Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksskrivare via Telia Wifi Router Plus


eken81
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Har 2 skrivare jag vill använda på nätverket. 1 nätverkskrivare och 1 som bara är USB.

 

Nätverkskrivaren (En Brother), är det bara att plugga in i Wifi routern? (Såklart lite pill med IP nummer och portar kanske,) men klarar denna router detta tror ni?

 

USB skrivaren (En HP). Har sett att routern har USB kontakter på baksidan? vad är de till? Ska man kunna plugga in skrivaren där och dela ut den. Eller ska jag plugga in den i närmaste datorn och dela ut den från denna datorn?

 

Båda dessa skrivare har varit inkopplade via USB på en dator, men nu har det blivit ett nätverk och fler behöver kunna skriva ut enkelt.

 

Söker stöd i om jag är något på spåren. Eller om jag måste tänka om helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2 timmar sedan, skrev eken81:

Nätverkskrivaren (En Brother), är det bara att plugga in i Wifi routern? (Såklart lite pill med IP nummer och portar kanske,) men klarar denna router detta tror ni?

Om du med "pluggar in" avser med nätverkskabel så ska det inte ens behövs några inställningar.
Via Wifi är inställningarna i skrivaren (SSID & lösen)

 

2 timmar sedan, skrev eken81:

Har sett att routern har USB kontakter på baksidan? vad är de till? Ska man kunna plugga in skrivaren där och dela ut den.

Ja och nej. Det kan vara tanken. Det kan även vara tanken att man där ska kunna ha ett USB-minne som gemensam lagringsplats. Det senare fungerade på min förra Telia-router. Även i praktiken. Var ganska smidigt.

Min nya Teliarouter har också den möjligheten men det fungerar inte i praktiken.

Tycker du ska glömma dessa.

2 timmar sedan, skrev eken81:

Eller ska jag plugga in den i närmaste datorn och dela ut den från denna datorn?

Ja. Eller den som oftast/alltid är påslagen. En stationär dator som finns tillgänglig för alla.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2020‎-‎03‎-‎18 på 18:54, skrev Mikael63:

Ja. Eller den som oftast/alltid är påslagen. En stationär dator som finns tillgänglig för alla.

Hej igen Mikael63. Eller om någon annan vet.

 

Stött på en klurighet med anledning av Windows 10. Pluggat in nätverkskabeln och får fram dialogrutan Ange Användarnamn och Lösenord. 

 

På äldre Windows så skrev man ju en lokal administratörsinloggning. 

 

I Windows 10. Vilka inloggningsuppgifter ska man använda nu, de inloggningsuppgifter man har nu är ju webbaserade inloggningsuppgifter. Vilket konto bör man använda? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...