Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv utan kablar!?


Ceddan
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Jag har läst på lite angående min fråga men svaren är ganska gamla så jag försöker med en uppdaterad version.

 

Mitt problem är att jag inte vill ha nätverkskabel från mediafördelaren till Tv´n. Nu har jag -----fiber----mediafördelaren-----powerline..........powerline---------tivobox.

Det som är problemet är att tv tappar signalen emellanåt och blir svart i ca 5 sek så hoppar den igång igen. Lite pixlig ibland. Tänker annat system än powerline.

Det kan inte bara vara Jag som har detta problem. Vill ha: ------fiber--mediafördelaren-------??.............??--------tivobox.

Comhem pratar om en tv-brygga, tankar om det?! Modellen har funnits en stund.

Tankar och ideer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ditt resonemang tolkar jag det som att du är missnöjd med powerline, att det är de enheterna som orsakar "glappet".

Är du säker på det? Har du anslutit tivoboxen med nätverkskabel för att verifiera detta?

 

Om det visar sig att det ex. är tivoboxen själv som orsakar "glappet" är det ju ingen vits att byta överföringssätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att dra nätverkskabel från mediaomvandlaren direkt in i Tivo boxen och har då inte upplevt några störningar. Dom ända störningar är att det ligger en nätverkskabel på golvet. Dra kabel....ja, men det blir +50 m för att den ska "gömmas" 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är dina powerline-enheter?

De har ju blivit bättre med åren.

 

1 timme sedan, skrev Ceddan:

Comhem pratar om en tv-brygga, tankar om det?!

Det är väl ett trådlöst nätverk. Hur fungerar trådlösa nätverket hos dig?

Är det t ex många andra nätverk i närheten som riskerar att störa eller flera väggar i vägen mellan routern och teven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en accesspunkt något som kan tilltala dig?

Elgiganten lämnar öppet köp i 30 dagar och du får prova varan under tiden. Är du inte nöjd kan du lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

 

En sådan här produkt förlänger ditt trådlösa nätverk. Produkten har LAN-uttag som du ansluter till TIVO-boxen. Istället för att köpa den trådlösa enheten från Comhem, som är dedikerad till TIVO-boxen och kostar en hel del kan du komma undan med en mer flexibel produkt.

 

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/DAP1620/d-link-dap-1620-wifi-forstarkare

 

Jag har en trådbunden skrivare som står 15 meter från min router. 
Jag fick två sådana här enheter av en granne:


https://www.tradera.com/item/121404/380854724/technicolor-tg234

 

Den ena har jag anslutit till min router och den andra till min skrivare. Trycker bara på WPS-knappen på båda enheterna vid ett tillfälle så kopplar de ihop sig. Därefter har jag fått min trådbundna skrivare trådlös.

 

Din TIVO-box kan du sannolikt få trådlös med en produkt som fungerar som accesspunkt/repeater, som den jag länkat till hos Elgiganten. Du skall bara behöva en sådan enhet.

 

Som nämnt tidigare, är du inte nöjd är det bara att lämna tillbaka till Elgiganten. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Hur gamla är dina powerline-enheter?

De har ju blivit bättre med åren.

 

Det är väl ett trådlöst nätverk. Hur fungerar trådlösa nätverket hos dig?

Är det t ex många andra nätverk i närheten som riskerar att störa eller flera väggar i vägen mellan routern och teven?

Powerline är ett ett gäng år gamla. Nätverket fungerar bra. Gjorde en test igår och låg på ca 200/100 (tror jag det var). Inte några nätverk som stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har För mig att jag fått info att om jag drar kabel från mediaomvandlaren eller in i powerline så ska Tv-utgången ha en speciell port för att det ska fungera till tv!?

Kör jag till Cast från telefon eller padda så fungerar det bra. Dvs koppla ihop mitt ordinarie wifi in till tv´n då via Casten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Ceddan:

Kör jag till Cast från telefon eller padda så fungerar det bra. Dvs koppla ihop mitt ordinarie wifi in till tv´n då via Casten.

Bör ju innebära att du har bra wifi-signal vid din tv.

Då bör prylen som @X-Men tipsar om fungera bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna testa den.

...hmm men:

Signalerna går idag direkt från (som jag skrev tidigare i tråden) mediafördelaren---powerline............powerline------tivo.

Signalerna går ju inte via routern, dvs så om jag skulle använda en extender så blir: mediafördelare---router........extendern------tivo boxen.

Alltså är det ingen wifi som går in i tivo. Den trådlösa kontakten till tv är via Cromecasten

Hur går tankarna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Ceddan:

Mitt problem är att jag inte vill ha nätverkskabel från mediafördelaren till Tv´n.

 

3 timmar sedan, skrev Ceddan:

Jag har testat att dra nätverkskabel från mediaomvandlaren direkt in i Tivo boxen ...

 

1 timme sedan, skrev Ceddan:

Jag har För mig att jag fått info att om jag drar kabel från mediaomvandlaren eller in i powerline så ska Tv-utgången ha en speciell port för att det ska fungera till tv!?

Då verkar du inte kunna ansluta TiVo-boxen i ditt lokala nätverk, efter routern. Anade det i dina första inlägg, men i det senare verkar det tydligt.


Telia har sedan flera år routrar där även IPTV kan distribueras i det lokala nätverket hemma. Tolkar jag rätt så har Com Hem det nu också.


I sidan jag länkar till hittas flera guider. För TiVo via kabel-TV (Fiberkoax) och för bredbandet (FiberLan). Och Com Hems bryggor, den ena där IPTV kommer i en egen port i bredbandsdelaren och den andra för att anslsuta TiVo-boxen trådlöst för internetuppkopplingen där TV-kanalerna hämtas via kabel-TV.


I guiden för FiberLan finns flera varianter, beroende på hur bredbandet kommer in och vad man har för leverantrörer för den ena och den andra tjänsten.
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/tivo


"Kjell" förklarar skillnaden på webb-TV (t ex play-kanaler) och IPTV
"Både webb-TV och IPTV distribueras över internet, men de två distributionsformerna skiljer sig markant från varandra. IPTV bygger på att det finns en IPTV-box som är ­ansluten till ett speciellt IPTV-nät. Webb-TV distribueras över öppna internet och kräver inget annat än en webbläsare och eventuellt ett insticksprogram i form av Adobe Flash eller Microsoft Silverlight."
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/webb-tv


Com Hem använder ofta benämningen mediaomvandlare när jag skulle säga bredbandsdelare. Mediaomvandlare omvandlar t ex fiber till ethernet, bredbandsdelare delar upp "öppna internet" och t ex TV-kanaler via VPN till olika portar. Funktionerna kan vara ihopbyggda i samma låda.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkar ha en trådlös router till övers som kan bryggkopplas, så bör det fungera om du har bra nätverk.

Jag körde med den lösningen många år till en tv-box, och det funkade bra.

 

Om man använder powerline lösningen, så är ju det optimala om vägguttagen ligger på samma säkringsgrupp, vilket ju sällan händer.

Du skulle ju kunna testa, om du har nåt lämpligt vägguttag i närheten, att byta till ett annat än det du normalt använder. Helst då ett som tillhör en annan säkringsgrupp.

 

Det finns ju nu sån här utrustning med 1 Gb/s-nätverksportar, vilket kan behövas för att få bra hastighet i slutändan. Det är ju många trixiga passager, kablar och elcentral, att ta sig igenom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Ceddan:

Jag skulle kunna testa den.

...hmm men:

Signalerna går idag direkt från (som jag skrev tidigare i tråden) mediafördelaren---powerline............powerline------tivo.

Signalerna går ju inte via routern, dvs så om jag skulle använda en extender så blir: mediafördelare---router........extendern------tivo boxen.

Alltså är det ingen wifi som går in i tivo. Den trådlösa kontakten till tv är via Cromecasten

Hur går tankarna då?

Jag tänkte att du hade bredbandet också via fiber och mediafördelaren. 
Uppenbarligen har du inget bredband den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Om du råkar ha en trådlös router till övers som kan bryggkopplas, så bör det fungera om du har bra nätverk.

Nu har mitt gamla trötta hjärnkontor lagt ihop 1+1 och fattat att du inte använder, (kan använda?) wifi anslutning från router till box.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag tänkte att du hade bredbandet också via fiber och mediafördelaren. 
Uppenbarligen har du inget bredband den vägen.

Så tror jag att det kan vara, men IPTV skilt från det "öppna internet" i bredbandsdelaren (mediafördelaren), TV i egen port.
Men vi får se när @Ceddan återkommer.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kanske är otydlig eller svårt att förklara.

Hela mitt system:

Fiber går in i "mediaomvandlaren" (kanske heter något annat) och en utgång går till Routern där det då blir wifi

I en annan utgång från "mediaomvandlaren" går in i via nätverkskabel i powerline via som sitter i husets 220v uttag så den andra powerline i en annan kontakt 220V (i ett annat rum) där jag tar en utgång på den så via en nätverkskabel in i Tivoboxen.

Återkommer vad respektive utgång har för nummer.

Redigerad av Ceddan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Ceddan:

I en annan utgång från "mediaomvandlaren"

Är det enligt Comhem enda sättet att komma åt tevesignalen?

Eller finns det alternativ via routern i deras installationsanvisningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det enligt Comhem enda sättet att komma åt tevesignalen?

Eller finns det alternativ via routern i deras installationsanvisningar?

Enl deras installationsbeskrivning går det tydligen att koppla in en nätverkskabel i min router och därefter koppla in i dator,  tv eller lik. Hjälper infon att lösa mitt problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att pröva om det stämmer att det fungerar om du tar din långa nätverkskabel och kopplar in den i routern och i tivoboxen (där du nu ansluter Powerline alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Ceddan:

Jag kanske är otydlig eller svårt att förklara.

Nejdå, kanske inte helt solklart, men inte otydligt.


Kanske kan annan trådlös utrustning än Com Hems egen Technicolor användas. Men dels handlar det om punkt till punkt (inget NAT'at subnät) och så kan det behövas någon teknik som inte används i vanliga trådlösa nätverk (kommer inte på benämningen på rak arm).


Även med IPTV distribuerat i det lokala nätverket, med Telias routrar, har det behövts separat sändare och mottagare för trådlöst till någon TV-box. Senare routrar från Telia tror jag har inbyggt det som behövs för IPTV trådlöst i det lokala nätverket. Men det behövs en särskild mottagare till TV-boxen. Rätta mig om jag har fel.


Inga konkreta tips, men kommentarerna kanske kastar något ljus över tekniken.

 

11 minuter sedan, skrev Ceddan:

Enl deras installationsbeskrivning går det tydligen att koppla in en nätverkskabel i min router och därefter koppla in i dator,  tv eller lik. Hjälper infon att lösa mitt problem?

Du borde ha fått en beskrivning som avser hur mediakonverter, bredbandsdelare och router fungerar där du bor. Och hur det ska kopplas beroende på dina (föreningens?) tjänster och abonnemang.


Kanske kan varianterna i guiden jag indirekt länkade till tidigare hjälpa.
Installation FiberLan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Ceddan:

Enl deras installationsbeskrivning går det tydligen att koppla in en nätverkskabel i min router och därefter koppla in i dator,  tv eller lik. Hjälper infon att lösa mitt problem?

Om jag nu förstått dig rätt så har du ingen nätverkskabel från fibern till routern?

Hur lyckas du då få en internetanslutning till dator? Om du nu får det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Ceddan:

Jag kanske är otydlig eller svårt att förklara.

Hela mitt system:

Fiber går in i "mediaomvandlaren" (kanske heter något annat) och en utgång går till Routern där det då blir wifi

I en annan utgång från "mediaomvandlaren" går in i via nätverkskabel i powerline via som sitter i husets 220v uttag så den andra powerline i en annan kontakt 220V (i ett annat rum) där jag tar en utgång på den så via en nätverkskabel in i Tivoboxen.

Återkommer vad respektive utgång har för nummer.

Om du har en mediaomvandlare utan särskilt uttag för TV (Comhem har två varianter men jag tror inte det spelar roll mer än att LAN har enskilda namn) och ändå en router med trådlös funktion för annan utrustning förstår jag inte varför mitt förslag inte skulle fungera.

 

Eftersom du har fiber använder du inte RF -ingången på TIVO-boxen för TV-signal utan enbart LAN. Om du ansluter den trådlöst via en accesspunkt/repeater eller ej spelar ju ingen roll. Så länge du får in signalen till TIVO-boxen via LAN bör du få TV-bild. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev bengt 429:

Om jag nu förstått dig rätt så har du ingen nätverkskabel från fibern till routern?

Hur lyckas du då få en internetanslutning till dator? Om du nu får det?

Jo, Ceddan skriver i ett tidigare inlägg att mediaomvandlaren är kopplad till routern med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Ceddan:

Enl deras installationsbeskrivning går det tydligen att koppla in en nätverkskabel i min router och därefter koppla in i dator,  tv eller lik.

Ok, måste missat det. Läste detta inlägg och antog att routern inte var ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev ChristerE:
Även med IPTV distribuerat i det lokala nätverket, med Telias routrar, har det behövts separat sändare och mottagare för trådlöst till någon TV-box. Senare routrar från Telia tror jag har inbyggt det som behövs för IPTV trådlöst i det lokala nätverket. Men det behövs en särskild mottagare till TV-boxen. Rätta mig om jag har fel.

Det stämmer. Telia har haft en separat mediaomvandlare som kopplas till varje enskild TV som skall användas. Technicolorenheterna är helt enkelt en ”brygga” för trådlös anslutning från den kombinerade routern/mediaomvandlaren som Telia levererat. 
 

Eftersom avkodningen av TV-signalen i den enheten inte funnits integrerad har varje enskild TV fått en egen. Det har gjort det enkelt att skaffa ”syskonabonnemang” där varje brukare kunnat välja vilket program den vill se på utan att det påverkat övriga tittare vid de andra TV-apparaterna.

 

Jag tycker Ceddan varit väl så tydlig. Kanske för att jag själv har TIVO från Comhem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Börja med att pröva om det stämmer att det fungerar om du tar din långa nätverkskabel och kopplar in den i routern och i tivoboxen (där du nu ansluter Powerline alltså).

Provar att montera nätverkskabel från utgång i routern direkt via kabel in i Tivo. Det ser bra ut...förutom att jag har en nätverkskabel liggandes på golvet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...