Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access 2003: Error 3021 No current record

Hans  Peter

Rekommendera Poster

Jag har ett program som är baserat på Access 2003.  Jag skriver in en ny post och spar den. När jag skall öppna den får jag "Error 3021 No current record". Alla andra poster som finns i databasen sedan tidigare öppnas helt felfritt. Något har hänt, men vad? Har någon ett förslag och hur jag skall lösa det?

/hans peter

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, skrev Hans Peter:

Jag har ett program som är baserat på Access 2003.  Jag skriver in en ny post och spar den. När jag skall öppna den får jag "Error 3021 No current record".

Vad är det för program? Är det något egenutvecklat där du har tillgång till källkoden?

9 timmar sedan, skrev Hans Peter:

Något har hänt, men vad? Har någon ett förslag och hur jag skall lösa det?

Det är inte så mycket att gå på, men har du tillgång till Access och går det att öppna databasen från Access?

Det första steget borde vara att kolla om din nya post blir sparad i databasen.

Om den blir det, är det kanske något som skiljer den från de tidigare posterna. Dvs. någon skillnad som kan förklara varför de tidigare posterna går att öppna, men inte den senaste.

Hittade en sida som tog upp det felmeddelande du fått. Vet ej om det är till någon hjälp, men om du har möjlighet att öppna databasen med Access borde det vara något att utgå ifrån för att undersöka vad som gått snett.

http://www.accessrepairnrecovery.com/blog/fix-access-error-3021-no-current-record

Länk till inlägg

Tack, Automan, för att du försöker hjälpa mig.

1) Jag har inte tillgång till källkoden (eftersom jag inte vet var den skall finnas  ☹️ )

2) Posten sparas i databasen. Den skiljer sig inte synligt från de övriga. 

3) Innan jag skickade ut ett förtvivlat nödrop i cyberrymden hade jag redan stött på den av dig föreslagna länken (eller liknande), men i mitt oförstånd inte kunnat omsätta innehållet i praktiken.

Method 1:

Applies To Access 2007/2003

Well you can easily fix the Runtime Error ‘3021’ No Current Record, using one of the following methods:

> Make change in the Group On group property to Interval for one of the field groups.

> Modify the Group Footer group property to “No” for one of the field group.

> From the group footer eliminate calculations.

Note: To fix the main cause of the problem, try each of these methods one at a time until you no longer get the error message.

Hur hittar jag till Group On resp. Group Footer group property? Jag antar att det är någonstans i Access, Kan du möjligen handleda mig?

/hans peter

Länk till inlägg
5 timmar sedan, skrev Hans Peter:

1) Jag har inte tillgång till källkoden (eftersom jag inte vet var den skall finnas  ☹️ )

Är programmet något som finns på nätet eller är det något egenutvecklad som har en access databas som grund? Det är väldigt svårt att få fram vad som går snett om man inte kan se vad för SQL som körs då databasen uppdateras med en ny post. T.ex. vilken/vila tabeller som påverkas, vilka fält berörs mm.

Är det möjligt att få fram hur SQL satsen ser ut, då den nya posten läggs upp?

2) Posten sparas i databasen. Den skiljer sig inte synligt från de övriga. 

Det är möjligt att det inte syns någon skillnad rent utseendemässigt, men någonting skiljer den nya posten från de tidigare som gör att den nya inte går att öppna. Kan vara någon relation till en eller flera andra tabeller.

Hur hittar jag till Group On resp. Group Footer group property? Jag antar att det är någonstans i Access, Kan du möjligen handleda mig?

Har inte Access själv så det blir svårt. Du kan prova Googla på detta och se om du hittar några skärmdumpar på var man gör dessa inställningar.

Det jag kunde hitta var att det verkar ha med rapporter att göra.

https://support.office.com/en-us/article/create-a-grouped-or-summary-report-f23301a1-3e0a-4243-9002-4a23ac0fdbf3

Länk till inlägg
På 2020-03-09 på 13:18, skrev Hans Peter:

Jag har ett program som är baserat på Access 2003

Kan det vara så att med 'program' avses tabeller, formulär, rapporter i just MS Access och inte ett eget program i egentlig mening?

En accessdatabas helt enkelt?

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...