Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lightroom säkkop


Torparen
 Share

Go to solution Solved by Laso,

Rekommendera Poster

Mitt minne sviktar (84 år) Då jag stänger LR blir det en säkkop. Är det ända kopian av katalogen eller sparas det också en ordinarie katalogkopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på din fråga men du kanske har nytta av att läsa vad som skrevs i din gamla tråd:
https://eforum.idg.se/topic/359635-spara-bilder-i-molnet-onedrive/

 

Nu har jag inte Lightroom och jag brukar inte heller ändra de bilder jag har men om jag stänger ett dokument, som jag ändrat, får jag frågan "Skall ändringarna sparas?" Får du den frågan? Har du dessutom i Lightroom en annan kopia av originalbilden, som du inte ändrat, lär den nog vara kvar.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)
På 2020-03-10 på 12:35, skrev Torparen:

Mitt minne sviktar (84 år) Då jag stänger LR blir det en säkkop. Är det ända kopian av katalogen eller sparas det också en ordinarie katalogkopia?

Vad jag vet så är det den enda kopian som sparas där du har valt att spara den. Denna  kopia ska du helst inte ha på systemdisken om möjligt, utan på en annan hårddisk, även om den som standard, lägger den just på systemdisken.

 

Edit: Förtydligande

Redigerad av Laso
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Laso:

Vad jag vet så är det den enda kopian som sparas där du har valt att spara den. Den ordinarie kopian ska du helst inte ha på systemdisken, utan på en annan hårddisk, även om den som standard lägger den just på systemdisken.

Nu blir jag lite brydd. Såvitt jag fattat så är det enbart en kopia (säkerhetskopia) som jag kan styra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Nu blir jag lite brydd. Såvitt jag fattat så är det enbart en kopia (säkerhetskopia) som jag kan styra.

Har redigerat mitt inlägg ovan, lite förtydligande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-10 på 12:35, skrev Torparen:

Då jag stänger LR blir det en säkkop.

Hur ser du det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur ser du det?

 

Dels har jag bestämt det dels ser jag kopian där jag har programmerat var den skall hamna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

Har redigerat mitt inlägg ovan, lite förtydligande.

 

12 timmar sedan, skrev Laso:

Vad jag vet så är det den enda kopian som sparas där du har valt att spara den. Denna  kopia ska du helst inte ha på systemdisken om möjligt, utan på en annan hårddisk, även om den som standard, lägger den just på systemdisken.

 

Edit: Förtydligande

OK det var det jag misstänkte så frågan är besvarad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Utforskaren kan du gå till de mappar där bildfilerna finns för att där kolla datum och klockslag på en fil du har ändrat nyligen för att se om det är samma filer (dubbletter) i mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjärnan är slö, tar timmar innan frågor löser sig. "Säkerhetskopiera?

Givetvis är det så att alla redigeringar m.m sker ju löpande i katalogen. Alltså säkkopian är en exklusiv kopia som skall lagras på extern disk. Så nu är frågan helt besvarad, med hopp om förståelse för min "virrighet" så kan vi definitivt lägga frågan i arkivet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...