Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Kanske fel tråd??

Sedan ett par dagar så har min stationära dator blivit långsam vid uppstarten. Bios hoppar igång men sedan blir skärmen svart en ganska lång stund. Detta är något nytt fenomen och frågan är nu om det  är Windowsproblem eller hårdvaran? Är det någon som har bra tips för att felsöka.

Har testat med sfc /scannow och det hittades korrupta filer som åtgärdades men felet kvarstår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att starta om från Windows, när det väl startat upp, blir det samma sak då med svart skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar det längre tid än vanligt att starta program?

I så fall kan det vara dålig hårddisk på så sätt att allt måste läsas flera gånger från hårddisken innan checksumman blir rätt. Men det kan ju också vara bara ett område på disken som är dåligt och då ett område som används just under uppstarten.

 

Säkerhetskopiering och sen hårddisktillverkarens testprogram är min rekommendation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Du menar vanlig omstart. Ja det blir det.

Okej. Om det hade fungerat bra vid omstart men inte vid kallstart skulle jag tippa på nätaggregatet.

 

Jag har ju vid mer än ett tillfälle hamnat i läget svart skärm och då har det varit en USB-ansluten skrivare med i-stoppat minneskort som på något sätt lagt sig före i BOOT-prio. I mitt fall kom jag inte längre men smartare datorer kanske ger upp efter en tid och letar annat att starta från.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många problem med din dator/dina datorer.

Jag säger som Cecilia, kan vara hårddisken.

Om du inte har det, skapa omedelbart en backup/kopia av alla viktiga filer och kontrollera sedan diskens hälsa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

Sedan ett par dagar så har min stationära dator blivit långsam vid uppstarten. Bios hoppar igång men sedan blir skärmen svart en ganska lång stund. Detta är något nytt fenomen

Ett klart fenomen men där direkt vid uppstart att Boot loader och via  partitionen och misslyckas.

När den inte klarar av detta får du detta felmeddelande.

Allt går slöare, eftersom disken försökes läsas av, men det går inte bra.

 

Hårddisken enligt mig håller på att ge upp. Självklart har du en backup väl?

Annars ta kopior av dina viktiga filer, och foton etc. på extern disk.

Risken är att du förlorar allt.

ja, bara mina 5-öre i frågan.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag har bara operativet på c-disken samt en del molntjänster så det bör inte vara något problem med backup

C disken är en Samsung SSD evo 850. Jag får testa vidare. Den startar utan problem från viloläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta upp med Linux på USB?

Bara för att ev. ringa in problemet, om det är disken/op eller något annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har testat med min gamla version av Samsung Magician där ser allt bra ut. Den nyare versionen av programmet har även disk analys men det fungerade inte mot min version av HD.

 

Linux på usb. Intressant tanke. Det får bli om några dagar. Vilken Linux version skulle du rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Vilken Linux version skulle du rekommendera

Jadu.. svårt att säga.. Linux Mint kanske? ;)

Nä, spelar ingen roll egentligen, du ska ju bara se till att datorn startar upp med minnet utan uppehållet med svart skärm.

Eller att felet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

OK

Har för mig att jag har några Ubuntuversioner. Ska testa och återkommer

Tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Kör sfc /scannow i kommandotolken som du startar som administratör. Då får du reda på om filsystemet blivit korrupt.

 

Du kan också köra kommandona nedan.

1.      Högerklicka på start ikonen och välj Kommandotolken (Administratör).

2.      Skriv in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth och tryck enter.

3.      Efter detta skriver du in följande DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth och tryck enter.

4.      När den är klart skriver du in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth och tryck enter.

5.      Slutligen när den är färdig skriv in sfc /scannow och tryck enter

 

Jag fick göra detta på min stationära efter förra årets återkommande strömavbrott som orsakade fel i filsystemet.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
10 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Kör sfc /scannow i kommandotolken som du startar som administratör. Då får du reda på om filsystemet blivit korrupt.

 

Du kan också köra kommandona nedan.

1.      Högerklicka på start ikonen och välj Kommandotolken (Administratör).

 

2.      Skriv in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth och tryck enter.

 

3.      Efter detta skriver du in följande DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth och tryck enter.

 

4.      När den är klart skriver du in DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth och tryck enter.

 

5.      Slutligen när den är färdig skriv in sfc /scannow och tryck enter

 

Jag fick göra detta på min stationära efter förra årets återkommande strömavbrott som orsakade fel i filsystemet.

 

/ Jari

 

Har testat detta nu. Hittades inga fel.

Har aldrig sett kommandona dism.exe osv. Däremot dism /online osv. Vet inte om det är någon skillnad.

Tack för tipset iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-07 på 07:56, skrev Pelle Penna:

 

C disken är en Samsung SSD evo 850.

 

Nedan kan vara intressant, i synnerhet om det är PRO-varianten du har.

 

Citat

En SSD lever längre än utlovat

Rekordmätningarna kom från Samsung SSD 850 PRO disken som presterade 9,1 petabyte, hela 50 gånger mer TBW än utlovat i produktspecifikationen. 

https://www.ibas.com/sv/blogg/hur-lang-er-livslangden-pa-din-ssd/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...