Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Strömkabel, blixtra till i vägguttaget

Martassen
 Share

Recommended Posts

Har min asus bärbara dator. Skulle precis sätta i själva strömkabeln i väggen nu ikväll och det blixtra till rejält vid uttaget i väggen. Strömkabeln funkar inte längre efter det. 

Vad är detta? Jag köpte denna strömkabel på Kjell company då den tidigare lagt av. 

Edited by Martassen

Du har förstås provat den i ett annat uttag antar jag. Jag kom att tänka på att detta hände mig också, fast med dammsugaren, men hade tur att ingenting hände förutom att uttaget blev lite svett. Kan ju hända att lödning i kontakten har släppt av kortslutningen i din kabel.

Edited by Pentti H

Jag tog för givet att kabeln var typ körd då själva uttaget har 2 kontakter i väggen (ja ni fattar). 
Testade vägg uttaget i sovrummet och nu funkar det tydligen. Tur påminde testa andra uttag. 

Då är det ju nåt med vägg uttaget i köket.

Testade en lampa i kökets vägguttag funka ej. 

Edit

Ena ljuset vid diskbänken funkar ej så kanske säkring då. ?.  Men lysrören  vid bänken mittemot funkar och spis funkar iaf. Takljuset i hallen funkar ej. Badrumslampa funkar ej. 

Hm säkring då och alltid lika intresssant hitta den som gått ?

12 proppar och vilken typ köper man och hur vet man vilken som

gett sig?  Har inga hemma så får köpa imorgon . 

Edited by Martassen

26 minuter sedan, skrev Martassen:

12 proppar och vilken typ köper man och hur vet man vilken som

gett sig?

Den övre längst till höger på den översta bilden har tackat för sig. 10 A

Den längst upp till höger på bild ett är trasig, du ser den färgade änden som hänger löst.

Det där är vanliga små proppar på 10 A

Du ser det på färgen på pluppen som lossnat.

Ed: Två som svarar samma sekund. Ett klart och tydligt svar ?

Ser så ut ja. Du känner direkt/det går inte att stoppa in propp i fel storlek.

Har du inte ett proppschema där detta står?

Normalt är alla proppar inom huset på 10A, dvs 2400 W.

Mja funkar.. du har några som är grå (eller bara blekta) varför du bör köpa ett paket 10 A och ett paket 16 A

och kolla proppskåpet vid din huvudcentral och kolla huvudsäkringen kanske. Skadar inte med en reserv dit även. Kan vara 16A, 20A, 25A...

https://www.eon.se/privat/el/elnat/huvudsakring.html

Fast den går mycket mycket mycket sällan om du har ett korrekt dimensionerat och balanserat nät men allt kan bli gammalt och skört.

Vad hände i ditt strömuttag? En kortis, ett överslag. Varför? Oklart.

Martassen skriver citat

Skulle precis sätta i själva strömkabeln i väggen nu ikväll och det blixtra till rejält vid uttaget i väggen. Strömkabeln funkar inte längre efter det. 
Vad är detta? Jag köpte denna strömkabel på Kjell company då den tidigare lagt av. 

slut citat

Hur vet du att den tidigare strömkabeln lagt av ?

Det är väl inte så att 10A säkringen uppe till höger gått och då har du trott det varit fel på strömkabeln ?

Vad har din strömkabel för artikelnummer hos kjell.com eller kan du lägga in en länk ?

Edited by jannejanne

11 minuter sedan, skrev Monshi:

och kolla proppskåpet vid din huvudcentral och kolla huvudsäkringen kanske

Eftersom man ser (en del av) en huvudbrytare på bilden antar jag att detta är den enda centralen, att det är fråga om en lägenhet. (?)

Matande central kan finnas i en låst nisch i trapphuset eller i källaren. Men visst är det bra att kolla upp, om det går, vilka säkringar som finns där.

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Eftersom man ser (en del av) en huvudbrytare på bilden antar jag att detta är den enda centralen, att det är fråga om en lägenhet. (?)

Matande central kan finnas i en låst nisch i trapphuset eller i källaren. Men visst är det bra att kolla upp, om det går, vilka säkringar som finns där.

Japp lägenhet. 

På 2020-03-16 på 22:37, skrev jannejanne:

Martassen skriver citat

Skulle precis sätta i själva strömkabeln i väggen nu ikväll och det blixtra till rejält vid uttaget i väggen. Strömkabeln funkar inte längre efter det. 

slut citat

Hur vet du att den tidigare strömkabeln lagt av ?

Det är väl inte så att 10A säkringen uppe till höger gått och då har du trott det varit fel på strömkabeln ?

Vad har din strömkabel för artikelnummer hos kjell.com eller kan du lägga in en länk ?

Den förra kabeln var  asus typ. När den la av hade jag den i annat uttag och jag tror jag testade fler och har inget minne av att fler saker slutade fungera. Har minne av att de på Kjell company testade strömmen i gamla kabeln. Ej säker för var ett tagsedan. 

bifogar nuvarande kabel. 

Edited by Martassen

Om du inte har ett gruppschema som visar vad varje säkring går till så är det bra att göra ett sånt. Nu har du ju konstaterat vad som slutar att fungera när just den säkringen blir trasig så skriv upp det och vid tillfälle testa vad som slutar att fungera när du tar bort andra säkringar. Det är inte alltid så lätt som nu att se vilken säkring som gått sönder så det är skönt att slippa byta alla säkringar bara för att komma fram till vilken som är trasig.

Eftersom dina säkringar inte är numrerade så kan du göra det med typ en tuschpenna.

• Like 2

9 timmar sedan, skrev Martassen:

Den förra kabeln var  asus typ. När den la av hade jag den i annat uttag och jag tror jag testade fler och har inget minne av att fler saker slutade fungera. Har minne av att de på Kjell company testade strömmen i gamla kabeln. Ej säker för var ett tagsedan. 

bifogar nuvarande kabel. 

58637CBF-2FC0-4195-85F8-7B005CEC0626.jpeg

C534DA71-7870-4D8D-8418-D1F900A72191.jpeg

Mycket bra foton !

Strömkabeln kallas ofta för Datorladdare eller Nätaggregat.

Nätaggregat innehåller en stor kondensator som laddas upp direkt när de ansluts till 230V och nätaggregatet drar då mycket ström under ett kort ögonblick. Vilket kan förklara att det blixtrade till.

https://www.kjell.com/se/sok?q=datorladdare

https://www.clasohlson.com/se/El/Batterier-&-laddare/Spänningsomvandlare/c/1254

Edited by jannejanne

Ett litet varningens ord bara vid säkringsbyte.

Jag vet att elolyckor hänt, vid ett till synes så enkelt jobb som att byta proppsäkring.

Man har då, av okunnighet-obetänksamhet, försökt sätta i säkringen först, för att därefter skruva in säkringshållaren-huven.

Så sätt alltid i säkringen i huven och montera säkring och huv som en enhet.

Som vid alla eljobb gäller det att tänka efter före.

Share

• Create New...