Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Returnera sista värdet tillsammans med om formel


Boborama8
 Share

Rekommendera Poster

Hej 

 

Mitt första inlägg här. Jag har ett litet bekymmer som jag skall försöka förklara. Jag har ett kalkylark med tusentals rader av data. 

Kolumn A

1. Bananer

2. Äpple

3. Päron

4. Persiko

5. Bananer

6. Bananer

 

Kolumn B 

1. 10

2. 12

3. 11

4. 15

5. 11

6. 22

 

I flik2 har jag alla värden ifrån kolumn A uppsatta. 

 

Jag skulle i flik 2 vilja ha en formel som både kollar OM flik 1 kolumn A innehåller ordet Bananer samt att jag då också skulle vilja se det senaste värdet alltså 22 i exemplet ovan. OM det är så att värdet jag har i flik 2 saknas i flik1 kolumn A så vill jag att den returnerar ingenting. 

 

Hoppas ni kan hjälpa mig här. TACK!

 

Formel excel eforum.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm får det inte att fungera. Slarv av mig att ge ett exempel där det var med mellanslag. Det är inga sådana i rådatan så där känner jag mig trygg och 365 har vi inte så XLETAUPP fungerar inte heller. 

 

Kräver nedan formel att Datablad!B:B att det inte får finnas någon formel som är bakomliggande denna? Måste jag omforma dessa till tal? När jag i min fil som jag tyvärr inte kan dela pga känslig kundinfo så är Datablad!B:B;1 egentligen S kolumnen i filen behöver jag då göra detta till en matris eller nåt? och använda 1an som något kolumnindex eller? 

 

=OMFEL(INDEX(Datablad!B:B;1/(1/MAX((Datablad!A:A=A2)*RAD(Datablad!A:A))));"")

 

Jag har datum på varje rad som kan hjälpa och problemet löste sig med en enkel letarad formel om jag bara valde att filtrera på nyast till äldst i datumkolumnen. Det löser problemet men jag kan dock inte riktigt släppa att jag hade velat ha en snygg formel så jag slapp filtrera varje gång.

 

//Nic

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus på att du använder nya Excel-funktioner!

I gamla Excel kan ett knep även vara att skapa en hjälpkolumn i tabellen som tar fram senaste värdet i denna bara. Då slipper man de matrisliknande formlerna som finns i exemplet, minskar komplexiteten i lösningen.

 

Samt alltid bra att formatera som tabell, då kan exempelvis XLETAUPP bli lite renare:

=XLETAUPP(A2;tbFrukt[Frukt];tbFrukt[värde];"";;-1)

och matrisfunktionerna får färre rader att beräkna

=OMFEL(INDEX(tbFrukt[värde];1/(1/MAX((tbFrukt[Frukt]=A2)*RAD(tbFrukt[Frukt]))));"")

fast det vet du redan MH så ingen rättning av ditt, mer en applåd för bra exempel!

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...