jansor Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Hej Ibland så står det still. I kolumnen till vänster står årtalen och till höger summan. Jag vill kunna summera ex 2020 års alla poster ovs. Vilken funktion? Summering år.xlsx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cluster Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Pivottabell (om det inte måste se ut exakt som i din nuv. fil) kanske är enklast? Summering år Pivot.xlsx Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansor Posted March 12, 2020 Author Share Posted March 12, 2020 Ok tack. Jag behöver förtydliga lite. S4e ny fil. Kolumn c har årtal och kolumn d har summan för varje år. Jag vill kunna summera alla poster som heter 2020 under f 24 och alla poster som heter 2021 under g 24 osv osv Summering år_2.xlsx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Söderlund Posted March 12, 2020 Share Posted March 12, 2020 Lägg in följande formel i cell F24 och därefter autofyll/kopiera högerut. =SUMMA.OM($C:$C;F23;$D:$D) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansor Posted March 12, 2020 Author Share Posted March 12, 2020 Stort tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts