Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hakinger

LÖST Nedklocka CPU när datorn inte jobbar.

Rekommendera Poster

Hakinger
Postad (redigerade)

Jag har köpt ett nytt moderkort och processor till min skrivbordsdator. Tidigare hade jag ett ASUS moderkort. I bios på Asus fanns det strömsparläge så att processorn gick ner i varv till  800Mhz när det inte behövdes mycket kraft och sen ökade Mhz till fullt när det behövdes sen gick det ner till 800 snabbt igen när det inte behövdes så mycket kraft. Det var väldigt enkelt att aktivera det i bios genom att klicka på en ikon bara. På detta moderkort finns ingen sådan enkel lösning tydligen utan man måste in i biosinställningarna och modifiera, antar jag - om det ens går att manuellt ställa in sånt?
Som det är nu så ligger nya processorn på fullt hela tiden (mellan 4700-4800Mhz men kan pendla ner till 4600Mhz nån sekund) oavsett om datorn gör något eller inte. Temperaturen är förvisso inte så hög 30-31 grader i Linux och kring 20 grader i Windows (av någon märklig anledning) vid normal användning.

Finns det någon som kan detta bättre än jag som vet/kan tipsa om vilka inställningar man ska göra i så fall? Har försökt söka på nätet och Gigabytes supportsida men inte lyckats hitta något annat än tips om att ändra värdet på BLCLK som idag är på 100% Har ingen aning om vad det betyder men när jag sänker ner det till 80% vilket är det lägsta läget och sen går det att ställa 00,1 steg upp till 100%, så hamnar datorn i en omstartsloop innan den ens kommer till uppstartsfönstret för bios.

Kan nämna att med Gigabytkortet kom det ett överklockningsprogram för Windows med tre lägen: energispar, normalt, överklock där man kan göra just detta, men allt den gör när man väljer energispar är att för nån sekund eller två pendlar det ner till 1000Mhz
Moderkort: Gigabyte Gaming x rev 1.0
CPU: Intel i7 9700K

Den stora bilden är från Windows och den lilla från Linux. Jag har inte överklockat något utan kör på inställningarna från fabrik.

Capture.PNG

DeepinScreenshot_select-area_20200319131948.png

Redigerad av Hakinger
problemet löst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
vertpre

BCLK ska du inte ändra på. Det var något man använda sig av för att överklocka innan det fanns CPU med upplåst multiplier.

Prova att avktivera " CPU Enhanced Halt(CE1)" i M.I.T. menyn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger

Tack för tipset verpre. Ska testa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger

Liten uppdatering på detta "problem". Jag installerade senaste kerneln i Linux och d å visar den att den går ner i frekvens när processorn inte behöver kraften. Jag misstänker att den har gjort det hela tiden men att programmet som visar värdena inte visade korrekt med gamla kerneln. 

cpu.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...