Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tomas E

Mer RAM-minne = Lägre klockfrekvens - Blir RAM-minnet därmed "långsammare"?

Rekommendera Poster

vertpre

Det vore intressant att veta vad för minne som är installerat från början? 16 GB men vilket?

Det finns minnen med SPD 2666Mhz, t.ex. detta. https://www.computersalg.se/i/3720982/corsair-value-select-ddr4-16-gb

Samma som detta på Corsairs hemsida där det står SPD 2666Mhz. https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Memory/CORSAIR-Memory-—-16GB-(1x16GB)-DDR4-2666MHz-C18-DIMM/p/CMV16GX4M1A2666C18#tab-tech-specs

Det verkar nämligen som att det inte finns någon inställning för XMP i bios för Lenovo Legion dektops. Det är väl en sådan du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tomas E
11 timmar sedan, skrev vertpre:

Det vore intressant att veta vad för minne som är installerat från början? 16 GB men vilket?

Se det fetade nedan.

På 2020-03-14 på 00:43, skrev Tomas E:

...programmet Speccy... Jag upptäckte då att hastigheten på mitt minne var ca 1330 MHz enligt detta program, trots att det enligt specifikationerna för datorn är DDR4 2666 MHz. Etiketten på den gamla kretsen lyder: 16GB 2Rx8 PC4-2666V-UB1-11. 

Som sagt, eftersom 1330 är halva hastigheten begriper jag inte varför jag inte hittar XMP i BIOS, om det krävs att det ska vara aktiverat för att få den hastigheten som Speccy visade. I så fall måste det vara nåt med själva minneskretsen som gör att den - trots att etiketten innehåller benämningen 2666 - tickar på i 1330 MHz utan XMP, så SPD brukar vara 2133 för den hastigheten. Såvida de inte har en testad frekvens på 3200 MHz  vilket brukar innebära hastigheten med XMP aktiverat, men valt att använda hastigheten för SPD  i specifikationerna, något som normalt inte görs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Ok, men du har inte ett serie nr. liknande detta på minnet? mta16atf2g64az-2g6h1

Sifferkombinationen kan vara en helt annan men med den går det att identifiera minnet.

Som jag redan har nämnt finns det 2666Mhz minnen med SPD 2666Mhz. Kan vara ett sådant som satt i datorn från början.

XMP är en överklockning av minnet. Det är möjligt att Lenovo har uteslutit den funktionen i bios för att man inta ska kunna klocka minnet. Varför får du höra med Lenovo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Nu har jag fått ett vettigt svar från Kingston angående de minnen som jag länkat till i tidigare inlägg.

Precis som vertpre skriver finns det minnen som kan köras i högre hastighet utan att XMP används/aktiveras.

Som tidigare nämnt i tråden visar Speccy halva hastigheten för DDRAM. Minneshastighet på 2666MHz visas således som 1330MHz i Speccy.

Här är Kingstons svar på min fråga om de minnen jag länkat till i tidigare inlägg körs med 2666MHz även när XMP inte aktiveras/används.

Dear Mr,

Please note that the default speed is listed under plug and play on the data sheet, in other words DDR4-2666 CL16-18-18 @1.2V.

The HX426C16FB3K2/16 will run at the same speed and timings, regardless of whether you select the XMP profile or not.

Kind regards

Bernd Michael Fluegel”

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
10 timmar sedan, skrev vertpre:

Ok, men du har inte ett serie nr. liknande detta på minnet? mta16atf2g64az-2g6h1

Sifferkombinationen kan vara en helt annan men med den går det att identifiera minnet.

Som jag redan har nämnt finns det 2666Mhz minnen med SPD 2666Mhz. Kan vara ett sådant som satt i datorn från början.

XMP är en överklockning av minnet. Det är möjligt att Lenovo har uteslutit den funktionen i bios för att man inta ska kunna klocka minnet. Varför får du höra med Lenovo.

Minnet är ett SK Hynix hma82gu6cjr8n-vk, skulle kunna vara det här. Dock verkar inte alla siffror och bokstäver stämma överens i övrigt. T ex står det 2666 UDIMM istället för 2666V och fyra sista bokstäverna på mitt minne är NO AD medan det på det i länken står TD AB. På SK Hynix hemsida står det att det stödjer ECC vilket jag inte tror att mitt minne gör. Olika uppgifter på olika ställen m a o.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Enligt den sidan jag tittar på är ditt minne, non ECC, gjort för att inte bryta dator tillverkarens, d.v.s. Lenovos garanti, vilket man kan göra om man överklockar. Detta får mig att tro att minnet har en basfrekvens på 2666Mhz även om jag inte kan hitta info om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
11 timmar sedan, skrev vertpre:

Enligt den sidan jag tittar på är ditt minne, non ECC, gjort för att inte bryta dator tillverkarens, d.v.s. Lenovos garanti, vilket man kan göra om man överklockar. Detta får mig att tro att minnet har en basfrekvens på 2666Mhz även om jag inte kan hitta info om detta.

Tack! Bra att veta, garantin vill jag ha kvar. :thumbsup: 

Jag lär nog behålla det minnet jag har satt i nu. Undrar om processorn kan utnyttja en snabbare bashastighet från ett snabbare minne. Går säkert att hitta sån info också, ska leta lite själv i egen takt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
På 2020-03-17 på 22:35, skrev X-Men:

😀

Nu ställde du en fråga som inte går att svara på, på ”rak arm”. 
Det blir en prestandahöjning men hur mycket du märker av den är svårt att säga. Det du kan göra är att testa några program och ta tid på hur lång tid uppgiften tar när du använder en minnesmodul respektive när du använder två minnesmoduler.

Det blir lite jobb för dig att plocka i och ur minnen för att sedan testa olika funktioner och mjukvaror.

Ett enklare sätt att avgöra hur stor förbättringen blir är att ta del av sådana som redan gjort grovjobbet. Allt du då behöver göra är att läsa och bedöma själv. 
En sådan sida är t.ex. den här:

https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel/Page-3

Gillade den sidan bäst. Att rendera några videor borde vara ett bra sätt att testa på. Tar det i lagom takt när det finns tid och lust. 🤞

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Hej,

Ditt moderkort stöder inte XMP (Intel Extreme Memory Profil).

Att moderkortet stöder ECC minnen (Error Correction Code) betyder att det är ett modekort som också kan användas i servrar och där betydligt dyrare minnen men samtidigt långsammare med ECC-stöd kan användas (obs! endast i matchande par) och är specialbyggt för dygnet runt drift.

Dessa moderkort saknar i regel XMP stöd och all möljighet av överklockning.

Se  också mitt tidigare inlägg: https://eforum.idg.se/topic/360575-mer-ram-minne-lägre-klockfrekvens-blir-ram-minnet-därmed-långsammare/?do=findComment&comment=1725285

Men var nöjd ändå: du har ett mycket bra system och där mer minne betyder mer än snabbare minne, som du ändå inte skulle märka av skillnaden i hastighet i praktiken, däremot priset.

Mvh :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...