Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

TV-abonnemang i Telias nät?

Rekommendera Poster

Någon som har koll på vilka som kan erbjuda TV i Telias nät?

Har Telia Öppen fiber och Telia bredband, och då även Telias router.

Ja, samt Telia TV men jag skulle vilja ha andra (inte fler) kanaler utan att behöva betala allt för mycket.

Gillar Boxers tanke med Flex8 & Flex16 där man väljer de kanaler man vill ha.

Dock har jag hört att supporten är urusel vilket jag själv blev varse om idag när man bara stängde chatten mitt i en session.

Jag kan förstå att Telias TV-box Arris inte fungerar för annat än Telia men om man kollar på Boxers Flex8 så verkar deras box vara avsedd för "Boxer via fiber".

Vill inte byta ut Telias router.

Finns det överhuvudtaget någon annan leverantör?

Kan tilläggas att abonnemang för Netflix, CMore och Viaplay finns tillgängliga men vill helst "zappa" med en fjärrkontroll och inte hela tiden casta.

SVT, TV4, Kanal 5, 9 och 12 är väl det jag kollar på nu (nja, inte NU under pågående konflikt..) men skulle vilja ha typ History, Discovery. Kanske HBO.

Skulle nog kunna fungera om man ex. bara kunde skaffa History som Play-kanal, någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu vet jag inte var du bor i Sverige. Men jag har en vän i Skåne, född i Tyskland.

Hon har en ca 1/2 m diameter stor satellitantenn och kan med den ta emot kanske 20 Tyska TV-kanaler. Betalar inga avgifter.

En kollega på jobbet som lämnade Irak när USA och Storbrittanien anföll 1991 (med en fin utbildning från det amerikanska bolag han arbetat åt Irak) bor i Stockholmstrakten.

Vad jag förstått har han en satelitantenn på ca 1 m diameter för att kunna se TV från Mellanöstern.

Så har du möjlighet sätta upp en satellitantenn (fritt söderut från träd och hus) så kan du ta in mycket TV som inte finns i det "lokala" utbudet.

Mycket TV sänds lokalt över internet så har du en bra fiberhastighet * och anluter dig till någon av de VPN tjänster som finns så ska det väl också gå att se mycket TV från andra länder över webben.

* Har testat QoS dvs begränsa hastigheten i routern till anslutna datorer / mobiler är hemma.

Jag drog ner och drog ner sonen fick till slut 2Mbit/s ner 1Mbit/s upp. Inga problem spela CS och WOW. Ned sällan över 0,25Mbit/s, upp sällan över 0,07Mbit/s. Däremot har det inte gått att se filmer på Youtube med 2/1.

Själv har jag dragit ner till 4/1 men då gick det dåligt, många hängningar i svtplay. Men med 6/1 endast hängningar direkt efter byte av svtplaykanal i några sekunder.

Och inga problem med Youtube med 6/1. Så min slutsats är att begränsar man användarnas / anlutna apparaters maximala hastigheter i routern med QoS så behövs inte så snabb fiber för att alla ska bli nöjda. Ingen kan ju längre genom anslutning till en snabb server ta så mycket bandbredd att andra användare störs.

Och som min son med 2/1. Uppdateringar i Steam tog 20 minuter. Han var när han såg uppdateringarna efteråt förvånad över att de var så små. Men inget annat.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satellit hade jag innan jag fick fiber och jag har ingen tanke på att montera tillbaks något i den vägen.

Severado erbjuder tydligen ett baspaket (typ 1-2-4) för 69 kr och sedan kan man teckna tillval men det verkar då som att man hamnar på ungefär samma pris som Telias paket Stor + knök med hårdvaran.

Boxer som sagt oklart om det fungerar med Telias bredband. 

Jag får kanske utforska ex. Netflix lite mer ändå, Netflix kan jag köra via Telias box.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Boxer som sagt oklart om det fungerar med Telias bredband. 

Ser du inte vilka operatörer som finns i ditt område när du anger det på Bredbandswebben?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får detta

image.png.26b60def6335310e492a1095248634d5.png

Telia har jag redan.

Klickar jag mig in på Viasat framgår inte vilka kanaler som ingår i respektive paket och pengen verkar hamna i paritet med Telia och då är det enklare att kliva upp ett snäpp i befintligt abonnemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man kan beställa TV men när det ser ut så här..

image.png.337d51f71e4c32ac0ea32fdabba2b6da.png

.. vet jag inte om det bara fungerar om man har bredband via Boxer. Jag tror att det är så för Telia, att Telias box bara fungerar om man har bredband via Telia OCH Telias router.

Tycker inte att det tydligt nog på https://www.boxer.se/kundservice/abonnemang/fiber-fragor-och-svar

image.png.d56730f6609ed7a1433d54e796ca3e9d.png

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ta och kontakta kundtjänst för att få bättre besked.

Japp. Chatten var mer alert nu och det tog ett tag innan de fattade frågan.

"Nej, det är inte möjligt"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...