Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

80 st Processer är igång samtidigt när jag surfar


martin355
 Share

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Min dator går väldigt segt när jag surfar. I aktivitetshanteraren ser jag att det är 80 processer som är igång när jag surfar. 

Har bara ett fönster uppe och det är Chrome jag använder.

Så många ska väl inte vara igång. Är bara och surfar.

Vad ska jag göra?

Datorn är väldigt seg.

 

Bifogar skärmklipp. Det här är en del av processerna som är igång. 

 

 

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Just detta säger inte någonting faktiskt.

Förutom om det är någon specifik oönskad process som absolut skall tas bort, det kan andra svara på bättre än mig.

 

Jag har säkert fler processer igång än så många gånger...

Och ändå, min processor går oftast bara på lågvarv, trots viss belastning (förutom spel).

 

Det gäller att finna ut vad som orsakar detta hos dig?

 

Vad har du för dator?

Moderkort: fabrikat och modellbeteckning?

Processor: fabrikat och modellbeteckning?

Minne: storlek i GB?

Lagring: Hårddisk eller SSD? Hur många GB?

Internetuppkoppling: Fiber eller annat? Kör Bredbandskollen och återkom med resultaten.

 

Se detta inlägg och återkom med resultaten och ta gärna ett skärmklipp av detta: https://eforum.idg.se/topic/339771-99-disk-användning-när-jag-startar-datorn/?do=findComment&comment=1598319

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej. 

 

Ursäkta att jag inte har svarat.

Datorn har börjat gå seg senaste månaderna. Vet att datorn är lite gammal men den har fungerat bra och inte har gått så trög vid uppstarten. Kör inga spel eller så. Bara vanlig surfning och betala räkningar.

 

Det är en bärbar Toshiba modell Equium, med 2GB ram och 260 gb  vanlig hårddisk.

 

Processor: Intel Pentium Dual  CPU T2330  1.6 GHz 

 

Bredband är det 90 mb ner och 25 mb upp (trådlöst).

Dump på Cpu

 

 

975655399_Skrmklipp1.thumb.JPG.13ce8b7cde3089e930338990c216d88a.JPG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av så många program som möjligt hur ser det då ut med CPU-användningen och antal processer i Aktivitetshanteraren, fliken Processer och fliken Prestanda?

 

Har du något program från Toshiba som kan visa hur varmt det är i datorn?

Det är inte direkt ovanligt att det blir en dammsamling i bärbara datorer med tiden som förhindrar att processorn kyls ordentligt och då kan processorn börja bli så varm att den går långsammare.

 

En annan anledning till att datorer börjar gå långsammare är att hårddisken börjar bli dålig och Windows behöver läsa flera gånger innan det blir rätt. Säkerhetskopior är därför viktiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia:

Det är 100 processorer som är igång. Det är något som körs i bakgrunden.

Cpu:n pendlar mellan 39 och 15.

Det enda jag har öppet är bara webbläsaren Chrome.

 

Har inget program från Toshiba. Har du något du kan rekommendera? Ska kolla om Toshiba har något program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome har ofta en massa processer och drar CPU så du måste stänga av den för att veta hur det ser ut i vila.

 

Speccy är ett program som fungerar med de flesta datorer och som kan visa temperaturer. Var noga med att läsa allt under installationen, om det går väl avancerad eller anpassad installation i stället för standard, välj bort allt extra som det kan tänkas att de också vill installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

 

Jag stängde webbläsaren och då blev det 66 processer. Installera programmet speccy och tagit lite skärmklipp på  cpu och annat.

 

Vet inte om det hjälper.

 

Cpu.JPG

Resursöverv.JPG

Sammanfattning.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klarar inte av att se vad det står för temperatursiffror men eftersom det står med rött så är de troligen för höga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nog verkar de röda siffrorna vara alldeles för höga: CPU medeltemperatur 91 °C med Core 0 som har 90 °C och Core 1 som har 91 °C och Moderkortet 97 °C :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, så höga! Det är skadligt för processorn och kommer leda till att den klockar ner och går långsamt för att skydda sig själv. En orsak kan vara att det har bildats en dammpropp någonstans i luftkanalerna eller att någon sorts kylning av processorn har lossnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...