Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trojan i Word Starter 2010


annmarie
 Share

Rekommendera Poster

Jag använder Windows 7 och Word Starter 2010 och är nöjd med det. Nu kommer jag inte in i programmet längre sedan ett par dagar, se bifogade skärmklipp. För övrigt fungerar datorm som vanligt. Jag är osäker på om alla uppdateringar finns kvar att hämta hos Microsoft så jag har inte vågat installera om. Jag antar att jag inte bör tillåta trojanen? Kan jag avinstallera Word Starter 2010 och köpa en ny likadan eller måste jag köpa Office 2010?

Skärmklipp1.JPG

2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på din sista fråga skulle jag säga nej. Det finns gratisalternativ som kan ersätta Word Starter. Kanske lite att lära om men.

 

Jag är lite fundersam till din sökväg till programmet?

Q: är kanske inte den vanligaste enhetsbokstaven för installerade program men fullt möjlig.

140066.sve som en katalog direkt i roten verkar också konstigt tycker jag.

winwordC.exe också lite konstigt.

Det borde ha varit typ Q:\Program\Microsoft\Office14 eller liknande.

 

En annan sak som verkar konstigt är att det "bara" skulle vara denna winwordc.exe som skulle ha drabbats av CryptoRansomware.

 

Hoppas andra kan bringa lite klarhet i detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas support att få från F-secure eftersom det är ett betalprogram, dvs de borde kunna reda ut om det är ett falsklarm som kan åtgärdas med en konfigurering av F-secure eller om du verkligen fått in något skadligt i datorn.

https://www.f-secure.com/se-sv/home/support/contact

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag kontaktar F-Secure. Vet du något om det övriga som jag undrade över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bra att först komma till klarhet vad det är för skit du har i datorn, OM det nu är frågan om det, innan du köper något?

OM du har något elände i datorn finns ju risk för att även det nya inköpta programmet blir infekterat. Eller ev. falsklarmar.

Är det "bara" falsklarm så har du lagt ut pengar i onödan.

 

Pröva med gratis LibreOffice, åtminstone tills du får klarhet angående det andra.

https://www.libreoffice.org/download/download/

Visst, även detta riskeras att smittas OM det finns otyg men det är åtminstone gratis.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev annmarie:

Du väl redan en  licens, varför köpa en till? Det löser inte problemet du har. 
Prova istället reparationen som felmeddelandet hänvisar till. Det är en enkel åtgärd och kostar inget att prova. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev har jag använt Word Starter 2010 som följde med datorn, så jag har ingen licens.

Innan jag får svar från F-Secure vågar jag inte göra något. Det kanske ställer till det ännu mer. Installera om datorn kanske inte går längre om Microsoft har tagit bort uppdateringarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara tveksamt att installera om Windows 7 så bäst att vänta till F-secure har sagt sitt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev annmarie:

Som jag skrev har jag använt Word Starter 2010 som följde med datorn, så jag har ingen licens.

Innan jag får svar från F-Secure vågar jag inte göra något. Det kanske ställer till det ännu mer. Installera om datorn kanske inte går längre om Microsoft har tagit bort uppdateringarna?

Om den följde med datorn och det inte är ett "fulbygge" av okänt fabrikat eller en begagnad så har du licens.
Det går jättebra att installera om Windows 7 men Microsoft släpper inte nya uppdateringar efter 14 januari. De uppdateringar som släppts innan den 14/1 distribueras som vanligt. Det är fortfarande gratis att uppgradera till Windows 10. Jag rekommenderar starkt att du gör det om din dator inte är äldre än 6-7 år och 64-bitars Windows (jag har uppgraderat äldre men det kan saknas drivrutiner).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara  förbereda för eventuellt köp medan jag väntar på att F-Secure hör av sig när det blir vardag. Allt annat i datorn fungerar som det ska och eftersom antivirusprogrammet blockerade har jag väl inte fått in trojanen?  Borde det inte gå att att avinstallera Word Starter och installera Office 2010? Det kunde vara bra att ha en fullständig version av Word.

Är det någon som vet om detta är legalt?

https://pcmac.se/produkt/microsoft-office-2010-home-and-student/

Var hittar jag licensen för Word Starter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligen inte en helt laglig licens.

 

Varför inte pröva på någon av de kompatibla program som är gratis först?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare blir det väl dags för dig att köpa en ny dator och då kan du inte köpa Office 2010 längre så då måste du i alla fall lära dig ett nytt program och då kan det ju vara lika bra att göra det nu och sen kunna fortsätta använda det i den nya datorn också.

 

Office 2010 får ju inga säkerhetsuppdateringar längre så det är ju lite vanskligt att förlita sig på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...