Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mer RAM-minne = Lägre klockfrekvens - Blir RAM-minnet därmed "långsammare"?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Som säkert alla nördar och insatta känner till så blir klockfrekvensen lägre när man installerar mer RAM-minne eftersom frekvensen fördelas mellan de olika kretsarna. När jag enbart hade 16 GB så visade Speccy 1330 MHz på 2666 MHz minnen. Som jag förstod det var det för att det som visas i Speccy är DRAM och inte DDRAM (dvs Double som det första d:et står för). Men nu när jag installerade 32 GB så visar Speccy runt 1064 MHz vilket är helt normalt enligt återförsäljaren. Blir minnet alltså på ett sätt även långsammare, fastän mer minne gör att datorn samtidigt presterar bättre?

 

Finns det för övrigt någonstans i Windows man kan läsa de "riktiga" specifikationerna på hårdvaran?

Redigerad av Tomas E
Stryker över felaktig info från chatt med ÅF (Komplett.se)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to Mer RAM-minne = Lägre klockfrekvens - Blir RAM-minnet därmed "långsammare"?
Flyfisherman

Nja det det är inte helt korrekt.

Klockfrekvensen blir inte lägre när man installerar mer minne.

Om man installerar flera olika minnes-moduler i ett system där dessa har olika minnes-timing och svarstider, så kommer per automatik den minnesnmodul med den lägsta timingen att sätta max hastighet för övriga minnesmoduler.

 

Detta med minne har med processorhastighet att göra, så tillvida att man anskaffar matchande minnen i par eller (quad fyra st. matchande) och aktiverar XMP.

Då kommer en processor med stöd för detta att per automatik att bli lite överklockad.

Givetvis finns minnen med en speciell sk. minnesprofil inbyggd som i sig påverkar processorn (CPU) och detta sker via överklocking i BIOS setup när man aktiverar Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP).

eller AMDs motsvarande.

 

För att förstå detta så krävs att läsa på om minnen och då är det AnandTech i flera sidor:
Everything you always wanted to know about sdram memory but were afraid to ask

 

 

Citat

Finns det för övrigt någonstans i Windows man kan läsa de "riktiga" specifikationerna på hårdvaran?

Japp!

mini.toool.com

How to Check PC Full Specs Windows 10 in 5 Ways

 

Mvh :)

 

Redigerad av Flyfisherman
Korigerat texten.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Nja det det är inte korrekt.

Klockfrekvensen blir inte lägre när man installerar mer minne. Var har du det i från?

För att förtydliga: Det är alltså RAM-minnets frekvens jag talar om, inte processorns hastighet.

 

Det är sent så jag tar en sak i taget till att börja med. PC för alla tipsade om programmet Speccy som gör det enkelt att kolla vad man har för hårdvara i datorn. Jag upptäckte då att hastigheten på mitt minne var ca 1330 MHz enligt detta program, trots att det enligt specifikationerna för datorn är DDR4 2666 MHz. Etiketten på den gamla kretsen lyder: 16GB 2Rx8 PC4-2666V-UB1-11. 

 

Nu hittar jag inte till sidan jag läste om det på, men det var en som frågade om just minneshastigheten i nåt sammanhang. De svarade att det inte var något fel på dem eftersom man måste dubblera det värde som visas där. Jag utgick därför ifrån att 1330x2 blir ju så gott som lika med 2666 Mhz och att mitt RAM-minne därför är som det ska. Dessutom chattade jag med kundsupporten på Komplett efter att jag satt i de nya kretsarna, då frekvensen nu sjunkit till 1064 MHz. Han sa att det blir så eftersom hastigheten fördelas mellan modulerna.

 

Så här ser det ut nu.

 

image.png.348ed9181eb45c48d9cc530b07c163ac.png

 

För att inget skulle börja krångla köpte jag på rekommendation två nya identiska moduler, dessa:

https://www.komplett.se/product/893834/datorutrustning/datorkomponenter/minne/corsair-vengeance-lpx-ddr4-2666mhz-32gb?noredirect=true?noredirect=true

 

Hoppas jag så småningom hittar sidan jag där jag läste om det. Det finns ju i historiken nånstans men den är rätt full om man säger så och jag hittar den inte med de sökord jag försökt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej Tomas E

Ingen fara!

Du har en fantastisk maskin och inga problem.

Citat

För att förtydliga: Det är alltså RAM-minnets frekvens jag talar om, inte processorns hastighet.

Läs min text ovan.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-11 på 12:43, skrev Tomas E:

Som säkert alla nördar och insatta känner till så blir klockfrekvensen lägre när man installerar mer RAM-minne eftersom frekvensen fördelas mellan de olika kretsarna. När jag enbart hade 16 GB så visade Speccy 1330 MHz på 2666 MHz minnen. Som jag förstod det var det för att det som visas i Speccy är DRAM och inte DDRAM (dvs Double som det första d:et står för). Men nu när jag installerade 32 GB så visar Speccy runt 1064 MHz vilket är helt normalt enligt återförsäljaren. Blir minnet alltså på ett sätt även långsammare, fastän mer minne gör att datorn samtidigt presterar bättre?

 

Finns det för övrigt någonstans i Windows man kan läsa de "riktiga" specifikationerna på hårdvaran?

Jag har kikat runt på nätet men hittar inget som förklarar fenomenet.

Flyfishermans länkar ger inte heller svar på din fråga.

 

Vad jag däremot känner till är att olika moderkort stöder minnen mer eller mindre ”bra” liksom processorn som används. 
För att hjälpa dig skulle jag vilja veta vilket moderkort du använder liksom vilken processor som är installerad på moderkortet.

 

Om jag uppfattat dina inlägg korrekt har du idag fyra identiska minnesmoduler som är specade till 2666MHz. 
 

Har du aktiverat XMP i BIOS på moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har kikat runt på nätet men hittar inget som förklarar fenomenet.

Flyfishermans länkar ger inte heller svar på din fråga.

 

Vad jag däremot känner till är att olika moderkort stöder minnen mer eller mindre ”bra” liksom processorn som används. 
För att hjälpa dig skulle jag vilja veta vilket moderkort du använder liksom vilken processor som är installerad på moderkortet.

 

Om jag uppfattat dina inlägg korrekt har du idag fyra identiska minnesmoduler som är specade till 2666MHz. 
 

Har du aktiverat XMP i BIOS på moderkortet?

Sökte tidigare idag på "ddr4 memory speed" och hittade då den här sidan.

https://www.howtogeek.com/438671/why-you-should-overclock-your-ram-its-easy/

 

Nedan är ett citat därifrån, och det fetade är vad jag läste om på den sidan jag tidigare hittade men som jag inte hittar nu. Dvs att den verkliga hastigheten bara är hälften av vad som anges i specifikationen. Lite av ett försäljningstrick alltså.

 

Citat

 

Speed, Timings, and CAS Latency

RAM speed is generally measured in megahertz, usually abbreviated as “Mhz.” This is a measure of the clock speed (how many times per second the RAM can access its memory) and is the same way CPU speed is measured. The “stock” speed for DDR4 (the newest memory type) is usually 2133 Mhz or 2400 Mhz. Though this is actually a bit of a marketing lie; DDR stands for “Double Data Rate,” meaning the RAM reads and writes twice for every clock cycle. So really, the speed is 1200 Mhz, or 2400 mega-ticks per second.

 

 

Processorn är en Intel Core i7-8700 @ 3.20 GHz.

 

Moderkortets siffror ser ut så här. (Chipset Intel B360)

image.png.fc06681839ca467d4194d76515e55ace.png

 

Nej det finns bara två minnesplatser. Från början satt det i en 16 GB modul på 2666 MHz, denna tog jag bort och satte dit två av det slag jag länkade till tidigare. 

https://www.komplett.se/product/893834/datorutrustning/datorkomponenter/minne/corsair-vengeance-lpx-ddr4-2666mhz-32gb?noredirect=true?noredirect=true

 

Det var i samband med att jag skulle köpa mer minne som jag ville kolla upp extakt vad som satt i datorn och alltså använde Speccy, som visade 16 GB med en DRAM-frekvens på ca 1330 MHz. Detta gjorde mig förbryllad. När jag sen hittade infon som jag fetat förstod jag alltså vad det berodde på att den visade bara halva hastigheten mot vad jag trodde mig ha installerat. Och som sagt, i och med att jag installerat två st 2666 MHz moduler visar DRAM-frekvensen ca 1064 MHz, som synes på bild i tidigare inlägg.

 

Jag har inte aktiverat XMP, men det lockar mig såklart att göra det nu när jag vet mer om det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina minnen har en SPD, basfrekvens, på 2133Mhz och Speccy visar 1064Mhz vilket är ungefär hälften så det stämmer.

 

Sedan har dina minnen en utprovad testad frekvens på 2666Mhz men för att dina minnen ska använda den måste du aktivera XMP i bios.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, skrev vertpre:

Dina minnen har en SPD, basfrekvens, på 2133Mhz och Speccy visar 1064Mhz vilket är ungefär hälften så det stämmer.

 

Sedan har dina minnen en utprovad testad frekvens på 2666Mhz men för att dina minnen ska använda den måste du aktivera XMP i bios.

Tack!

När jag nu sökte på SPD så hittade jag en länk till Wikipedia som jag tidigare besökt. Men innan allting satt sig i långtidsminnet så försvinner det lätt. :D Såg heller inte den infon om mina minnen förrän nu, när du gjort mig uppmärksam på det.

 

Men då måste alltså XMP ha varit aktiverat från fabrik när jag köpte datorn, och avaktiverats i och med att jag satte i de nya kretsarna? För innan bytet visade ju DRAM i Speccy 1330 MHz.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Tomas E:

Tack!

När jag nu sökte på SPD så hittade jag en länk till Wikipedia som jag tidigare besökt. Men innan allting satt sig i långtidsminnet så försvinner det lätt. :D Såg heller inte den infon om mina minnen förrän nu, när du gjort mig uppmärksam på det.

 

Men då måste alltså XMP ha varit aktiverat från fabrik när jag köpte datorn, och avaktiverats i och med att jag satte i de nya kretsarna? För innan bytet visade ju DRAM i Speccy 1330 MHz.

Om du tar ut och sätter i minnen på moderkortet, oavsett om du byter dem, flyttar runt dem eller kompletterar med fler minnen kan BIOS mycket väl inaktivera XMP om den var aktiverad innan.

 

Redan i mitt första inlägg frågade jag om du aktiverat XMP, vilket du svarade nej på.

Jag föreslår på nytt att du kontrollerar om XMP är aktiverat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
35 minuter sedan, skrev X-Men:

Om du tar ut och sätter i minnen på moderkortet, oavsett om du byter dem, flyttar runt dem eller kompletterar med fler minnen kan BIOS mycket väl inaktivera XMP om den var aktiverad innan.

 

Redan i mitt första inlägg frågade jag om du aktiverat XMP, vilket du svarade nej på.

Jag föreslår på nytt att du kontrollerar om XMP är aktiverat.

Tack!

 

Ska man vara petig så frågade du inte om jag har kontrollerat om XMP är aktiverat. Du frågade om jag själv har aktiverat XMP. :) 

 

Jag håller just på att kolla hur man gör för att aktivera XMP. Hittade en bra sida här,

https://www.howtogeek.com/257766/how-to-enable-intel-xmp-to-make-your-ram-run-at-its-advertised-speeds/

där jag även hittade programmet CPU-Z vilket jag uppfattar som bättre än Speccy. Det finns t ex en särskild flik för SPD i CPU-Z med mycket info, medan det i Speccy bara står "Number of SPD Modules 0". För Type står det "Unknown" medan det i CPU-Z står DDR4.

 

image.png.995416365b961fe8e58403c41a222aa5.png

 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej att vara ”petig”.

 

För att aktivera XMP i BIOS på moderkortet måste du starta datorn i BIOS-läget. 
Hur du startar BIOS-läget beror på vilket moderkort du har. Fabriksfärdiga datorer har också olika sätt att aktivera BIOS.

Har du en egenbyggd dator, eller en dator byggd av en butik som säljer egenhändigt byggda datorer är de oftast byggda av kända komponenttillverkare som Asus, Gigabyt och MSI.

Det vanligaste sättet på just de moderkorten är att trycka på DEL-knappen på tangentbordet när datorn startas upp. Man trycker upprepade gånger till dess man ser på skärmen att BIOS-läget är aktiverat och kommer att visas eller tills dess att skärmen visar BIOS.

 

Det ser ut som att du har en Lenovodator. Just din modell är det knappen F1 som gäller för dig för att kunna aktivera BIOS.

 

Var i menysystemet Lenovo lagt in inställningarna för att aktivera XMP vet jag inte. Den bör finnas i menyn Advance eller menyn för överklockning (”Tweak” på Asus, Gigabyte och MSI-moderkort). Du kan klicka runt för att se var XMP finns angivet.

 

 

 

Om du 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på hur jag ska hitta exakta specifikationer för mitt moderkort förutom chipset, men det är ju vad jag förstår i stort sett bara mått och sånt för att veta när man ska montera i ett chassie.

 

Så här ser det ut i BIOS på ett par ställen, har inte hittat XMP. Kan det sitta på den minneskrets jag tagit bort när jag installerade nya minnen? BIOS-version är 03LKT16A

 

1204407626_BIOSmain.thumb.jpg.4403bc2b6fca886a77891cd173e395da.jpg

 

1527663469_BIOSadvanced.thumb.jpg.78b48bc29acda9d61416ba1cd29ca284.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en bild i ditt tidigare inlägg framgår det att moderkortet är ett Lenovokort, modell 36E7 (U3E1).


Kan du publicera en bild på sidan ”Advanced” där du klicka på pilen framför  ”CPU Setup” så undermenyn visas?
Det är möjligt att XMP-valet finns där. Med tanke på hur enkelt BIOS ser ut på dina bilder är det möjligt att Lenovo kanske skippat den funktionen.

 

Men först en bild på undermenyn för ”CPU Setup”.

 

Du skulle också kunna publicera en bild på hur det ser ut under huvudmenyn ”Devices”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det finns inget XMP under CPU Setup, har redan kollat, likaså under "Devices". Där är det USB, Audio och några till.

 

Lägger in en bild på CPU Setup, hade tagit en kom jag på. Det ser ut att endast vara inställningar för processorn.

813101891_BIOSCPUsetup.thumb.jpg.990ba834a83f018458d8e91217ef704a.jpg

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det saknas XMP-läge blir det svårt att få minneshastigheten till 2666MHz. Då blir det den standardhastighet som minnena är specificerade för.

 

Det är möjligt att nedanstående minne kan köras i 2666MHz utan att XMP-läge är aktiverat. Det utifrån Kingstons egna specifikationer om att minnena stöder 2666MHz enligt JEDEC.

 

Jag har skickat en förfrågan till Kingston för att höra med dem om minnena verkligen kan köras med 2666MHz utan någon aktivering av XMP.

 

https://www.kingston.com/dataSheets/HX426C16FB3K2_16.pdf

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har skickat en förfrågan till Kingston för att höra med dem om minnena verkligen kan köras med 2666MHz utan någon aktivering av XMP.

 

https://www.kingston.com/dataSheets/HX426C16FB3K2_16.pdf

Det är dock 8 GB moduler. Den 16 GB modul som jag tog bort kördes i samma hastighet som sagt. Så jag får varken mer eller minne genom det. Frågan är väl om skillnaden i hastighet blir betydande med mina nuvarande alternativ.

 

Är lite sugen att stoppa tillbaks den ursprungliga modulen och se vad som står i BIOS Advanced. Om då XMP helt plötsligt dyker upp där, kommer det då att fungera att sätta dit en av de andra 16-gigabytarna, och att den alltså också utnyttjar XMP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-15 på 18:58, skrev X-Men:

Enligt en bild i ditt tidigare inlägg framgår det att moderkortet är ett Lenovokort, modell 36E7 (U3E1).

Jovisst, men det är ju inte detsamma som de tekniska specifikationerna. Dvs det borde finnas info som t ex

 

"Stöd för XMP: ja/nej"

 

osv, inte bara versionsnummer, tillverkningsdatum mm. Det är ju i sammanhanget ointressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde rimligen ha ett snabbare minne med två moduler eftersom det går på två kanaler nu (Dual Channel) jämfört med när det bara satt en modul i. Även om frekvensen då var något högre så var den ju bara 25% högre (1330/1064). (Det var antagligen det han som satt i supporten pratade om, men det var ju ändå fel i sammanhanget).

 

1064x2=2128

 

2128/1330=1,6 dvs 60% högre

 

Eller blir det inte så?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Tomas E:

Det är dock 8 GB moduler. Den 16 GB modul som jag tog bort kördes i samma hastighet som sagt. Så jag får varken mer eller minne genom det. Frågan är väl om skillnaden i hastighet blir betydande med mina nuvarande alternativ.

 

Är lite sugen att stoppa tillbaks den ursprungliga modulen och se vad som står i BIOS Advanced. Om då XMP helt plötsligt dyker upp där, kommer det då att fungera att sätta dit en av de andra 16-gigabytarna, och att den alltså också utnyttjar XMP?

Det spelar ingen roll om det är 8GB-varianten eller 16GB-varianten av just den minnesmodellen. De har identiska specifikationer när det gäller JEDEC.

 

https://www.kingston.com/dataSheets/HX426C16FB3K2_32.pdf

 

Du kommer inte att få upp XMP med den ursprungliga modulen. XMP är inte en funktion som bara ”dyker upp” om rätt minne sitter i minneskontakten på moderkortet.


Om ursprungsminnets ”basfrekvens” är högre kommer du att få just den hastigheten, om moderkortet stöder den tillsammans med CPUn.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Tomas E:

Jovisst, men det är ju inte detsamma som de tekniska specifikationerna. Dvs det borde finnas info som t ex

 

"Stöd för XMP: ja/nej"

 

osv, inte bara versionsnummer, tillverkningsdatum mm. Det är ju i sammanhanget ointressant.

Eftersom du inte uppgivit din dators modellnamn är de enda uppgifter jag kan få fram i dina inlägg i tråden just uppgifterna om moderkortet. Oftast är det också tillräckligt för att få fram information om vad som finns i BIOS-mjukvaran.

 

För att få fram information om XMP finns med eller ej måste man ha tillgång till en bruksanvisning eller datorn i sig. Du har redan gått igenom BIOS och konstaterat att du inte hittar någon inställning för XMP. 
 

Utifrån moderkortets modellnamn brukar det att gå att få fram teknisk information. Tyvärr är det inte lika lätt med märkesdatorer som det är med komponenttillvekare som Asus, Gigabyte och MSI. Informationen man får från kända moderkortstillverkare är långt mer utförliga än de man får från märkesdatorer. 
 

Företag som Lenovo, HP, Acer med flera anlitar tredjepartstillverkare i stor utsträckning för tillverkning av komponenter som moderkort. De klassas många gånger som ”no name” och blir tillverkade enligt märkesföretagens önskemål.

 

Jag kan bara utgå från den information som du ger i tråden. De uppgifter du hitintills lämnat gällande moderkortet är att modellen är 36E7.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Tomas E:

Jag borde rimligen ha ett snabbare minne med två moduler eftersom det går på två kanaler nu (Dual Channel) jämfört med när det bara satt en modul i. Även om frekvensen då var något högre så var den ju bara 25% högre (1330/1064). (Det var antagligen det han som satt i supporten pratade om, men det var ju ändå fel i sammanhanget).

 

1064x2=2128

 

2128/1330=1,6 dvs 60% högre

 

Eller blir det inte så?

 

 

Den mattematiken får jag inte ihop.

Du får inte dubbla minnesfrekvensen bara för att du använder två moduler än en. Vad du får är den dubbla minnesbandbredden.

 

Det är en fördel att använda två moduler, med samma totala minnesmängden, om moderkortet stöder dubbla kanaler (dual channel) än att använda en modul med samma totala minnesmängd.

 

Således är det en fördel att använda två 8GB-moduler än en modul på 16GB om moderkortet stöder dubbla kanaler då minnesbandbredden blir större. Processorn kan då komma åt båda minnena på en gång.

 

Minnesbandbredden blir större men hastigheten blir inte högre på det sätt du räknar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Den mattematiken får jag inte ihop.

Du får inte dubbla minnesfrekvensen bara för att du använder två moduler än en. Vad du får är den dubbla minnesbandbredden.

 

Det är en fördel att använda två moduler, med samma totala minnesmängden, om moderkortet stöder dubbla kanaler (dual channel) än att använda en modul med samma totala minnesmängd.

 

Således är det en fördel att använda två 8GB-moduler än en modul på 16GB om moderkortet stöder dubbla kanaler då minnesbandbredden blir större. Processorn kan då komma åt båda minnena på en gång.

 

Minnesbandbredden blir större men hastigheten blir inte högre på det sätt du räknar.

Ok, det var en liten chansning utifrån vad jag läste på kjell.com.

("Dual-channel förbättrar datorns minnesprestanda genom att dela upp trafiken i två kanaler.")

Har man två kanaler istället för en borde det gå dubbelt så fort att skicka data, tänkte jag helt enkelt. :) 

 

Hur stor prestandaförbättring skulle du säga att det blir för min del?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Tomas E:

Ok, det var en liten chansning utifrån vad jag läste på kjell.com.

("Dual-channel förbättrar datorns minnesprestanda genom att dela upp trafiken i två kanaler.")

Har man två kanaler istället för en borde det gå dubbelt så fort att skicka data, tänkte jag helt enkelt. :) 

 

Hur stor prestandaförbättring skulle du säga att det blir för min del?

 

 

 

?

 

Nu ställde du en fråga som inte går att svara på, på ”rak arm”. 
Det blir en prestandahöjning men hur mycket du märker av den är svårt att säga. Det du kan göra är att testa några program och ta tid på hur lång tid uppgiften tar när du använder en minnesmodul respektive när du använder två minnesmoduler.

Det blir lite jobb för dig att plocka i och ur minnen för att sedan testa olika funktioner och mjukvaror.

 

Ett enklare sätt att avgöra hur stor förbättringen blir är att ta del av sådana som redan gjort grovjobbet. Allt du då behöver göra är att läsa och bedöma själv. 
En sådan sida är t.ex. den här:

 

https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel/Page-3

 

En annan sida som också visar skillnaden är den här:

 

https://techguided.com/single-channel-vs-dual-channel-vs-quad-channel/

 

Det finns flertalet sidor som visar skillnaden mellan en modul och två moduler i ”dual channel”. Den sista jag länkar till är den här:

 

https://www.hardwaretimes.com/dual-channel-vs-single-channel-ram-impact-on-gaming-performance-in-ryzen-3000-processors/

 

Om du tar del av informationen på någon eller alla tre sidor kan du säkert bilda dig en uppfattning om vilken förbättring du får med två moduler istället för en.

 

Jag kan också informera dig att svaret från Kingston jag fått ikväll är ett ”Goddag yxskaft-svar”.

Jag har bett Kingston förtydliga sig och jag återkommer när jag fått svar igen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...