Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bakåtkompabilitet krypteringsprogram


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Igår hade jag en skräckupplevelse med min lösenordshanterare. Jag använder Bitwarden sen ett par år tillbaka. Jag installerade om den i iPhone då den inte uppdaterade databasen som den skulle. När jag sen skulle logga in skrev jag in lösenordet men den accpterades inte. Vilket inte var konstigt då jag nyligen bytt ut masterlösenordet. Men det hade jag glömt bort. Så det blev en svettig halvtimme... Som bekant så är det ju helt kört ifall man inte kommer ihåg masterlösenordet.

Därför tänkte jag att jag måste ha backup på databasen. Den måste ju då vara krypterad. Jag valde Veracrypt. Filen spred jag sen ut på olika molntjänster som jag har. Troligtvis kommer jag inte att behöva använda den på många år (förutom att jag förhoppningsvis uppdaterar den då och då)
Men min fråga om Veracrypt är:

Om jag om säg 5 år behöver den (och jag faktiskt kommer ihåg att jag krypterat den med just veracrypt. Jag har faktiskt en 7 år gammal krypterad fil, men som jag inte kommer ihåg vad jag krypterat den med ;) ) Hur fungerar det med krypteringsprogram. Om fem år så lär det ha kommit x-antal nya versioner av veracrypt. Är det bakåtkompatibla många, många år? eller finns det någon gräns?

Redigerad av Pentti H
förbannade autokorrigering!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju förbättra det framtida läget genom att också spara installationsfilen för dagens Veracrypt på samma ställe som lösenordsfilen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veracrypt har ivartfall bakåtkompatibilitet till föregångaren TrueCrypt, kan hantera deras containrar utan problem.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Monshi:

Veracrypt har ivartfall bakåtkompatibilitet till föregångaren TrueCrypt, kan hantera deras containrar utan problem.

 

Jamen, det låter ju lovande. Tackar för info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...