Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ceddan

Tv utan kablar!?

Rekommendera Poster

I så fall borde det fungera om du köper en brygga som plockar upp signalerna från det trådlösa nätverket och gör om det till en nätverkskabel (förenklat skrivet) som du kopplar in i tivoboxen. En sån enhet kan många gånger även fungera som Extender eller Accesspunkt också beroende på konfiguration.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev Cecilia:

I så fall borde det fungera om du köper en brygga som plockar upp signalerna från det trådlösa nätverket och gör om det till en nätverkskabel (förenklat skrivet) som du kopplar in i tivoboxen. En sån enhet kan många gånger även fungera som Extender eller Accesspunkt också beroende på konfiguration.

Typ en sån: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/146457/wifi-repeater-tradlos-router-accesspunkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara bättre att välja något känt märke, åtminstone såg jag inget fabrikat, så att det går att läsa manualen i förväg.

Kolla upp att du får pröva produkten och lämna tillbaks den om det inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, skrev Ceddan:

Jag föreslog den här åt dig i ett tidigare inlägg av skälet att det är ett känt fabrikat:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/DAP1620/d-link-dap-1620-wifi-forstarkare

Den kostar 50 kronor mer än den du länkat till.

Fördelen med mitt förslag är att det är ett känt fabrikat, välrenommerat, lätt att få tag i firmwareuppdateringar om sådana släpps, stöd för AC-nätverk samt LAN-port som stöder 1000Mb/sek.

Den du länkat till är en "no name", mycket sparsamma specifikationer, stöd för n-hastighet i det trådlösa samt okänd hastighet i LAN-portarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kan inte direkt säga att det inte fungerar, kanske fungerar det. Men IPTV i det lokala nätverket, och via trådlöst, kräver mer än övrig datatrafik.

Dels så avser det tablåsända program där många tittar samtidigt, och då används multicast. Så tror jag DHCP behöver hantera mer information än vanligt, eftersom trafiken till och från IPTV-boxen hanteras via VLAN och ett andra WAN-gränssnitt i routern för att nå "TV-servrarna". Detta om trafiken inte delas upp i en bredbandsdelare. Det finns också ett begrepp, IGMP / IGMP snooping, men det kanske inte rör nätverket hemma.

Som jag skrev tidigare så har i alla fall Telia sedan många år routrar som kan hantera detta i det lokala trådbundna nätverket. Men för att det ska bli trådlöst har det behövts både extra sändare och mottagare (i par). Förstås så om IPTV plockas ut direkt i en bredbandsdelare, men även i det lokala nätverket efter en router. Tror att det sedan kommit Teliaroutrar som har nödvändig funktionalitet inbyggd i routern så det endast behövs en särskild "trådlös mottagare" för IPTV.

Förstår jag rätt så kan nu också en del routrar som Com Hem skickar ut hantera IPTV i det lokala nätverket. Men för att skicka det trådlöst så behövs både en separat sändare och en mottagare. Detta om IPTV plockas ut efter en bredbandsdelare men också om IPTV hanteras via det lokala nätverket. Se installationsguide jag länkat till tidigare i tråden. Finns det sätt att slippa dessa extra trådlösa enheter så tycks det i alla fall inte ha kommit med i någon guide än, inte som jag lyckats hitta i alla fall.

Jag är inte så insatt i detaljer, men det är i alla fall så här jag uppfattat att det fungerar. Någon som vet mer får fylla på, eller korrigera om något inte stämmer.

Googlade för att hitta några exempel, inte så noga utvalda men ändå exempel, något att utgå från för eventuellt mer utforskande. 

"Unfortunately multicasts are very expensive on Wi-Fi, making this a bad idea. Multicast packets on Wi-Fi must be sent at a low data rate so everyone can receive them. This wastes a lot of airtime (bandwidth)."
https://superuser.com/questions/891712/how-to-make-a-multicast-iptv-video-stream-accessible-through-wifi-when-its-onl

"IPTV använder ­därför en teknik som kallas multicasting (flersändning) för sändning av alla tablåbundna ­program. Med multicast-tekniken når sändningen ut till alla anslutna IPTV-boxar även om videoservern enligt principen endast sänder filmmaterialet en enda gång."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv

"På kombinationsgatewayen kan de fyra LAN-portarna användas för både IPTV-boxar och vanliga datorer, ..."

"Vanliga routrar kan dock inte användas i dessa sammanhang eftersom sådana inte tillåter IPTV-boxar att ansluta till ett VLAN."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv-inkoppling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...