Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Leasetime och statisk IP på Telia TG799vac Xtream


Mad Man
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en mätenhet som skall kommunicera med sagda Telia router via Wifi, men dessa två lirar inte riktigt. Ungefär var 12 timme så tappar jag kommunikationen med mätenheten och enda sättet att få igång den är att dra ur nätsladden ur mätenheten eller routern. Efter det funkar det i ca 12 timmar igen.

 

Jag har varit i kontakt med tillverkaren av mätenheten och enligt honom, vilket också bekräftas av andra som haft samma problem, så måste routern var inställd på statisk IP och med en lång leasetime.

 

Jag kontaktade Telia idag och deras svar att det borde gå, men att dom inte visste hur. Så därför frågar jag här istället. Kan man ändra till statisk IP och med lång leasetime på Telia TG799vac Xtream?

Tack på förhand.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kollar i min Telia-router så kan man reservera en ip-adress för en viss enhet.

På ungefär samma ställe kan man ändra lånetiden, för alla.

image.png.0282efc2eeda887ddcf6ed32e25b3e86.png

 

Nyfiken fråga: Vilken mätenhet är det frågan om?

Redigerad av Mikael63
Mätenhet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Så här ser det hur när jag loggar in.

 

image.thumb.png.c312b0d7732c909237e18ca3243048e1.png

 

 

 

 

Jag vet inte var jag skall leta efter liknande info som du har. DHCP finns nämnt under "Internet access", men där finner jag visserligen att leasetime står angivet, men jag har ingen möjlighet att justera den:

 

image.png.0270a2e34f823db43a11b50cfe18cb79.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Mad Man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka in på Local Network.

 

Kanske missförstår frågan.

Statisk ip-adress brukar man tala om när det gäller adressen från, i detta fall Telia. Det brukar kosta extra och det borde Telia kunna svara på.

 

Eftersom det är mätenheten och routern som inte lirar med varandra, via wifi, förutsätter jag att det är mätenheten som ska få statisk adress av routern. I princip blir det så med en reserverad adress.

 

Min erfarenhet efter nyttjandet flera olika Telia-routrar är att varje enhet behåller den ip-adress den en gång blivit tilldelad av routern, så länge som det finns lediga adresser tillgängliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Väljer jag advanced under Local Network så ser det ut på följande sätt: Här kan jag visserligen sätta en "lease time", men är det verkligen den typ av leasetime avses? (Kanske svårt för dig att svara på.) Infon ligger ju under "DHCP Server". Eller är det jag som missförstår något?

Ang. Statisk IP, så trodde jag att man någonstans skulle kunna skifta mellan statisk och dymanisk IP. Så är det i.a.f i den range extender (tp-link) som också finns i mitt hushåll. Jag tolkar det också så att mätenheten "vill ha" en statisk IP från routern.

 

 

image.thumb.png.72e13ff81ea333a021d35ba7537ea802.png

Redigerad av Mad Man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din router agerar DHCP-server mot de anslutna enheterna.

Den lånar ut en adress under en viss tid och förnyar den när tiden löpt ut.

Ska du använda en statisk adress, och inte en reserverad (som blir samma sak, i princip) så ska du sätta den adressen i din mätenhet. Alltså ändra från DHCP till en fast adress i din mätenhet.

Den adressen bör förslagsvis ligga utanför routerns DHCP-område - 192.168.1.252

Tillägg: eller 192.168.1.63, utan att behöva ändra området i routern.

 

Mer tillägg: Ser att du har något som heter Add new static lease - det är nog samma sak som reserverad i min router.

Redigerad av Mikael63
static lease
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med statisk IP är lurigt, och då avser jag inte statisk på WAN-sidan (som Mikael kommenterade). Antingen sätter man en statisk IP-adress direkt i någon enhet (dator, mätenhet, m m ) och då utanför DHCP-serverns adressområde. Eller så låser man en av DHCP-serverns tilldelade adresser, man reserverar den. (I diverse tips jag sett framgår det dåligt vad som avses när man skriver om statisk IP.)

 

5 timmar sedan, skrev Mad Man:

... så måste routern var inställd på statisk IP och med en lång leasetime.

Osäker på vad lång leastime har för betydelse om man anger en statisk (låst/reserverad) IP-adress i DHCP-servern.
Det är alltid klienten (dator, mätserver, m m) som frågar efter en IP-adress, om den är satt att använda en dynamisk IP-adress. Och för det används sen lånetiden som den fått för att ställa kommande frågor om IP-adress. Men klienten vet inget om IP-adressen är reserverad eller inte i DHCP-servern. Tappar mätenheten kontakten med datorn ibland lär den göra det oavsett om IP-adressen är låst/reserverad eller inte. Händer bara mer sällan med en lång lånetid. I alla fall som jag uppfattar det.


Om det är frågorna från klienten (mätservern) om dynamsik IP-adress som är problemet så kan kanske en statisk IP-adress direkt i mätservern vara en lösning (som också Mikael skrev om). Om det går att ställa in en sådan, en del enheter hanterar bara dynamiska IP-adresser.

 

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Min erfarenhet efter nyttjandet flera olika Telia-routrar är att varje enhet behåller den ip-adress den en gång blivit tilldelad av routern, så länge som det finns lediga adresser tillgängliga.

Så är det nog ofta, men reserveras inte adressen så kan man inte vara säker på det. Och reservera en IP-adress gör man när andra enheter i nätverket alltid behöver hitta en enhet på samma adress. Är det i det här fallet datorn som kontaktar mätservern så är det den senare som kan behöva en statisk IP-adress (oavsett på vilket sätt den är statisk). Är det mätservern som kontaktar datorn borde det vara tvärt om. Såvida det inte används något protokoll som gör att enheterna hittar varandra på annat sätt, då borde ingen av dem behöva någon "statisk" adress.

 

4 timmar sedan, skrev Mad Man:

Ang. Statisk IP, så trodde jag att man någonstans skulle kunna skifta mellan statisk och dymanisk IP.

Handlar det om att låsa/reservera en IP-adress i DHCP-servern så är det på ett sätt fortfarande en dynamisk IP-adress, den är i alla fall "dynamiskt tilldelad". Vill man reservera en IP-adress brukar det göras i listan av redan tilldelade dynamiska IP-adresser.

 

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ser att du har något som heter Add new static lease - det är nog samma sak som reserverad i min router.

Det Mikael skriver om här, och det "Add Reserved Address" som finns i Mikaels bild tidigare i tråden, tror jag är samma sak. Man kan reservera en IP-adress redan innan en enhet ansluts till nätverket första gången. Och det gör man genom att också ange enhetens MAC-adress. Se fälten "MAC address" och "IP" ovanför "Add new static lease".

 

 

TILLÄGG:
Skriver på något ställe om kontakt mellan mätservern och datorn. Vet inte var jag fick datorn från, någon sådan nämns väl inte tidigare i tråden. Men det om kontakt mellan enheter stämmer ju ändå, även om det inte har med den här tråden att göra.

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nyfiken fråga: Vilken mätenhet är det frågan om?

Fortfarande nyfiken! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag försöker förstå vad ni skriver och tyvärr så har jag svårt att hänga med, mina kunskaper om nätverk är starkt begränsade. Om jag skall försöka mig på att summera det ni båda skrivit så tolkar jag det såsom: att sätta en statisk IP och förlänga leasetime för wifi-kommunikationen mellan min Telia router och mätenheten är inte möjlig att göra genom inställningar på Telia router. Är det rätt tolkat? Om jag tolkar erat resonemang rätt så borde inställning av statisk IP och leasetime göras i mätenheten, men det förstår jag faktiskt inte. Borde inte inställningen göras i källan, dvs där wifi-kommunikationen "delas ut"?

Mätenheten, av märket Watty, är en effektvakt som mäter strömförbrukningen på min ingående 3-fas anslutning. Men inställningsmöjligheterna är starkt begränsade för Wattyn. Enda sättet att ställa in den är via ett Appinterface och vid konfigurering så ges jag bara möjlighet att välja vilket nätverk jag skall ansluta den till. Dessutom klarar den bara av 2.4GHz nätverk.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver ju inte förstå allt här i världen men varför inte pröva att reservera en adress, den som Watty redan tilldelats, och öka lånetiden?

 

1 timme sedan, skrev Mad Man:

Om jag skall försöka mig på att summera det ni båda skrivit så tolkar jag det såsom: att sätta en statisk IP och förlänga leasetime för wifi-kommunikationen mellan min Telia router och mätenheten är inte möjlig att göra genom inställningar på Telia router. Är det rätt tolkat?

Nej, det är inte rätt tolkat. Det är möjligt att ändra i routern så att resultatet blir det avsedda.

 

1 timme sedan, skrev Mad Man:

Om jag tolkar erat resonemang rätt så borde inställning av statisk IP och leasetime göras i mätenheten, men det förstår jag faktiskt inte.

Borde och borde.. det spelar ingen större roll om resultatet blir detsamma. Och eftersom det inte tycks gå att göra i Watty så är det bara att skippa detta, och ändra i routern i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mad Man:

Om jag tolkar erat resonemang rätt så borde inställning av statisk IP och leasetime göras i mätenheten, men det förstår jag faktiskt inte.

Alla enheter i ett nätverk ska ha IP-adresser och de ska vara unika för varje enhet. För att enheter ska kunna kommunicera med varandra, eller hitta ut på internet, spelar det sen ingen roll om de har tilldelats en statisk adress manuellt direkt i enheten eller om den begärts att få från en DHCP-server (oftast inbyggd i routern när det gäller hemmanätverk). Ställs IP-adressen in manuellt direkt i någon enhet finns det ingen lånetid, den är inte aktuell i det fallet.


Efter tillkomsten av DHCP-protokollet behöver man inte manuellt tilldela och hålla reda på alla enheters IP-adresser. Det är också enklare att använda datorer, m m, i olika nätverk om de får IP-adresser automatiskt i de nätverk de ansluts till. Men för skrivare och datorer som fungerar som musikservrar, m m, kan det vara bra att ställa in IP-adresserna manuellt så man inte riskerar att de plötsligt fått en ny adress från DHCP-servern, så att andra enheter sen inte hittar dem. Men då kan DHCP användas i enheten men att man låser/reserverar IP-adressen i DHCP-servern så blir den ändå alltid samma. Smart om t ex en bärbar dator fungerar som musikserver hemma, men kan tas med och kan då få en IP-adress automatiskt i andra nätverk.

 

5 timmar sedan, skrev Mad Man:

Borde inte inställningen göras i källan, dvs där wifi-kommunikationen "delas ut"?

Om enheter ansluts med kabel eller trådlöst i ett nätverk är en sak. Hanteringen av IP-adresserna en annan, se informationen ovan.

 

5 timmar sedan, skrev Mad Man:

... förlänga leasetime för wifi-kommunikationen ...

Lånetiden har inget med WiFi att göra, lånetiden talar om för enheter inställda för att fråga efter en IP-adress när det är dags att fråga igen (användning av DHCP / dynamisk adress-tilldelning).
 

Men till problemet:
Om det är så att kontakten tappas när mätenheten begär en IP-adress, efter att en lånetid gått ut, så borde det inte hjälpa mycket att förlänga lånetiden. Det tar bara längre tid innan kommunikationen bryts, som jag skrev tidigare. Och att låsa/reservera IP-adressen borde inte ha med saken att göra. Det ser ju bara till att DHCP-servern alltid delar ut samma adress.


Så länge en enhet är igång delar DHCP-servern rimligtvis ut samma IP-adress vid varje förfrågan, även då adressen inte är låst/reserverad. Men har en enhet varit avstängd finns en risk att det kan bli en annan IP-adress när den startas nästa gång, om den inte låsts/reserverats i DHCP-servern.


Kan tillverkaren ge svar på vad problemet handlar om, inte bara ge en lösning (som i mina ögon inte är så logisk)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men till problemet:
Om det är så att kontakten tappas när mätenheten begär en IP-adress, efter att en lånetid gått ut, så borde det inte hjälpa mycket att förlänga lånetiden. Det tar bara längre tid innan kommunikationen bryts, som jag skrev tidigare. Och att låsa/reservera IP-adressen borde inte ha med saken att göra. Det ser ju bara till att DHCP-servern alltid delar ut samma adress.


Så länge en enhet är igång delar DHCP-servern rimligtvis ut samma IP-adress vid varje förfrågan, även då adressen inte är låst/reserverad. Men har en enhet varit avstängd finns en risk att det kan bli en annan IP-adress när den startas nästa gång, om den inte låsts/reserverats i DHCP-servern.

 

Instämmer!

Men om det bara finns ett (bekräftat?) förslag som åtgärd så kan man göra så för att se om det fungerar, blev skillnad, inte hjälpte. Det är ju ingen åtgärd som skadar och det går att ändra tillbaks inställningarna som de var innan.

 

Jag har konfigurerat några enheter som ska sitta ute "i bushen" (3G-router) och där fanns en viss oro för att något skulle haka upp sig och att man då inte skulle kunna återställa på annat sätt än att åka dip på plats och starta om.

Några enheter hade inbyggd funktion för att själv starta om vid vissa intervaller. Någon annan enhet försågs med en timer.

Man accepterade ett kort avbrott.

Var hittar man datablad/inkopplingsanvisning för Watty?

(Hittar mest artiklar OM Watty..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Men om det bara finns ett (bekräftat?) förslag som åtgärd så kan man göra så för att se om det fungerar, blev skillnad, inte hjälpte. Det är ju ingen åtgärd som skadar och det går att ändra tillbaks inställningarna som de var innan.

Instämmer! Som sagt, ingen åtgärd som skadar.


Men har lånetiden någon betydelse får man tänka på att apparater brukar ställa ny fråga efter halva lånetiden, för att kunna dra rimliga slutsatser, om kommunikationen fortfarande tappas.


Blev lite osäker på "halva lånetiden", googlade och första träffen blev ett inlägg här i forumet. Inlägget har några år på nacken, men tror inte en sådan sak har ändrats.


"När man har dynamisk IP-adress så skickar den utrustning som behöver en IP-adress (klienten) en förfrågan (request) till en DHCP-server och får tillbaks en IP-adress med en viss lånetid. När hälften av lånetiden har gått så skickar klienten en ny förfrågan om IP-adress och så vidare."

https://eforum.idg.se/topic/155225-dhcp-requests-i-routern/
Tack för den bekräftelsen, @Cecilia. ?

 

 

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Var hittar man datablad/inkopplingsanvisning för Watty?

(Hittar mest artiklar OM Watty..)

Googlade också och hittar inte mycket som är till nytta, men något i alla fall ...

https://tibber.com/se/store/produkt/watty-smart-energimatare

 

Vet inte om du, @Mad Man, använder just Tibber-appen eller om det finns andra appar, eller andra sätt att få information från mätenheten.

 

Under rubriken Installation står det "8. Välj sedan att koppla Watty till Tibber-appen och följ instruktionerna." Men Wattyn behöver ju anslutas till ett nätverk, vilket inte finns beskrivet i punkterna före punkt 8.


Strax under installationsguiden direkt på sidan finns också en guide att ladda ner. Den beskriver i stort sett samma saker, efter fysisk montering och anslutning av sensorerna, m m, ansluter man sedan Wattyn till ett eluttag. Där står också, i punkt 7, att lådan (Wattyn) blinkar blått en gång och sen väntar man tills den lyser rött. Fortsätter den att lysa blått så uppdateras mjukvaran. Men hur kan det fungera INNAN Wattyn anslutits till ett nätverk (missar jag kanske något)?
 

 

18 timmar sedan, skrev Mad Man:

... för Wattyn. Enda sättet att ställa in den är via ett Appinterface och vid konfigurering så ges jag bara möjlighet att välja vilket nätverk jag skall ansluta den till.

Inställningsmöjligheterna verkar vara få, men Wattyn tycks i alla fall ha ett eget (initialt) sätt att kommunicera med appen för en första konfigurering. (Vanligt för att först slippa ansluta med nätverkskabel, eller för enheter som endast ansluts trådlöst.)


I drift verkar sedan Wattyn och appen inte kommunicera direkt med varandra (artikeln från 2015).
"Wattys hårdvara, som ännu håller på att utprovas, kopplas in på elmätaren och fångar in förbrukningsdata som skickas till företagets servrar. Där analyseras förbrukningskurvan och en algoritm tolkar vilka apparater som drar ström. Den bearbetade informationen presenteras sedan för användaren i ett grafiskt gränssnitt i en mobilapp."
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2015/juni/hjalmar-avslojar-hemmets-energibovar/

 

Men till problemet, igen:
Informationen här ovanför kanske inte hjälper så mycket för att lösa problemet. Men @Mikael63 frågade om datablad/inkopplingsanvisning och jag blev själv nyfiken på hur den fungerar. 


Hos Teslaklubben i Sverige hittade jag följande, där står det att appen behöver startas om ibland. Men det hör rimligtvis inte ihop med omstart av mätenheten (Wattyn) eller routern (kommenterat i första inlägget).
"Sen buggar den ur och man behöver starta om appen ibland."
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=52&t=16645


https://watty.io/ verkar vara mest "reklam". 


Till sist, ett konkret tips. Wattyn tycks kunna anslutas med nätverkskabel. Ett tips från tillverkaren avser lånetiden, och då borde nätverkskabel inte hjälpa. Men kan ju vara värt att testa (om det inte är för långt till routern, eller till annat ställe för att ansluta till kabelnätverket).

 

Redigerad av ChristerE
Missade att "rödmarkera" Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Googlade också och hittar inte mycket som är till nytta, men något i alla fall ...

https://tibber.com/se/store/produkt/watty-smart-energimatare

Tack!

Där framgår att Watty strömförsörjs via vanlig stickpropp. Då skulle det gå att koppla in en timer som slår av Watty kl 03:15 och slår på den 03:16. OM det nu skulle innebära att kommunikationen hålls vid liv all övrig tid.

Går ju att testa manuellt, ta som vana att starta om Watty en gång per dygn.

 

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

Till sist, ett konkret tips. Wattyn tycks kunna anslutas med nätverkskabel. Ett tips från tillverkaren avser lånetiden, och då borde nätverkskabel inte hjälpa. Men kan ju vara värt att testa (om det inte är för långt till routern, eller till annat ställe för att ansluta till kabelnätverket).

Ja, det känns troligare att det är något som stör ut WiFi någon gång då och då..

Kanske skulle det gå att använda homeplug.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Man behöver ju inte förstå allt här i världen men varför inte pröva att reservera en adress, den som Watty redan tilldelats, och öka lånetiden?

 

Och hur gör jag det då?

 

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nej, det är inte rätt tolkat. Det är möjligt att ändra i routern så att resultatet blir det avsedda.

 

Och det var det som var min ursprungliga fråga. Och jag kan inte se något svar på det i tråden. Eller så finns svaret någonstans, fast jag inte fattar det.

 

19 timmar sedan, skrev ChristerE:

Om det är så att kontakten tappas när mätenheten begär en IP-adress, efter att en lånetid gått ut, så borde det inte hjälpa mycket att förlänga lånetiden.

Problemet oftast uppstår efter ca 12 timmar, fast i bland efter 6 timmar. Vid ett tillfälle har det t.o.m fungerat i 4 dagar. Jag misstänker att lånetiden är förbestämd, även om jag inte hittar inställningen. Mao, om problemet hade varit relaterat till lånetiden går ut, så borde väl problemet uppstå efter lika lång tid varje gång, eller?

 

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Vet inte om du, @Mad Man, använder just Tibber-appen eller om det finns andra appar, eller andra sätt att få information från mätenheten.

 

Under rubriken Installation står det "8. Välj sedan att koppla Watty till Tibber-appen och följ instruktionerna." Men Wattyn behöver ju anslutas till ett nätverk, vilket inte finns beskrivet i punkterna före punkt 8.


Strax under installationsguiden direkt på sidan finns också en guide att ladda ner. Den beskriver i stort sett samma saker, efter fysisk montering och anslutning av sensorerna, m m, ansluter man sedan Wattyn till ett eluttag. Där står också, i punkt 7, att lådan (Wattyn) blinkar blått en gång och sen väntar man tills den lyser rött. Fortsätter den att lysa blått så uppdateras mjukvaran. Men hur kan det fungera INNAN Wattyn anslutits till ett nätverk (missar jag kanske något)?

Jag använder Tibber appen, och det finns fler som också kan prata med Watty. Visst skulle jag kunna testa någon av dessa, men det känns inte speciellt logiskt att det skulle vara kommunkationen mellan Wattyn och just Tibberappen som är problemet. Manualen till Wattyn är ju, som ni säkert redan räknat ut, inte ett under av information. Tex så kan den blinka på många fler sätt än vad som anges i manualen.

 

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Till sist, ett konkret tips. Wattyn tycks kunna anslutas med nätverkskabel. Ett tips från tillverkaren avser lånetiden, och då borde nätverkskabel inte hjälpa. Men kan ju vara värt att testa (om det inte är för långt till routern, eller till annat ställe för att ansluta till kabelnätverket).

 

Tyvärr inte möjligt. Watty sitter i mätarskåpet på fasaden.

 

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tack!

Där framgår att Watty strömförsörjs via vanlig stickpropp. Då skulle det gå att koppla in en timer som slår av Watty kl 03:15 och slår på den 03:16. OM det nu skulle innebära att kommunikationen hålls vid liv all övrig tid.

Går ju att testa manuellt, ta som vana att starta om Watty en gång per dygn.

 

Det är ju en variant, om det tiden mellan varje "borttappad kontakt" stabiliseras. Jag är dock inte helt säker på att få plats med en timer i mätarskåpet.

 

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, det känns troligare att det är något som stör ut WiFi någon gång då och då..

Kanske skulle det gå att använda homeplug.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

Det har jag också övervägt. Just nu utför jag ett test där jag placerat extendern i mätarskåpet, brevid Wattyn. Och för tillfället har det tuggat på 3 dygn utan problem. Men å andra sidan så gick det bra i 4 dygn förra veckan. Men om framkommer att placera wifisändaren nära Wattyn, så är ju Homeplug en lösning. Men hur funkar Homeplug m.a.p leeasetime, ip-adress?

 

 

 

Redigerad av Mad Man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mad Man:

Och hur gör jag det då?

I din bild är Lease time satt till 1h. Ändra den till max tid som går att ställa.
(tror inte det spelar roll men ändra så är det gjort)

Reservera adress gör du genom att klicka på knappen Add new static lease.

Ta en skärmdump över vad som listas där så kan vi guida vidare.

 

 

24 minuter sedan, skrev Mad Man:

Men hur funkar Homeplug m.a.p leeasetime, ip-adress?

Om det är Wifi som störs så har det ju inget med lease time och ip-adress att göra.

Homeplug ersätter din nätverkskabel. Ja eller du behöver en kort kabel mellan router och den ena pluggen, en kort kabel mellan den andra pluggen och Watty.

 

  

24 minuter sedan, skrev Mad Man:

Tyvärr inte möjligt. Watty sitter i mätarskåpet på fasaden.

Har du ett vägguttag á 230 VAC där, som kan strömförsörja Watty?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Reservera adress gör du genom att klicka på knappen Add new static lease.

Stämmer om det där finns, eller den vägen går att komma till, en lista med enheter som redan begärt och fått IP-adresser (med DHCP). Annars borde det gå via Devices (se tidigare bild, andra raden andra rutan), där står det "10 Wi-Fi devices connected" och där borde Watty vara en av dem. Eventuellt är "Add new static lease" bara till för att i förväg ange IP-adresser för enheter som ännu inte anslutit till nätverket.


Jag skrev tidigare i tråden: fälten "MAC address" och "IP" ovanför "Add new static lease". Men såg sen att där inte verkar finnas några fält, det verkar vara text för det som blir tabellhuvud för en tabell med enheter vars tilldelade IP-adresser låsts/reserverats. Ska man reservera IP-adresser i förväg, innan enheter ansluts första gången, måste man ju kunna se vilka IP-adresser inom DHCP-området som redan reserverats. Fälten för att fylla i MAC- och IP-adresser kommer först när man klickat "Add new static lease", om det är där som enheter "föranmäls".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju sedan länge en range extender också (TP-LINK RE450). Och parallell med att få Wattyn att ansluta till Telia Routen så har jag också försökt att få den att ansluta till extendern. Dock har så har resultatet varit den samma. Vad jag förstått, efter att ha ställt frågan på ett TP-Link forum så "kopierar" extendern huvudrouterns leasetime och kanalbandbredd. Dock så verkar extendern ha en möjlighet att välja någon form av statisk IP (även om det kanske inte är den typ av statisk IP som ni avser), Se bilden nedan.

 

image.png.32058e2c4bf5904cd37dc3e1a11911f1.png

 

Jag ändrade till "use the following IP adress", men de blev samma utslag. Sedan 5 dagar tillbaka så utför jag ett test, som än så länge, verkar ge ett bra resultat (men jag ropar inte hej än). Jag har nämligen placerat extendern brevid Wattyn i mätarskåpet.  Jag har lite svårt att förstå varför det skulle funka bättre; när extendern satt på den ursprungliga platsen så var hastigheten 7MBit/s nedströms och 4 MBits/s uppströms och det borde var fullt tillräckligt. Dessutom blir avståndet mellan extendern och huvudrouten längre då extendern sitter i mätarskåpet. Mao för mig känns det ologiskt att en flytt av extendern till mätarskåpet är svaret på gåtan.

 

Men oavsett, så verkar det i.a.f funka bättre, så frågan är vad jag skall agera nu (om vi antar att nuvarande lösning är långsiktigt). Att behålla extendern i mätarskåpet funkar inte, eftersom det snabba 5 GHz nätet försvunnit och tonårsbarnen i källaren gnäller konstant. Som en del av en felsökning har dom köpt i i det, men som långsiktig lösning funkar det inte. Som jag ser det så har jag tre alternativ, 1) antingen så testar jag om jag kan placera extendern någonstans mellan den ursprungliga platsen och mätarskåpet och hoppas att det funkar. 2) Eller så köper jag en extender till. 3) Eller så köper jag en homeplug-lösning I kontexten av de problem jag haft, vad vore bäst, en ny extender eller en homeplug lösning? Man skall också betänka att utrymmet i mätarskåpet är start begränsat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mad Man:

Dock så verkar extendern ha en möjlighet att välja någon form av statisk IP (även om det kanske inte är den typ av statisk IP som ni avser)

Den adressen antar jag handlar om TP-Linkens egen IP-adress. Den ska ju också ha en adress för att kunna administreras, via t ex ett webbgränssnitt.

 

1 timme sedan, skrev Mad Man:

... så frågan är vad jag skall agera nu ...

Finns det ingen möjlighet att dra en nätverkskabel ut ur mätarskåpet, för att sen placera en "trådlös brygga" någonstans i närheten, utomhus eller inomhus. Då slipper du en repeater som först ska ta emot och sen skicka vidare. Och bryggan kan placeras på ett bättre ställe än att ha en repeater i mätarskåpet, som förmodligen dämpar signalen en del.


Så kan många enheter fungera som accesspunkt, brygga, eller som repeater, det senare också med nätverksportar (kombinerad repeater och brygga). Bra att tänka på så ingen bra enhet missas beroende på hur de beskrivs.


Se "trådlös brygga" i slutet på sidan.
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

 

Exempel på bryggor & repeatrar.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/bryggor-repeatrar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...