Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Office Word 2019


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Sedan jag uppdaterade Officeprogrammet till version 2019 har jag problem i Word med att framför allt siffror, typ datum, personnummer m.m. samt ibland även ord får två blå streck under sig. Det han handla om nyskrivna dokument eller gamla dokument som jag öppnar i version 2019. Det hände aldrig i tidigare version av Word. Jag får ta bort det som är understruket med dessa blå streck och skriva om det på nytt för att bli av med strecken. Vad handlar detta om? Hur blir jag kvitt detta irriterande moment?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word använder blå understrykning för att ange att grammatiken är av äldre modell och rekommendationen är att använda en nyare variant av grammatik. 

 

Som exempel kan man tänka sig denna skrift:

 

”Ni äro välkomnade till vår hyllning av vår sons födelsedagfirande”

 

Istället för att använda ovanstående mening, vilket kan bli delvis blåmarkerat av Word föreslår Word att man använder ett modernare sätt att skriva, som förslagsvis det här:

 

”Ni är välkomna att fira vår sons födelsedag”

 

Med moderniseringen av ordbehandlare försöker man också lägga in förslag på att använda en annan grammatik som följer moderniseringen av det talade språket.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna stavningskontroll eller språkkontroll måste ha utökats enormt från tidigare versioner där jag också fick en blå linje någon gång emellanåt. Nu reagerar den på ett vanligt födelsenummer som inte kan skrivas 123456-7890 utan ska skrivas 1 234 567 890.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska väl gå att inaktivera grammatikkontrollen om man inte vill använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går troligen, men jag börjar med att godkänna skrivningen på de stället linjerna dyker upp, i första hand så det går att skriva siffror typ födelsenummer utan att strecken kommer. Förhoppningsvis går det att lära rättstavningen vad jag godkänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Aja:

Nu reagerar den på ett vanligt födelsenummer som inte kan skrivas 123456-7890 utan ska skrivas 1 234 567 890.

Kolla om det går att justera vad grammatikkontrollen ska reagera på.

https://support.office.com/sv-se/article/Inställningar-för-grammatikkontroll-235d8793-4d77-4fd9-bb1c-ce0324411a7f

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Aja:

Denna stavningskontroll eller språkkontroll måste ha utökats enormt från tidigare versioner där jag också fick en blå linje någon gång emellanåt. Nu reagerar den på ett vanligt födelsenummer som inte kan skrivas 123456-7890 utan ska skrivas 1 234 567 890.

Det är ingen stavningskontroll. Det är en funktion som föreslår en användning av annan grammatik. Om du inte instämmer i att ändra på det du skrivit är det bara att låta vara. 
beträffande födelsedatumet ”vet” inte Word att det är ett födelsedatum du anger. Word uppfattar det som ett tal och därför föreslår en ändring då tal inte innehåller bindestreck.

 

Jag tycker inte du skall hänga upp dig på den blå markeringen du får i Word 2019. 
Du kan inaktivera den blå linjen i inställningarna för Word. Det gör du i Inställningar, Avancerat och kontroll av inkonsekvent grammatik.

 

Vill du ha en utförligare instruktion kan jag starta min dator och ge dig en punkt till punkt-anvisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...