Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemladdning filmer från ComHem


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Jag har använt SVT Play och Umans en längre tid för att ladda hem videofilmer och/eller program som jag vill spara eller titta på senare. Det har väl fungerat skapligt nu en längre tid.

Sedan vi i vår botadsförening har fått kollektiv anslutning till ComHem har vi ibland möjlighet ta del av utbud från företaget, i nuvarande fall sänds under begränsad tid t ex samtliga (?) filmer med James Bond, som jag gärna ville ta hem på motsvarande sätt, eftersom jag långt ifrån har sett dem alla eller att det var länge sedan jag såg de jag sett.

 

Tyvärr har jag inte möjlighet snabbladda hem filmerna på samma sätt som med SVT Play, eftersom Umans inte verkar ha något för ComHem, motsvarande SVT Play, så jag är hänvisad till inspelning av varje film från skärmen, vilket fordrar att man kör hela filmen (nära två timma per styck) - och det är ju ett antal filmer...

 

Känner någon till om det finns någon motsvarande metod att svisha hem filmerna på minuter från ComHem ?

 

M v h

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Kalle Dator1:

Känner någon till om det finns någon motsvarande metod att svisha hem filmerna på minuter från ComHem ?

Nej, inget jag känner till. Finns det någon reglering avseende detta i avtalsvillkoren för tjänsten? Dvs. är det tillåtet att göra det du nu vill göra utifrån avtalsvillkoren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1
2 timmar sedan, skrev Automan:

Nej, inget jag känner till. Finns det någon reglering avseende detta i avtalsvillkoren för tjänsten? Dvs. är det tillåtet att göra det du nu vill göra utifrån avtalsvillkoren?

Jag känner inte till något om någon reglering av detta från varken ComHem eller från SVT Play. Om man streamar filmer, vilket uttryckligen erbjuds i just detta fall, ser jag inget hinder att kopiera dem på det ena eller andra sättet. Men kanske att någon annan har andra besked om saken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT Play är ju öppet och där skriver man inte på något avtal innan man kan titta på deras Play-kanaler men med Comhem har du väl ett godkänt avtal innan du kommer åt programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar regleras i det användarvillkor som gäller för den aktuella tjänsten. Exempel på detta är Storytel där ett av villkoren för att använda tjänsten är att man inte kopierar materialet.

 

Citat

10.3.
Som Abonnent av Tjänsten förbinder du dig, eller annan person som du ger åtkomst till via ditt konto, att inte kopiera, reproducera, ändra, skapa verk baserat på, visa, publicera, distribuera, sprida, sända, överföra, sälja, hyra, licensiera, låna, underlicensiera, cirkulera eller på annat sätt utnyttja för något syfte (kommersiellt eller annat) något material och/eller hela eller delar av Tjänsten till tredje part, (inklusive, men inte begränsat till uppvisning, spridning och distribuering av material via tredjeparts webbsida) utan föregående skriftligt godkännande från Storytel, såvida det inte är uttryckligen tillåtet enligt tvingande lag.

 

Citat

14.2.
Abonnenten förbinder sig att inte kringgå eller försöka kringgå de tekniska eller andra begränsningar som används för att förhindra kopiering av Innehållet i Tjänsten samt att inte, vare sig helt eller delvis, kopiera ljudböcker, e-böcker eller annat innehåll i Tjänsten, även för privat bruk.

Källa: https://www.storytel.com/se/sv/anvandarvillkor

 

Vet inte hur det ser ut med just ComHems användarvillor, men Storytel är ett exempel på hur det kan regleras för vad man får och inte får göra. Att det är tillåtet att ladda ned från SVT Play innebär inte automatiskt att det är tillåtet på andra ställen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1
Postad (redigerade)

Vi har inga pesonliga avtal, men ett kollektivt avtal mellan brf och Com Hem.

Känner för närvarande inte till hur det förhåller sig med deras utbud och hur frikostigt detta kan vara avseende nyttjande av filmer.

Just nu erbjuds dock ett stort antal filmer för streaming, och hur man då streamar dem är antagligen upp till envar...

 

"Kopiering för eget bruk" är väl en så'n där tämligen lösaktig regel man ser ibland i sammanhanget, och meningen är väl inte heller att kopiera för att sälja filmer - hur man nu ska styrka detta...

 

Men det kopieras säkert både friskt och fritt, både här och där...

Redigerad av Kalle Dator1
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

metod att svisha hem filmerna på minuter

Kanske blir svårt.
Det borde väl rimligen finnas någon apparat som man kan ansluta en Chromecast till och som spelar in det man streamar utan att man så att säga behöver titta samtidigt?

Fast.. en sådan apparat torde kosta mer än de 599 kr som en DVD-box med de 24 första Bond-filmerna kostar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...