Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Auslogics Duplicate Finder


lunken
 Share

Rekommendera Poster

Har laddat hem programmet Auslogics Duplicate finder för att rensa en massa dubbletter jag har i en mapp på skrivbordet, det är bara bilder som jag fört över från telefon till dator o jag se ju att jag har en massa dubbletter där för det är tagit säkerhetskopior ibland o nu vill jag få bort dubbletterna men programmet hittar inga.

Har jag gjort missat någon inställning? Är tyvärr inte jättebra på engelska när det kommer till inställningar o facktermer....Någon som kan hjälpa, läste att man kan dra in mapp i programmet för söka men lyckas inte med det heller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet tycks fokusera mycket på att man ska installera andra program från samma företag men det tycks fungera när jag testar att söka i två mappar med identiskt innehåll.

 

Kollar man på supportsidan hittar man detta:

Citat

I think that I have a lot of duplicate files, but DFF isn’t detecting them. Why?

Most likely you have “Ignore File Names” and “Ignore File Dates” disabled. Enable these options and scan again.

Alltså en inställning som jag tycker är motsägelsefull samt en inställning jag inte hittar..

Jag skulle ha letat ett annat program för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Mikael63:

Programmet tycks fokusera mycket på att man ska installera andra program från samma företag men det tycks fungera när jag testar att söka i två mappar med identiskt innehåll.

 

Kollar man på supportsidan hittar man detta:

Alltså en inställning som jag tycker är motsägelsefull samt en inställning jag inte hittar..

Jag skulle ha letat ett annat program för detta.

Jag lyckades hitta den inställningen men hjälper inte...Programmet borde väl hitta dubbletter även om dom ligger i samma mapp som jag har nu? Någon med tips på annat bra enkelt program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Jag har goda erfarenheter av NirSoft-program

Instämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-08 på 19:26, skrev lunken:

Jag lyckades hitta den inställningen men hjälper inte...Programmet borde väl hitta dubbletter även om dom ligger i samma mapp som jag har nu? Någon med tips på annat bra enkelt program?

Total Commander är ett förträffligt bra program som dessutom finns på svenska. Det är inte gratis, men du kan installera det och utvärdera om det är något för dig innan du bestämmer om du vill köpa det eller inte.

 

Några av finesserna som nämns är:

Citat

File handling:

  • Extended copying, moving, renaming and deleting of entire trees (Enables deleting "full" directories).
  • Compare files by content, now with built-in text editor.
  • Synchronize directories (with subdirs), or a directory with a ZIP file.
  • Encode/Decode files in UUE, XXE and MIME format.
  • Split/Combine big files.
  • Search for duplicate files.
  • Show/select files with specific search pattern, size, date or contents.
  • Restore selection as it was before the last file operation (NUM /).
  • Enhanced search function with full text search in any files across multiple drives, even inside archives.
  • Multi-rename tool: Allows to rename multiple files in one step (Hotkey: Ctrl+M)
  • Overwrite dialog allows to show preview images and custom fields
  • Work with Windows Vista user rights model (user account protection)

Källa: https://www.ghisler.com/featurel.htm

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 är ett Total Commander-fan och om det vore ett enkelt program, vilket efterlystes av lunken, skulle han nog ha föreslagit det. Om du lunken inte tycker att Nirsofts SearchMyFiles uppfyller dina krav (det nämndes ju både för- och nackdelar i länken jag gav) så föreslår jag i stället att du använder dig av CCleaner Frees dubblettsökningsfunktion.

 

CCleaner är på engelska, när man laddar ner det, men det är enkelt att byta språk till svenska. När man har hämtat och installerat CCleaner  startar man programmet och ändrar i dess inställningar. Klicka på Options i vänsterspalten och välj Settings. Där står det Language English och du använder dig av den nedåtpekande pilen för att skrolla ner till Svenska.

1841368107_CCleanerBytsprk.png.03f29cb7fe07b422a033ffbb99132ea7.png

Ändringen genomförs då direkt.

 

Dubblettsökaren får du sedan fram genom att klicka på Verktyg i vänsterspaltens meny och därefter på Dubblettsökare.

922593010_CCleanerToolsDuplicatefinder.png.f8bbb3b2a9312cdae6c8cb0775656259.png

Som du ser står det Tools och Duplicate Finder i mitt CCleaner eftersom jag inte har ändrat på språket. Det har däremot Martin Appel gjort och han har skrivit en tresidig handledning i hur man städar med hjälp av CCleaner
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.479041/ccleaner-rensa-datorn/sida/2/rensa-dubletter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Mikael63 är ett Total Commander-fan och om det vore ett enkelt program, vilket efterlystes av lunken, skulle han nog ha föreslagit det.

En underdrift ;)

Jo, TC är mycket enkelt att använda för att söka efter dubbletter men inte optimal för att sedan hantera dessa.

 

Man vill ju vara säker på att man inte plockar bort alla förekomster av en fil, en fil som kan förekomma på många ställen.

Ett bra program bör ge möjligheten att man som användare kan ange en av de mappar man söker i som prioriterad.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-10 på 03:22, skrev mbgtmari:

Mikael63 är ett Total Commander-fan och om det vore ett enkelt program, vilket efterlystes av lunken, skulle han nog ha föreslagit det. Om du lunken inte tycker att Nirsofts SearchMyFiles uppfyller dina krav (det nämndes ju både för- och nackdelar i länken jag gav) så föreslår jag i stället att du använder dig av CCleaner Frees dubblettsökningsfunktion.

 

CCleaner är på engelska, när man laddar ner det, men det är enkelt att byta språk till svenska. När man har hämtat och installerat CCleaner  startar man programmet och ändrar i dess inställningar. Klicka på Options i vänsterspalten och välj Settings. Där står det Language English och du använder dig av den nedåtpekande pilen för att skrolla ner till Svenska.

1841368107_CCleanerBytsprk.png.03f29cb7fe07b422a033ffbb99132ea7.png

Ändringen genomförs då direkt.

 

Dubblettsökaren får du sedan fram genom att klicka på Verktyg i vänsterspaltens meny och därefter på Dubblettsökare.

922593010_CCleanerToolsDuplicatefinder.png.f8bbb3b2a9312cdae6c8cb0775656259.png

Som du ser står det Tools och Duplicate Finder i mitt CCleaner eftersom jag inte har ändrat på språket. Det har däremot Martin Appel gjort och han har skrivit en tresidig handledning i hur man städar med hjälp av CCleaner
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.479041/ccleaner-rensa-datorn/sida/2/rensa-dubletter

 

Har nu laddat hem CCleaner men lyckas inte få det att hitta dubbletterna som jag har i en mapp på skrivbordet..det är bara bilder från telefoner så dom har kommit dit vid olika tillfällen o jag vet det finns massor av dubbletter men dom kan ha olika namn. Mappen är nästan på 10 gb så jag vill rensa den. I Martin Appels beskrivnings stod det ju nåt om att programmet inte hittar bilder med olika namn som är dubbletter egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat inställningarna så att CCleaner söker på "Content" i stället för namn mm?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bockar man i Innehåll blir det så här,

372171735_CCleanerSkdubblettpinnehll.png.fea393eb0597d0eb9135059908a3940b.png
dvs både Storlek och Innehåll blir ibockade.

 

OBS! I Martin Appels artikel står det
4. Välj mapp

Välj själv vilka enheter du ska leta igenom, exempelvis hela din hårddisk. För att enbart söka igenom en viss mapp kan du klicka på Lägg till (Add hos mig) och ange att bara söka igenom just den.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Bockar man i Innehåll blir det så här,

372171735_CCleanerSkdubblettpinnehll.png.fea393eb0597d0eb9135059908a3940b.png
dvs både Storlek och Innehåll blir ibockade.

 

OBS! I Martin Appels artikel står det
4. Välj mapp

Välj själv vilka enheter du ska leta igenom, exempelvis hela din hårddisk. För att enbart söka igenom en viss mapp kan du klicka på Lägg till (Add hos mig) och ange att bara söka igenom just den.

Går inget bra för mig, tar en sekund o söka och så står det sökning klar o inga dubbletter funna typ. Vad gör jag för fel tro?

CCleaner.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ta bort bocken för namn.

Hjälpte tyvärr inte heller.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Ta bort alla bockar under Ignorera.

Tack då hittade jag! Bockar man bara i en av varje då för att ta bort och vars far dom då, papperskorgen eller borta för gott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår en ändring av trådrubriken då den numera handlar om ett helt annat program.

Typ "Program för att rensa dubbletter?"

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev lunken:

Bockar man bara i en av varje då för att ta bort och vars far dom då, papperskorgen eller borta för gott?

Du bockar för de filer du vill ta bort och enligt slutet av den här artikeln hamnar bilderna inte i papperskorgen utan försvinner för gott:

https://www.laptopmag.com/articles/remove-duplicate-files-windows-10

7. Select the files you’d like to remove (carefully). Once you complete the next step, there’s no turning back. These files are gone.


8. Click the Delete Selected button to finish the operation.

 

Det står inte heller någonting om att filerna skulle hamna i papperskorgen i CCleaner-dokumenten: https://www.ccleaner.com/docs/ccleaner/using-ccleaner/finding-duplicate-files/working-with-the-results-list


Jag har inga dubbletter jag vill bli av med så jag kan inte testa detta själv.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ett annat program för att hitta och ta bort dubletter är xplorer² [ https://www.zabkat.com/index.htm ]

Några exempel på hur du gör i programmet för att hantera dubletter

 

Exempel 1

 

 

Exempel 2

 

 

Exempel 3

 

 

Programmet är inte gratis, men när du installerar det får du en provperiod på 21 dagar, vilket gör att du kan testa och utvärdera om det är något att ha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Hur har det gått @lunken - har du hittat något program du haft nytta av?

 

Tänkte själv ge mig på detta, rensa en disk som är helt ostrukturerad.

Letade bland mina gamla installationsfiler och hittade Moleskinsoft Clone Remover Free och som jag hade kommenterat som "bäst". Den heter något liknande idag och är inte "free" längre.

 

Installerade och testade och den kunde, efter resultatet presenterats, låta en välja ur vilken mapp man ville radera dubbletterna. Bra så långt men man önskar lite mer "AI" som slår ihop liknade mappar, alltså mappar med liknade innehåll till en (1).

 

Jag gav till slut upp det hela.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...