Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rusta gammal dator för Win10? (Fortsätter med XP)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go morron!

 

Här på jobbet låg en gammal dator, en Acer Travelmate 242C. Enligt etiketten skulle det ligga Win XP på maskinen men hårddisken konstaterades död. Undrar nu om man skulle kunna uppgradera minnet och köra Win10 på denna maskin

OM jag kan hitta en IDE hårddisk vill det säga. Enligt denna sida ska det gå att montera in 2GiB minne: https://www.cnet.com/products/acer-travelmate-244lc-15-c-win-xp-pro-256-mb-ram-30-gb-hdd-series/ (eller häller det bara modell 244?)

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev DePhaz:

Undrar nu om man skulle kunna uppgradera minnet och köra Win10 på denna maskin

Vad jag kunde hitta finns det stöd för upp till 2GB Ram minne i den modell du beskriver:

Källa: https://www.acerrepairblog.us/travelmate-2200-2700-aspire-1670/hardware-specifications-and-configurations.html

 

Även om du skulle hitta en tillräckligt stor IDE hårddisk till denna dator är det tveksamt om du skulle kunna köra Windows 10 på den. Det kanske fungerar, men jag gissar att det kommer gå ganska långsamt. Får du tag i minne och hårddisk kan du alltid göra ett försök och se om och hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn ska bara användas som backup för  program till en äldre fräs. Så snabb behöver den inte vara, bara stabil. Win XP hade väl fungerat men var få tag i en legal skiva med  XP år 2020? Tänkte väl det... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Linux vara ett alternativ?

Kostar inget och är hyfsat enkelt att installera. 
Rekommenderar Ubuntu-Linux för den ovane. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ska kolla i mina lådor ang xp skiva. Med lite tur så kan jag kanske ha någon liggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev polken:

Rekommenderar Ubuntu-Linux för den ovane. 

Men Ubuntu blir nog alldeles för långsamt på en sån gammal dator med lite minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Men Ubuntu blir nog alldeles för långsamt på en sån gammal dator med lite minne.

Annars finns det även Xubuntu och Lubuntu som passar bra för äldre datorer

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att Ts avser att installera mjukvara för en gammal maskin. Det troliga är att den mjukvaran endast finns för Windows. Möjligen skulle den gå att köra via Wine.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Notera att Ts avser att installera mjukvara för en gammal maskin. Det troliga är att den mjukvaran endast finns för Windows. Möjligen skulle den gå att köra via Wine.

Just det, mjukvaran fungerar endast under Windows (sägs det). Vissa framsteg har dock gjorts. Jag hade en hårddisk liggande med Win XP så vi kan få igång maskinen (hoppas vi). Vi ska kika på det i morgon eftermiddag. Kollegan skulle kika efter minnen. Jag hade inga liggande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2020-03-19 på 09:14, skrev DePhaz:

Just det, mjukvaran fungerar endast under Windows (sägs det). Vissa framsteg har dock gjorts. Jag hade en hårddisk liggande med Win XP så vi kan få igång maskinen (hoppas vi). Vi ska kika på det i morgon eftermiddag. Kollegan skulle kika efter minnen. Jag hade inga liggande. 

Hmm, en gammal hårddisk som kanske överlever morgondagen, kanske inte, dessutom en gammal härk som kommer att ge upp.

Hela projektet är dömt att misslyckas från start.

 

Däremot kan ni göra så här i stället för att få det att fungera:

På en modern dator med stöd för antingen Windows 10 eller Linux O/S så installerar ni gratis VMware Workstation Player se denna E-forum guide: https://eforum.idg.se/topic/360575-mer-ram-minne-lägre-klockfrekvens-blir-ram-minnet-därmed-långsammare/?do=findComment&comment=1725285

 

Där det fullt möjligt att installera och köra alla typer av operativsystem virtuellt.

Som ex. jag hade en gammal Laptop med första utgåvan av Windows XP, men alla program och därvidlag kör jag lätt i gång med Wmware Playern och det lustiga är; det ser exakt likadant ut som på mina gamla skrotade laptop och betydligt snabbare går det också...

 

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att köra XP virtuellt fungerar ju väldigt bra.

 

Jag tolkade hela frågeställningen som att man vill avvara en gammal hårdvara, som ändå inte används, som en backup om den "rätta" hårdvaran skulle lägga av.

En "äldre fräs" tolkar jag som något som står på ett verkstadsgolv och dit kanske man inte vill släpa sin stationära kontorsdator. Sedan är det kanske så att man behöver en dator med ett "äkta" seriellt gränssnitt?

 

Det hade varit intressant att veta vilken mjukvara som avses köras ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Tydligen är frågeställningen något oklar, men det spelar ingen roll.

Tipset gäller för alla, oavsett.

 

I mitt exempel:
man installerar sitt operativsystem med den nyckel som krävs, även i den virtuella miljön.

Har man bara en så avinstallerar man denna först och har man problem med aktiveringen så ringer man detta telefonnr. för att få sin utgåva aktiverad igen: 

Microsoft: +46 (0)8 55 99 00 00

 

Samma gäller i princip alla andra program: det är ingen skillnad på en virtuell dator och en fysisk sådan när det kommer till hur det hanteras; dock blanda inte ihop Windows operativsystem med ett tredjeparts-installerat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja att köra XP virtuellt fungerar ju väldigt bra.

 

Jag tolkade hela frågeställningen som att man vill avvara en gammal hårdvara, som ändå inte används, som en backup om den "rätta" hårdvaran skulle lägga av.

En "äldre fräs" tolkar jag som något som står på ett verkstadsgolv och dit kanske man inte vill släpa sin stationära kontorsdator. Sedan är det kanske så att man behöver en dator med ett "äkta" seriellt gränssnitt?

 

Det hade varit intressant att veta vilken mjukvara som avses köras ?

Fräsen är en VMA R-650 med ett Heidenhain system. Minnet i maskinen är litet så ibland måste man ta bort program för att få plats med nya. Därav backupen. Datorn fanns redan, jag tycker bara det skulle vara trevligt att få igång den (för att inte ta hem den och lägga den på lager). Om vi får en ny fräsare (vilket vi behöver) så kommer hen självklart att få en ny dator av chefen.

 

I texten ovan nämnde jag också "kollegan". Vi har inte mycket gemensamt förutom att vi ibland skruvar runt på gamla datorer. Jag önskar gärna umgås med honom men det är stört omöjligt att få hjälpa honom med saker. Som en brasklapp kan jag meddela att jag i 5 år har försökt bjuda hem honom på en kopp kaffe men utan framgång.  Detta är alltså (hur krasst den än kan låta) ett slags gemensamt projekt. Vi gör något tillsammans. Om jag inte får hjälpa honom att skruva ihop hans (skruttiga) bilar så får vi väl göra det här, eller hur?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

med ett Heidenhain system

Okej.

De har ju en hel del att ladda hem, en del tänkta att köras i virtuell miljö.

Jag tog hem TNCremo eftersom jag fick en googleträff på att den fräsen körde med "TNC"

https://www.heidenhain.se/sv_SE/software/

 

TNCremo gick fint att installera i Linux via PlayOnLinux

image.png.c8d58a80eec60b09d5298fdd56594419.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Cremo är det. ?

 

I vart fall så blir det nog så att det får bli en ny plan (vilket Flyfisherman hintade om tidigare om jag tolkade honom rätt) och det får nog bli så att WinXP används istället för Win10. Hade en fungerande hårddisk med XP men datorn  vill inte starta med den (föga förvånande). Drivrutinerna är väl fel. Felsäkert läge (F8) hjälper inte och jag kommer bara till denna skärm (se bild). Trycker ner F11 men då tjuter bara högtalaren. Ett kort tryck ger inget. Jag får skaffa mig en Cd med Win XP och se om det går att installera. Tack för er feedback.

 

 

IMG_20200327_150127.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser kanske ut som att BIOS inte kan hitta något operativsystem att starta eftersom IBMs återställningspartition dras igång..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ser kanske ut som att BIOS inte kan hitta något operativsystem att starta eftersom IBMs återställningspartition dras igång..

Testade 2 andra (okända) diskar och fick då meddelandet att det inte fanns något operativsystem. Med den här disken blir det som bilden. Nå, jag har hört att XP är kinkigt när det gäller drivrutiner och så så det blir nog att försöka installera något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-18 på 06:58, skrev DePhaz:

Go morron!

 

Här på jobbet låg en gammal dator, en Acer Travelmate 242C. Enligt etiketten skulle det ligga Win XP på maskinen men hårddisken konstaterades död. Undrar nu om man skulle kunna uppgradera minnet och köra Win10 på denna maskin

OM jag kan hitta en IDE hårddisk vill det säga. Enligt denna sida ska det gå att montera in 2GiB minne: https://www.cnet.com/products/acer-travelmate-244lc-15-c-win-xp-pro-256-mb-ram-30-gb-hdd-series/ (eller häller det bara modell 244?)

Jag hade installerat Linux Mint 19.3 Cinnamon på denna datorn, stabil, Windows "like" kräver lite resurser och duger till det mesta...kör själv Linux Mint på en 15 år gammal Fujitsu Simens med fantastisk resultat...

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=274

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaret. Tyvärr behöver det vara Windows på grund av mjukvara som ska installeras.

 

I vart fall så fick jag kontrollerat mina funna hårddiskar med HD Regenerator och de verkade felfria. Monterade en av dem och l in Windows XP på den. Det fungerar men jag har problem med saknade drivrutiner. Får inget WiFi på datorn så jag kan inte söka efter nya. Försökte med hjälp av denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=AwzYwz7aGho men jag begriper inte vad människan pratar om i början. "Service status. Om den är startad så stoppa den och om den är stoppad så starta den. Klicka på Apply". Men det fungerar ju inte. ???? Nå, kabel fungerar ju också men det får jag testa med senare. Måste köpa nya batterier först. Var sitter cmos batteriet på denna modell och hur byter jag det? Hittar inget när jag söker på nätet.

 

Edit: batteriet funnet, bortmonterat. 

 

 

 

IMG_20200331_182043.jpg

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DePhaz:

Tyvärr behöver det vara Windows på grund av mjukvara som ska installeras.

Njae, jag har ju påvisat att man kan köra TNCremo i Linux.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är någon slags special kabel, har ingen aning om vad det kallas. Kan ta en bild i morgon (har varit hemma idag pga familjeskäl).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det är seriellt gränssnitt (COM-portar) så kan det vara nödvändigt att starta programmet som administratör.

Om du väljer att testa med Linux alltså.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...