Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelanden från BIOS


kg.karlsson
 Share

Rekommendera Poster

kg.karlsson

har byggt dator får felmeddelande innan jag kommer in i bios. Moderkort P8Z68-V PRO/GEN3

chassis intrude pleasecheck your system

cpu fan error 

fatal error system halted

då trycker jag på start  på moderkortet då startar bios jag stänger bios. då startar windows som det ska.

gått bra att ladda in windows och uppdateringar.

vad ska jag göra för att windows ska stata utan att behöva trycka på röda knappen på moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev kg.karlsson:

1. chassis intrude pleasecheck your system

2. cpu fan error 

3. fatal error system halted

 

1. Ditt moderkort kräver antagligen att du byglar sensorn för öppet chassi eller kopplar in moderkortet till chassikontakt.

2. Moderkortet känner inte att fläkten är inkopplad, kolla dina anslutningar, t ex att du kopplat till cpu-fläkt-kontakten på moderkortet och om cpu-fläktens kontakt lika många anslutningar som moderkortet har.
3. kan bero på nr 2. då cpu-fläkten är en extremt viktig komponent, kanske den viktigaste. Utan kylning överhettas CPU'n.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt moderkort har två fläktkontakter för CPU med 4 pinnar(anslutningar).

Har du provat den andra CPU-fläkt-kontakten? Har din fläkt 4 pinnar?

Har du bara en CPU-fläkt kanske du måste tala om det i BIOS annars saknar den en fläkt.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Felmeddelanden från BIOS
9 timmar sedan, skrev kg.karlsson:

har byggt dator får felmeddelande innan jag kommer in i bios. Moderkort P8Z68-V PRO/GEN3

chassis intrude pleasecheck your system

cpu fan error 

fatal error system halted

då trycker jag på start  på moderkortet då startar bios jag stänger bios. då startar windows som det ska.

gått bra att ladda in windows och uppdateringar.

vad ska jag göra för att windows ska stata utan att behöva trycka på röda knappen på moderkort.

Eftersom du precis byggt din dator finns det all anledning att nollställa BIOS efter bygget.

Först skall du säkerställa att fläkten till processorn sitter på moderkortets anslutning som heter ”CPU_FAN”. Det är kontakten närmast minnesplatserna på kortsidan av moderkortet där processorn är monterad.

 

Felmeddelandet ”Chassis intrude” tyder på att BIOS-inställningarna är korrupta.

 

Starta datorn och klicka upprepade gånger på ”Del” - knappen tills dess BIOS är aktiverat.

Väl där trycker du på knapp F5 på tangentbordet.

Du svarar ”Yes” på frågan du får (Load optimized defaults?).

 

Därefter trycker du på knappen F10 på tangentbordet och bekräftar att du vill spara ändringarna och avsluta  (Save changes and exit?).

 

Hjälper inte detta föreslår jag att du nollställer BIOS på moderkortet genom att flytta byglingen på stiften som heter ”CLRTC” från pinne 1 och 2 till pinne 2 och 3. Enklast är egentligen att ta bort byglingen och sedan med hjälp av en skruvmejsel kortsluta pinne 2 och 3 under någon sekund eller två för att därefter sätta tillbaka bygligen på pinne 1 och 2.

 

Se bara till att koppla från nätsladden till nätaggregatet så datorn är strömlös när du gör detta.

 

Därefter startar du upp datorn igen och genomför samma procedur i BIOS som jag beskriver i början av detta svar.

 

Någon bygling för chassivarningen finns inte på moderkortet och inget jag gjort något med på min dator, som har just det moderkort du nu använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...