Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Arnasbo

Om visst värde i kolumn lägg till värden på rad Excel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har inte alls hållit på med Excel mycket men håller på att försöka göra ett Excelark där skatten på försäljning av kryptovalutor ska räknas ut automatiskt. 
Det jag skulle vilja få till som jag inte lyckas med är att vid händelsen försäljning (förs) i bild 1 skulle jag vilja att det lades till automatiskt i en rad på bild 2 (Skatteverket blanket K-4) där antal lades till och försäljningspris (kostnad i SEK i första bilden). Även omkostnadsbelopp och om det är förlust eller vinst men det tror jag att jag kan lista ut ifall jag får hjälp med att det automatiska skapas en rad ifall händelsen är försäljning. 

Är det någon snäll själ som kan hjälpa mig med detta problemet? 

Tacksam för hjälp!

/ Robin 

Krypto bild 3.PNG

Krypto bild 2.PNG

Kryptovalutor skatt.xlsx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatisk lägga till rad kräver VBA men du menar nog egentligen inte det.

Snarare att du får skapa formler som är dolda när inget finns att räkna.

men om det är k4 du ska beräkna behöver du bara beräkna den genomsnittliga kostnaden, inte redovisa varje affär.

Då blir det enklare formelmässigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svar!

Som sagt har inte jobbat så mycket med Excel och googlade vad VBA var och det känns lite överkurs för mig tror jag. Har lyckats gjort så att det fylls i 0 på alla kolumner vid köp och fått ut att det skrivs ut vid försäljning. Sedan finns det förmodligen bättre sätt att göra det på.

Men nu till frågan, går det att skriva in någon funktion som gör att ifall en rad bara består av 0:or så ska den tas bort?
Som i bifogad bild för K4:an så är vid köp allting 0. 

Anledningen till att jag vill göra det så här till K4 är att få bättre koll själv samt att om det sker försäljningar vid olika tillfällen med olika omkostnadsbelopp så måste väl man redovisa det som en enskild affär som jag förstår det. Men kan säkert ha fel där.

Tacksam för hjälpen!

Krypto bild 1.PNG

Krypto bild 2.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog och arbetade om det, tog en tabell från en ekonomibok jag har och anpassade efter dina data.

Inte din uppställning men av detta kan man arbeta vidare för att ta fram K4.

Nu får du en summering per år, exempelvis, på hur mycket du omsatt och vinst under perioden.

Kryptovalutor transaktioner.xlsx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...