Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna ut kostnaden i en underhållsplan


jansor
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag håller på med en underhållsplan. I planen finns olika underhåll som ska

utföras vissa år och med olika intervall. Planen ska löpa under 30 år.

För att räkna ut kostnaden varje år med hänsyn till intervallen så har jag tre ramar. 

En ram, ram 1 med alla underhållsposter och med vilket intervall ett specifikt underhåll ska utföras och kostnaden för det underhållet. Ram 3 med 1:or i cellerna R7-W7, beroende på intervallerna i ram 1 som talar om att här ska ett underhåll göras.    En 1:a någonstans i cellerna R7-W7 (2020-2025) blir en kostnad i cellerna J7-O7 (2020-2025)

Sen ska varje års totalkostnad summeras längst ned under ram 2

 

Exempel. I ram 2 och cell J7 så finns en formel som säger att: =OM(R7=1;$G$7;"")

Alltså: Om cell R7 (2020), ram 3 har en 1:a så är det en kostnad i cell G7 (2020), ram 1 som ska redovisas i cell J7 (2020), ram 2. Eftersom åtgärden i D1 ska göras varje år så kopierar jag formeln i J7 och lägger in den i cellerna K7 - O7 (2020-2025) med en absolut referens till G7. När ett underhåll ska göras varje år så är det lätt men om man har 100 underhållsposter som ska utföras med olika intervall så är det knepigare.  Finns det ett enklare sätt att ta fram kostnaderna för varje år och som tar hänsyn till intervallerna?

UP.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bok, iochmed olika startår blev det en lite svårare nöt men inget omöjligt. Tänkte först att REST kunde användas men det gick inte.

Blev en hjälptabell som räknar ut när nästa underhåll behövs och en som letar i denna.

Se bifogad bok.

 

UP_exempel1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...