Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelningen på skärm


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det något program man kan använda för att spela in det som görs på skärmen i exempelvis Word där jag visar moment och de hör även mig prata för att sedan lägga upp filmen på hjärntorget som folk kan titta på?  1-2 timmar per klipp kanske . Nåt gratis som finns? 
 

Tack på förhand 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan göra det i Powerpoint. ? Nån form av inspelare där och så kan jag kanske lägga varje lektionsgenomgång(film) på en ny slide. Jag testade lite kort och verkar funka det lilla jag testade. Därefter spara powerpointfilen som vanligt. Bara inte powerpointfilen blir för stor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Martassen:

Nån form av inspelare där och så kan jag kanske lägga varje lektionsgenomgång(film) på en ny slide.

Är det i arbete eller för privat bruk du vill spela in från skärm? Anledningen till min fråga är att om det är för hjälp i ditt arbete kanske du kan be din arbetsgivare att köpa in ett program för detta.

Jag använder mig själv av Snagit och det är väldigt kraftfullt och där man kan ta både skärmdumpar och göra skärminspelningar. Visserligen inte ett gratis alternativ, men kan vara värt att kolla upp. 

 

https://www.techsmith.com/screen-capture.html

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en skola och om det blir stängning av skolan på grund av Corona så tänkte jag skapa en film för varje lektionstillfälle och lägga på hjärntorget. En film på 30-60 min per lektion för jag tror jag kan öka tempot eftersom de kan pausa och spola tillbaka så blir det inte så jättelångt klipp per lektion. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Testat lite med powerpoints inspelning. Tycker ljudet är lite dåligt. Burkigt ljud när jag pratar. 
Om nån vet om det går få till så hojta gärna till, 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en uppsjö av inspelningsprogram och camtasia studio och snagit är dem som funkat bäst för mig, enkel att använda vid inspelning och enkel hantering vid redigering. Visst de kostar men det har varit så värt det. Dra ner och testa dem programmen och reflektera över vad du tycker funkar bäst för dig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, Camtasia är erkänt bra. Används av universitet.

Inte speciellt dyrt heller vilket är trevligt för mig som privatperson också :) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Jag testade faktiskt inspelningen i Powerpoint och det funkar faktiskt helt ok. 
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...