren Visa > Alternativ > Ändra mapp- och sökalternativ. Då får du upp

1226214294_UtforskarenMappalternativ.png.805841c07f7c0abb645141058601130a.png

Under Sekretess, klicka ur  valen Visa nyligen använda filer i Snabbåtkomst och Visa nyligen använda mappar i Snabbåtkomst och klicka på knappen Rensa bredvid Rensa historiken för Utforskaren. Klicka på OK.

 

Man kan förstås också ändra förvalet Öppna Utforskaren i "Snabbåtkomst" till något annat, som Hanse föreslog. Om du berättar vad det är för program och vad det är för "respektive åtgärd", om det nu inte är Öppna eller Spara som som avses, får du bättre hjälp.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Jag kan ändra frågeställningen lite:

Hur förhindrar man att Utforskaren visar senast använda katalog?

Om jag ska spara om ett nyss sparat dokument visas följande:

image.png.539118d1332e3f99fdf65df1c6300b7c.png

 

Snabbåtkomst är inte synligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Mikael63:

Snabbåtkomst är inte synligt.

Nej, antingen öppnar (eller söker) man i Dokument eller i Snabbåtkomst så tyvärr får man inte upp Snabbåtkomst om man klickar på den utvidgande pilen bredvid (Den här Datorn >) Dokument.

Hur förhindrar man att Utforskaren visar senast använda katalog?

Är det filmapparna Arrogant Bastard osv samt priPrinter Files du inte vill se? I så fall slipper du se dem om du rensar historiken i Snabbåtkomst innan du öppnar och sparar om det nyss sparade dokumentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev mbgtmari:

Nej, antingen öppnar (eller söker) man i Dokument eller i Snabbåtkomst så tyvärr får man inte upp Snabbåtkomst om man klickar på den utvidgande pilen bredvid (Den här Datorn >) Dokument.

Precis, därav min fråga, inledningsvis.

 

2 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Är det filmapparna Arrogant Bastard osv samt priPrinter Files du inte vill se?

Nej, jag vill att Snabbåtkomst ska vara tillgängligt direkt i dialogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hur förhindrar man att Utforskaren visar senast använda katalog?

Jag tror att det är varje program som självständigt bestämmer det (åtminstone kan bestämma det) eftersom vilken mapp som visas ofta beror på vilket program man är i, dvs senaste mappen för just det programmet visas eftersom man ofta vill spara t ex alla bildfiler i en viss mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kanske något jag behöver lösa med program som AutoMate eller AutoHotkey då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det nu går. Jag tror inte man kan ändra på alla windowsfunktioner hur som helst, om det nu inte är fråga om en sån här lätt-som-en-plätt sak, som redan finns inbyggd och som Nyhetsroboten publicerar som en nyhet idag: 
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.731047/fil-genvag-aktivitetsfaltet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Ja, om det nu går.

Jodå, med AutoMate är det mesta möjligt men synd att man ska behöva lösa det på det sättet.

 

  

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

som Nyhetsroboten publicerar som en nyhet idag: 

Ja, det var efter det tipset jag började fundera ;)

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag tror att det är varje program som självständigt bestämmer det (åtminstone kan bestämma det) eftersom vilken mapp som visas ofta beror på vilket program man är i, dvs senaste mappen för just det programmet visas eftersom man ofta vill spara t ex alla bildfiler i en viss mapp.

Men testa gärna om det gäller de programmen som du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Men testa gärna om det gäller de programmen som du använder.

Ja, jag drog igång jobbardatorn (som i dessa tider numera följer med hem) och jag inser, först nu egentligen, att det är frågan om en applikation till mitt cad-program som jag önskar detta för.

 

Cad-programmet i sig har "snabbknappar" i sin dialog.

 

image.png.5c8e1e39bdb91861e00f481f16b03c47.png

 

AutoMate kan lösa detta i dialogerna för applikationen men inte på ett tillförlitligt sätt då dialogen i sig inte tycks vara en "giltig" trigger.

Jag får ta och skicka ett önskemål till utvecklarna av applikationen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

då dialogen i sig inte tycks vara en "giltig" trigger.

Om jag använder sk. hotkey (Alt+Q) som trigger så kan jag köra med denna nödlösning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-22 på 11:06, skrev Mikael63:

Cad-programmet i sig har "snabbknappar" i sin dialog.

Dessa ändras dock om jag ändrar via gpedit.msc.

 

Så..

På 2020-03-21 på 20:14, skrev Cecilia:

Jag tror att det är varje program som självständigt bestämmer det

.. stämmer bra!

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag vet inte om det gäller för Öppna-dialoger men kolla tips 3 på sidan https://www.zdnet.com/article/windows-10-tips-tricks-secrets-and-shortcuts-file-explorer/

 

Det är väl samma tips som @mbgtmari tipsade om längre upp?

Fungerar bara när man "själv" startar Utforskaren. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...