Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blockerat program


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Jag har under en längre tid haft en ansamling av "spam-programmet", som spärrats av mitt virus-program Panda Dome.

Programmet heter C:\Windows\system32\tashostw.exe.

Spammen samlas dels i en "mapp" för Panda Dome på skrivbordet och dels i en mapp i virusprogrammet.

Därtill blir det ett störande ljud varje gång spammet kommer.

Jag har inga dator-problem med detta spam.

Problemet är att jag jämt och ständigt måste ta bort spammet.

Dessutom är ljudet mycket störande och olämpligt i många sammanhang.

Vad kan jag göra för att 

1) Ta bort ansamlingen av spammet;

2) Ta bort det störande ljudet från spammet.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver samma sak nu som sist när du frågade om samma sak:

På 2020-02-22 på 18:03, skrev Cecilia:

Det skulle nog underlätta med en skärmbild på meddelandet för då kan det framgå om det är ett meddelande från Åtgärdscenter eller något annat.

 

Gärna en skärmbild på det också.

https://eforum.idg.se/topic/360447-skräppost/

Alltså skärmbilder som visar de olika meddelanden som kommer behövs för att vi ska förstå vad det gäller.

 

Jag antar att det fortfarande gäller C:\windows\system32\taskhostw.exe och att du nu råkade missa en bokstav.

 

1 timme sedan, skrev DAL30:

Spammen samlas dels i en "mapp" för Panda Dome på skrivbordet

Öppna Utforskaren.

Ta fram den mappen.

Ta en skärmbild av Utforskaren och bifoga så att vi kan se vad som finns i mappen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en beskrivning av hur Skärmklippverktyget används: https://support.microsoft.com/sv-se/help/13776

Läs det som finns under rubrikerna:

Öppna Skärmklippverktyget

Ta ett skärmklipp

Spara ett skärmklipp

 

Övriga avsnitt kan du ignorera.

 

Ett alternativ till ovanstående är att ta ett foto av den intressanta delen av skärmen (bara den delen) och bifoga det i stället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort TACK, Cecilia!

Jag återkommer i morron, eftersom jag har annat att göra nu i kväll.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur detta inlägg har fått beteckningen "Blockerat program"!

Det skall vara öppet inte blockerat!

Hjälp mig, TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev DAL30:

Jag förstår inte hur detta inlägg har fått beteckningen "Blockerat program"!

Det skall vara öppet inte blockerat!

Så vitt jag kan se är det du som döpt tråden till "Blockerat program".

 

Hur går det med skärmbilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Du har förstås helt rätt!

Jag förstår inte, hur rubriken blev sådan?!

Mitt val = Skyll mig själv!

 

Beträffande skärmbilder.

Tyvärr klarar jag inte att ordna en skärmbild.

Det kanske inte är en skärmbild - jag är osäker.

Längst ned till höger på skärmen finns "Åtgärdscenter".

När jag öppnar åtgärdscenter, får jag upp alla meddelanden som kommit och som ger ifrån 

sig ett "störande ljud", när de visas.

Meddelandena kommer från virusprogrammet Panda Dome, som blockerat programmen.

Meddelandena kommer hela tiden jag har datorn uppkopplad och ungefär var fjärde minut.

I varje meddelande står det:

"1 blockerat program

C:\windows\system32\taskhostw.exe"

(+ tiden)

När jag öppnar virusprogrammet Panda Dome så finns där ett meddelande om att programmet har blockerats.

Jag undrar förstås, hur jag skall undvika, att det av Panda Dome blockerade programmet kommer med en störande signal hela tiden som jag har på datorn.

Blockeringen av virusprogrammet är förstås bra, men störningssignalen är jobbig!

Tacksam för råd och hjälp!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev DAL30:

Meddelandena kommer från virusprogrammet Panda Dome, som blockerat programmen.

Finns det ingen support du kan få från Panda?

Det verkar tokigt att de ska hålla på och blockera en vanlig Windows-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju helkonstigt och det är därför Cecilia vill se en bild av hur meddelandet ser ut. När det dyker upp i Åtgärdscenter kan du också ta en skärmbild genom att hålla ner Alt-tangenten och samtidigt trycka på PrintScrn-tangenten, spara detta urklipp i Paint och posta det i nästa inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här nedan är den kopierade bilden.

Om jag  nu lyckats???

Vänligen

DAL30

image.png

image.png

Redigerad av DAL30
Vad skall jag göra för att ta bort denna ständigt återkommande visning. Men framför allt vill jag ta bort det störande ljudet!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en gammal sida om ett liknande fall så jag vet inte om beskrivningen stämmer på en nyare version av Panda men du kan pröva:

Öppna Panda.

Välj Files in quarantine eller på svenska ungefär Filer i karantän.

Välj Quarantine (View details), svenska Karantän (Visa detaljer).

Välj taskhostw.

Klicka på Recover file, svenska Återställ fil.

 

Om beskrivningen inte stämmer längre så se om du kan hitta någon sida i Panda som visar filer i karantän.

 

Om du inte lyckas så kontakta Pandas support: https://www.pandasecurity.com/sv/support/

 

Kul att du har lyckat ta en skärmbild :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Virusmeddelandet var lite knepigt - men jag lyckades kunna ta en skärmbild!

MEN:

Huvudproblemet med det olämpliga ljudet återstod och därför ringde jag Pandas kundtjänst och fick hjälp per telefon. 

Problemet med en ljudsignal varannan minut med meddelande om att Panda tagit bort

ett virus är nu löst. ?

Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att få veta hur Panda löste det för det var väl ingen virusfil? Eller var det det?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mbgtmari!

Förlåt mitt dröjsmål med svaret!

Som du ser lyckades jag ta en skärmbild via Åtgärdscenter.

Och problemet med ljudet blev löst.

Men:

Den ständigt återkommande mängden av Spam återstår att lösa.

Jag vet ju inte, hur jag skall göra för att ta bort Spam-störningen.

Jag tänker ringa Pandas support en gång till.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara Pandas support som kan reda ut om det är ett falsklarm eller om det som ser ut som en normal Windows-fil verkligen är skadlig och ska blockeras. I det första fallet så måste Panda konfigureras om och i det senare fallet så ska filen bort, dvs meddelandena ska upphöra på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...