Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
bengt 429

Antivirus med Mint?

Rekommendera Poster

bengt 429

Behöver man använda antivirus med Mint?

Har googlat på det, och fått uppfattningen, att en aktiverad brandvägg utgör tillräckligt bra skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Tänker inte sticka ut hakan och säga att man inte behöver skydd, eller att man måste ha skydd.

JAG har installerat antivirusprogrammet clamav och till det det mycket dåliga gränssnittet clamtk.

Jag skannar "Windowsfiler"  - "vid behov", när jag har för avsikt att använda dem i Wine eller någon virtuell maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne
Postad (redigerade)

Behöver och behöver ! ?

Jag kört med olika Linuxreleaser Redhat, Slackware (FreeBSD), Mandriva, Ubuntu, Mint till dator sedan 1997 och har aldrig fått några problem med virus.

En orsak är att i motsatts till Windows så döljs inte filändelser så när jag fick CV.doc.exe i mailen från en vän så blinkade varningsflaggorna direkt.

Om det nu spelat någon roll, filen var ju gjord för att infektera Windowsdatorer.

Men det är min erfarenhet.

Jag har aldrig behövt använda säkerhetsbältet i en bil heller.

Vad man nu kan dra för slutsats av det ? ☺️

Men undvik Android till datorer, lär vara det mest populära målet för skitprogram skurkarna, Android alltså.

Det enda som drabbat mig är att min router, en ASUS RT-N66U kapades i höstas så har jag något råd är det att kolla om det finns några firmwareuppdateringar till din router.

Installera den senaste i så fall.

För min del hjälpte att resetta routern, byta alla lösenord, ladda hem ny firmware, installera firmwaren.

Och så har jag slutat med att ha routern på dygnet runt. Nu startar jag router samtidigt med datorn. Allt kring datorn kopplat till samma multikontakt med strömbrytare. Ju mindre routern är igång dessto mindre risk för kapning.

Jo jag har faktiskt ett skydd i linuxdatorn, en host fil från mvps.org

minskar tex trafiken till annonsmäklare betydligt

http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Och så använder jag Seamonkey som webbläsare, den sparar tex varken

Inloggningar

eller Lösenord

med rätt inställningar.

Och inställd för att inte spara några cookies efter avslutad session.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
4 timmar sedan, skrev bengt 429:

Behöver man använda antivirus med Mint?

Nej, du behöver inget antivirus varken i Linux Mint eller i någon annan Linuxdistribution. Min egen uppfattning är att med en marknadsandel på 1 - 2 % för desktop användare är det helt enkelt inte lönt besväret att skapa virus för Linux.

Däremot finns det falska sidor som försöker komma åt ens inloggningsuppgifter till banken och liknande, men mot dessa hjälper inte något antivirus, utan det krävs att man använder hjärnan och tänkter efter INNAN man klickar på länken Töm mitt bankkonto och få 1000 miljader euro från en okänd död korkad släktings bryllings sysslings rika person

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...