Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telias TV via bredband och mediaspelare [LÖST]


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Datordanne,

Rekommendera Poster

Vår bostadsrättförening ska byta internet/kabelTV operatör till Telia. Vi skulle hämta TV-box och deras router hos styrelsen igår men pga derras rädsla för corona vågade de inte dela ut dem så de har kommit överens med Telia om att senarelägga starten som skulle ske på måndag ?
Så, det gav mig tid att fundera vidare.
Idag har jag en mediaspelare VU+ Duo2 (baserad på Linux) där jag har operatörens programkort. Med VU+ kan jag via datorn och OpenWebif se kanaler, komma åt mina inspelade program, se, radera och spara dem på datorn om jag vill. Jag kan även schemalägga inspelningar osv. istället för att klicka mig fram i menyerna för VU+ med fjärrkontrollen. Mycket snabbare, effektivare och smidigare tycker jag.

Hur är det med Telias TV, kan man använda deras programkort i externa mediaspelare eller är man låst till Telias TV-box? Den har ju ingen antennkontakt som jag har idag, utan kommer via bredbandet (heter väl IPTV istället för "kabelTV" då antar jag?)

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Vi har Telia-fiber och inga kort utan man loggar in i boxen eller i appen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Telias Arris ni får så är den inte inspelningsbar eller har möjlighet att pausa för att senare kunna snabbspola förbi reklam.

Du kan dock med fjärrkontrollen:

1. Klicka OK för att börja om ett påbörjat program. Du kan då pausa och starta men, oftast, inte snabbspola.

2. Klicka in dig på Play och där starta ett program som du kan pausa. Även här inte säkert att det går att snabbspola. Det beror på programtyp, hur gammalt avsnittet är, vilken kanal osv.

 

Med boxen kan du direkt köra Netflix (ligger som en egen kanal) samt Youtube om man går in på play.

 

Vill man kunna pausa/snabbspola behöver man en hårddisk, från Telia. Det lär INTE gå att använda annan disk.

Jo, kanske möjligen om du skaffar en sådan disk och sedan klonar den till en annan, men då har man ju redan köpt sig en disk.

 

Tillägg:

Vår box brukar alltid, efter man startat den och väntat typ 3-5 minuter hicka till, bild och ljud försvinner någon sekund. Sedan fungerar allt bra.

 

Mer: Vår lösning kräver ingen dedikerad port på routern. Jag har en billig switch mellan router och box.

 

Det ska, enligt Telia, gå att använda appen Zappa som alternativ till fjärrkontrollen, men det funkar inte..

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info Mikael. Som jag förstått det är det inte en inspelningsbar box vi får. Det var bl.a. därför jag frågade, för utan inspelningsbar box är det ingen mening att kolla på [reklamfinansierad] TV för är det något jag ogillar här i livet är det reklamavbrott mitt i programmen. Jag spelar in alla program så jag kan klicka förbi reklamen. Spelar till och med in hockeymatcher sen de började avbryta matcherna för reklam, eller "powerbreak" som de låtsas att reklamavbrott är. Men även många onödiga scener som inte tillför något i filmer/serier ryker också :)

På min VU+ har jag ställt in snabbknappar (det är olika längd på reklamblocken beroende på vilken kanal det är) så att jag hoppar över reklamen med ett klick på fjärrkontrollen och det är en funktion som jag kommer att sakna, jag kommer att köpa Telias inspelningsbara, om det är den enda man kan använda, men antar att man får gå tillbaka till 1900-talets och VHS-tidernas era och snabbspola med bild på Telias inspelningsbara....  :)
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Arris VIP 4302 (egentligen är det fabrikat Motorola)

https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/arris-vip-4302

så köper man till själva disken

https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/arris-dvr-one

  

12 minuter sedan, skrev Pentti H:

ett klick på fjärrkontrollen och det är en funktion som jag kommer att sakna

Om man har en massa pengar över kan man skaffa ytterligare hårdvara, en

https://www.logitech.com/sv-se/product/harmony-350-control?crid=60

Programmerbar och om man inte får till den önskade funktionen kontaktar man supporten via chat så programmerar de den precis som du vill ha det. Tar nån minut.

Typ favoritknapp 3 ska motsvara 7 sekunders tryckning på forward.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en Harmony hub som jag tänkte införliva Telias grejer i på nåt sätt. Ska bara komma ihåg hur man gjorde, det var några år sen jag höll på med den :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...