Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppnande av E-post


1967
 Share

Rekommendera Poster

Hej Forumet!

Jag jobbar med Windows 10 och e-postprogram Windows Outlook.  Sedan en tid tillbaka ramlar inte mailen in i postlådan som de brukar. Ibland men inte alltid kan jag få fram dem genom att klicka på Skicka och ta emot samt  Uppdatera mapp. När detta inte fungerar går jag in på Servern och läser mina mail.  Servern är Tele 2 och jag rensar den regelbundet för att inte överskrida dess mycket låga kapacitet.

Vad kan ha inträffat och möjlig lösning? Tacksam för synpunkter.

1967

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig fortfarande lika undrande som jag gjorde i din förra tråd:
https://eforum.idg.se/topic/360355-server-kapacitet Vad menar du med "e-postprogrammet Outlook i Windows 10"? Menar du Outlook, som ingår i Microsoft Officepaketet (med Word, Excel mm), eller e-post-appen, dvs det program som finns i din startmeny under E, heter E-post och har ett kuvert som ikon?

 

I den tråden hade du problem med din Tele2 adress och då gav dig @ChristerE en länk till Tele2s e-postinställningar. Du skrev därefter att du inte kände till Tele2s webbmejl och då gav dig ChristerE en länk till en beskrivning av hur Telias e-post fungerar. Denna länk gav dig "full klarhet" i frågan. Därför undrar jag om det verkligen är Tele2s e-postserver och inte Telias du använder. Är det Telia eller Tele2 som är din internetleverantör?

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev 1967:

Sedan en tid tillbaka ramlar inte mailen in i postlådan som de brukar. Ibland men inte alltid kan jag få fram dem genom att klicka på Skicka och ta emot samt  Uppdatera mapp. När detta inte fungerar går jag in på Servern och läser mina mail.

För diverse problem med e-post är det bra att veta om POP eller IMAP används. I ditt fall för att bedöma om problemet kan handla om inställningar för att hämta e-posten (POP) eller om det är något synkroniseringsproblem (IMAP). Synkroniseringen är till för att kunna läsa e-post offline. Vad ser du i Inkorgen om Outlook sätts att "Arbeta offline", eller om datorn inte har någon anslutning till internet? (...om det är Outlook du använder, se frågan från @mbgtmari .)

 

4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du skrev därefter att du inte kände till Tele2s webbmejl och då gav dig ChristerE en länk till en beskrivning av hur Telias e-post fungerar. Denna länk gav dig "full klarhet" i frågan. Därför undrar jag om det verkligen är Tele2s e-postserver och inte Telias du använder. 

Den beskrivningen finns visserligen i Telias forum, men jag tycker den ser ut att vara rätt generell. Så @1967 kan nog ha fått "full klarhet" även om problemet handlar om e-post hos Tele2. Men det svarar förstås @1967 bäst själv på.

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är osäker på vilket program du använder kan det vara bra att ta en skärmbild på hur det ser ut och bifoga till ditt svar så är det nog någon som kan känna igen det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mbgtmariChristerE och Cecii

 

Stort tack för era svar på mitt inlägg. Då vissa frågetecken kring min fråga har uppstått vill jag göra ett försök till beskrivning av min e-post/dator situation

 

Jag startade mitt datorliv i mars år 2000 som total nybörjare och började med Tele2 som operatör. Detta gav min e-post swipnet adresser.

 

Januari 2015 övertog Bredbandsbolaget och ville då ge mig bolagets e-postadress men då jag hade ganska mycket brevpapper, visitkort mm upptryckta med swipnet adresser så vägrade jag och fick behålla min swipnet adress.

 

November 2017 fick jag brev från Tele2 med besked om att swipnet adressen skulle läggas ned och ändras till ...@tele2.se. Jag hade samma argument som ovan för swipnet och efter förhandlingar fick jag bibehålla svipnet men samtidigt ändrade vi inställningarna så att även tele2 adressen fungerade.

 

Fortfarande i dag fungerar båda adresserna utan problem, men jag arbetar in mig mot  att mera använda tele2 adressen.

 

Jag har alltså fortfarande kvar min gamla Tel2 sever och problemet med dess låga kapacitet löser jag genom regelmässig tömning av servern

 

Betr epostprogrammet som jag kallade Windows Outlook är det från Microsoft Officepaketet

 

Efter den här långa försöket till kartläggning av min datorsituation, så återstår alltså frågan:

VARFÖR ÖPPNAR SIG INTE MINA INKOMMANDE MAIL SOM DE SKA, SOM DE ALLTID GJORT TIDIGARE????

 

Vänliga hälsningar

1967

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kontrollera om du har ställt in Microsoft Office Outlook för IMAP eller POP/POP3 i kontoinställningarna?

Har du varit i kontakt med Tele2 för att höra om de periodvis har problem med sin epostserver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Under tiden jag jobbat med frågan har problemet plötsligt försvunnit. Jag har inte medvetet gjort någon manöver som rättat till det utan helt plötsligt poppar mailen in igen som de ska. Som svar på din fråga så är mitt Outlook inställt med IMAP och SMTP.

Stort tack till alla i tråden som velat hjälpa till.

Vänliga hälsningar

1067

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju ha kunnat vara något problem med Tele2:s servrar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det, men jag har då inte märkt något problem med Tele2:s servrar trots att jag loggar in på min Tele2 webbmail en gång varje dag för att försäkra mig om att de inte har stoppat något legitimt meddelande i spamkorgen. De hårdare spamregler de införde, för att några klagade över för mycket spam, innebar nämligen först att de stoppade all inkommande post, t o m sitt egna meddelande om förändringen, i spamkorgen. 

 

@1967, tack för att du den 21 mars förklarade varför du hade en tele2-adress!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om webbmejlen fungerar så är det inte nödvändigt att IMAP fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...