Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför har WiFi-samtal plötsligt slutat fungera?


onsvir
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Snälla, läs HELA mitt inlägg och svara inte om du inte har ett vettigt tips!

Vi har Telenor som mobiloperatör och Bahnhof som internetleverantör. I Telenors mobilabonnemang ingår möjligheten att ha WiFi-samtal. Enligt Bahnhof finns det inget som är fel från deras sida.

Från det att IP Only i början av förra året hade installerat klart fibernätet och kopplat in det i huset med Inteno XG6846 Broadband Switch så har internet fungerat perfekt. Det har också fungerat perfekt att ha WiFi-samtal på våra båda iPhones här hemma ända fram till början av februari i år. Då slutade det funka exakt samtidigt på våra båda mobiler utan att vi hade ändrat någonting!  Men när det inte fungerar hemma så kan vi båda två ringa WiFi-samtal på Ica och hos andra som har WiFi hemma.

 

Varken IP-Only, Telenor eller Bahnhof vill ta på sig ansvar utan hänvisar till varandra.

Vårt interna WiFi system kommer från TP-LINK. Det är ett mesh system Deco M5. Deras support hade mitt ärende och försökte hjälpa mig att lösa problemet. Det var ett flertal personer och tekniskt kunniga personer inblandade under flera veckor, men utan resultat.  Massor med omstarter av alla apparater, medförande en massa genomgånger av alla ställen där inställningar kan göras/ändras, men ingenting kunde avhjälpa felet. Ett sista tips som jag fick av TP-LINK supporten den 19 februari var att vi skulle ta bort deras router och ersätta den med en annan, för att utesluta att det var deras system som orsakade problemet. MEN INNAN JAG HANN BYTA UT DEN BEFINTLIGA ROUTERN MOT EN AV ANNAT MÄRKE SÅ KOM WIFI-SAMTAL IGÅNG IGEN UTAN ATT VI HADE ÄNDRAT NÅGONTING ÖVERHUVUDTAGET, och exakt samtidigt på båda mobilerna. När det fungerar står det WiFi-samtal längst upp till vänster i mobilens display, när det slutar fungera står det bara Telenor.

 

Nu har det slutat fungera igen med WiFi-samtal, så jag kopplade in en router av annat märke (D-Link) och nu fungerar det precis som innan detta byte av router. Internet och WiFi men inte WiFi-samtal. Så jag tror att felet måste ligga hos Bahnhof eller i IP-Only´s Inteno XG6846 Broadband Switch. Eller kan det vara fel någonstans i IP-Only´s fibernät?

 

Vi bor på landet med praktiskt taget ingen kontakt med mobilnätet och är alltså helt beroende av att kunna ha WiFi-samtal. Jag skulle vara MYCKET tacksam om någon kunde förklara för oss var eller hur vi ska fortsätta felsökningen eller var ansvaret egentligen ligger. 

Redigerad av onsvir
Problemet inte löst!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina 5 öre.

 

Du har väl gått igenom detta redan?

Kan inte själv se sidan i Opera men foxen gick bra.

 

Ip-only och Bahnhof har nog inget med detta att göra, ditt nät funkar ju?

 

Har inte detta själv så kan inte avgöra problemet?

 

Prova/låna ett annat mobilmärke, finns ju en lista hos Telenor vilka som stödjer wifi-samtal?

 

https://www.telenor.se/kundservice/mobiltelefoni/felsokning-och-guider/iphone/samtal/aktivera-wifi-samtal/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det här har ju fungerat i mer än ett år med våra mobiler, och även helt kort i förra veckan. Alla säger dessutom att det SKA fungera! Men det gör det inte!

 

 

Redigerad av onsvir
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bjuda hem någon som kan pröva med sin mobil av annat märke men fortfarande med på listan över godkända mobiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hemma fungerar WiFi perfekt för Internet på både våra och andras mobiler och på datorn. 

 

Men vi kan nu inte längre ha WiFi-samtal med våra mobiler hemma. Det slutade fungera i början på februari, men började fungera igen - men bara under några dagar - i slutet av samma månad.

 

När vi är i livsmedelsaffären eller på andra ställen där de har WiFi för kunderna så fungerar både internet och även WiFi samtal perfekt. 

 

Det syns också tydlig skillnad på  på displayen på mobilen (högst upp till vänster) när det funkar eller inte. Se bifogade bilder. som jag har tagit hemma. Den ena när WiFi just hade kommit tillbaka och den andra när det hade slutat fungera. Den lilla blippen längst ut till vänster visar den närmast obefintliga kotakten med Telenors mobilnät.WiFi_tillbaka.thumb.png.2d7c7c82c40b5de289340d988c550bb6.pngWiFi_forsvann_igen.thumb.png.ff662a4d0260e8ba869aca1f046059c5.png

Redigerad av onsvir
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Jag har exakt samma problem som ni! Telenors Wifisamtal slutade fungera första veckan i februari. Har också Bahnhof, men via telia Öppenfiber. Kör en Netgear Orbi mesh router. 

 

Har kommit runt problemet genom att stoppa in min förra router (ASUS RT-N56U) och då fungerar det igen. Så routern har med detta att göra. En lustig detalj är att jag fortfarande använder min Netgear Router. Kopplar den via ASUSen så ASUS sitter närmast nätet. Telefonerna kör alltså på wifi från Netgear och då funkar fortfarande wifi-samtal. Men bara när ASUSen är mellan netgear och internet.  Har provat en halv-antik tredje router och med den funkar det inte heller... Så det verkar snarare vara enstaka routrar som funkar än tvärt om.

 

Signaleringen som sker för wifisamtal är vanlig UDP på port 500. Borde inte vara några konstigheter.

 

Vill inte ha en extra router inkopplad forever, så har eventuellt tänkt felsöka detta lite nu i dagarna. Kommer en uppdatering om jag hittar något intressant.

 

Men vill ni komma runt det så prova flera routrar...

 

/Daniel

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Daniel_75:

Hej!

 

Jag har exakt samma problem som ni! Telenors Wifisamtal slutade fungera första veckan i februari. Har också Bahnhof, men via telia Öppenfiber. Kör en Netgear Orbi mesh router. 

 

Har kommit runt problemet genom att stoppa in min förra router (ASUS RT-N56U) och då fungerar det igen. Så routern har med detta att göra. En lustig detalj är att jag fortfarande använder min Netgear Router. Kopplar den via ASUSen så ASUS sitter närmast nätet. Telefonerna kör alltså på wifi från Netgear och då funkar fortfarande wifi-samtal. Men bara när ASUSen är mellan netgear och internet.  Har provat en halv-antik tredje router och med den funkar det inte heller... Så det verkar snarare vara enstaka routrar som funkar än tvärt om.

 

Signaleringen som sker för wifisamtal är vanlig UDP på port 500. Borde inte vara några konstigheter.

 

Vill inte ha en extra router inkopplad forever, så har eventuellt tänkt felsöka detta lite nu i dagarna. Kommer en uppdatering om jag hittar något intressant.

 

Men vill ni komma runt det så prova flera routrar...

 

/Daniel

Hej Daniel! Vi försökte för ca en och en halv vecka sedan med en gammal router och fick inte tillbaka möjligheten till WiFi-samtal, men internet fungerade bra som vanligt. Telenor och Bahnhof sa att felet inte låg hos dem. Så jag gav upp.

Efter några dagar kopplade jag på mitt Mesh system från TP Link igen eftersom vi då i alla fall har internet på de ställen i huset där vi vill ha det. Internet fungerade, men inga WiFi-samtal nu heller.

Döm om min förvåning när det i går plötsligt stod WiFi-samtal på displayen igen. Återigen utan att jag hade ändrat någonting. Så nu hoppas jag att det ska fungera och inte plötsligt försvinner igen.

Livet är visst fullt av överraskningar ?hoppas du har samma tur som jag!

IMG_4487.thumb.png.b62473a0f80e519d572e365d880a6660.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

samma problem hos mig.

Efter registrering hos Bahnhof får jag publik IP-adress i routern. Bahnhof känner igen MAC-adressen och ser till att DHCP-requests med den MAC-adressen får unik ip, istället för en Carrier Grade NAT-IP.

 

Ändrar jag MAC-adress på interfacet i routern, alternativt kopplar in annan router, så att jag INTE längre får min publika IP-adress, så fungerar WiFi-samtal.

 

WiFi-samtal fungerar alltså om jag tilldelas en Carrier Grade-IP (100.64.0.0/10), men INTE om jag får min vanliga publika IP-adress.

 

Jag ska kontakta Bahnhof och se om de har någon förklaring och lösning på detta...

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Intressant! Noterar att jag inte har kvar mina problem för tillfället. Kan ta bort den extra Asus routern och det funkar ändå.

 

Inser nu att jag antagligen fick ny IP när jag satte in en annan router mellan. Så det verkar ju funka med vissa IP och inte med andra...

Till skillnad från dig så har jag fortfarande en publik IP nu. Så det är inte så enkelt att "riktiga" publika aldrig funkar.

(Fattar du när man får en Carrier Grade-IP? Har du publik IP på ditt abonnemang borde du väl få en annan publik när du byter mac hade jag gissat?)

 

Tycker det är väldigt skumt om de hanterar vissa paket annorlunda. Tänker att det är mer sannolikt att Telenor gör något fel i sin ände. Typ att deras GW inte gillar när du får samma IP som någon annan haft innan. Har försökt att snacka med dem för ett tag sedan men det är lite som att prata med en vägg.  Funkar det med annat wifi är det inte vårt fel... Bahnhof är nog bättre att prata med. Nu är vi ju iallafall tre som har/har haft samma problem...       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Daniel_75:

Till skillnad från dig så har jag fortfarande en publik IP nu. Så det är inte så enkelt att "riktiga" publika aldrig funkar.

(Fattar du när man får en Carrier Grade-IP? Har du publik IP på ditt abonnemang borde du väl få en annan publik när du byter mac hade jag gissat?)

 

Näe, det är ju inte säkert att det är Publik IP vs Carrier Grade som avgör, det är bara min iakttagelse :)

Jag har nämligen även Bahnhof i stugan också, även där med publik ip och det fungerar inte med WiFi-samtal där heller. Det är det som är mitt huvudproblem då det är väldigt dålig mobiltäckning där. I stugan har jag dock inte testat växla över till en Carrier Grade-IP, men det ska jag prova så snart jag kan.

 

Som jag förstår får du endast publik ip om du ber om det. Man talar då om för Bahnhof vilken MAC-adress routern har, så ser de till att publik ip tilldelas DHCP-förfrågningar med den MAC-adressen. Byter du MAC-adress eller router får du en Carrier Grade IP.

 

I övrigt så har även jag Telenor som mobiloperatör...

Redigerad av realgreef
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Daniel_75:

Fattar du när man får en Carrier Grade-IP?

Surfa till t ex https://www.whatsmyip.org/, och kolla din routers IP-adress på WAN-sidan. Är båda IP-adresserna lika har du en unik publik IP-adress, annars använder ISP'n Carrier-grade NAT. Motsvarande kan kollas för mobilen (när mobildatat används, inte något WiFi).


Googlade och hittade följande, där det också finns någon kommentar om problem med CGN.
http://www.remoterig.com/wp/?page_id=3494

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev realgreef:

I stugan har jag dock inte testat växla över till en Carrier Grade-IP, men det ska jag prova så snart jag kan.

Hur kan du själv styra över det? Jag tänker som Daniel_75 "Har du publik IP på ditt abonnemang borde du väl få en annan publik när du byter mac hade jag gissat?"
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

Hur kan du själv styra över det? Jag tänker som Daniel_75 "Har du publik IP på ditt abonnemang borde du väl få en annan publik när du byter mac hade jag gissat?"
 

 

Bahnhof styr tilldelningen av publik ip per MAC-adress, inte per abonnemang. För att få publik ip måste du kontakta dem och meddela MAC-adressen, tex här: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245

 

Byts MAC-adress (tex genom byte av router) så blir du i regel av med din publika ip-adress. Det kan säkert skilja lite beroende på nätägare, men hemma där IP-only äger nätet så fungerar det i alla fall så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev realgreef:

Bahnhof styr tilldelningen av publik ip per MAC-adress, inte per abonnemang. För att få publik ip måste du kontakta dem och meddela MAC-adressen, tex här: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245

 

Byts MAC-adress (tex genom byte av router) så blir du i regel av med din publika ip-adress. Det kan säkert skilja lite beroende på nätägare, men hemma där IP-only äger nätet så fungerar det i alla fall så.

Aha. Är nog som du säger olika beroende på nätägare. När jag kopplar in min andra router får jag en annan publik IP.

 

Din upptäckt att det beter sig olika när du ändrar din MAC-adress och får en annan IP är ändå väldigt intressant. Allt förutom IP borde ju då vara identiskt. Om det beteendet är konsistent så är det konkret nog att ta upp med Bahnhof/Telenor. (Skulle någon IP varit "sämre" än den andra hade jag ju gissat på den icke publika carrier grade...)

 

Sniffade lite IP medans jag hade problemet och såg då att man skickar iväg första paketet i någon form av nyckelförhandling (IKE_SA_INIT) på UDP port 500 (Både src och dst port 500) mot Telenors GW 82.183.102.4 inget svar alls så man försöker igen några gånger och sedan skickar man mot sekundär GW 82.183.102.12. Inget svar där heller... Så frågan är vem som slarvar bort detta paket. Eller svaret tillbaka... 

 

Har ju inte problemet själv just nu så gör ingen större nytta i felsökning...

Redigerad av Daniel_75
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Daniel_75:

Sniffade lite IP medans jag hade problemet och såg då att man skickar iväg första paketet i någon form av nyckelförhandling (IKE_SA_INIT) på UDP port 500 (Både src och dst port 500) mot Telenors GW 82.183.102.4 inget svar alls så man försöker igen några gånger och sedan skickar man mot sekundär GW 82.183.102.12. Inget svar där heller... Så frågan är vem som slarvar bort detta paket. Eller svaret tillbaka... 

Ja, jag har kollat lite NAT translations och ser att när det fungerar så finns kommunikation mot ovan nämnda adresser på både udp/500 och udp/4500.

 

När det inte fungerar så saknas kommunikationen på udp/4500.
Jag får ta och kontakta Bahnhof vid tillfälle :)

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev realgreef:

Bahnhof styr tilldelningen av publik ip per MAC-adress, inte per abonnemang. För att få publik ip måste du kontakta dem och meddela MAC-adressen, tex här: https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245

 

Byts MAC-adress (tex genom byte av router) så blir du i regel av med din publika ip-adress. Det kan säkert skilja lite beroende på nätägare, men hemma där IP-only äger nätet så fungerar det i alla fall så.

Då förstår jag. Det går alltså inte att enkelt växla fram och tillbaka.


Med förutsättningarna hos Bahnhof (i alla fall för rätt många): En egen publik IP-adress kräver någon form av kontakt med Bahnhof. Jag bor i ett Com Hem-hus och här får man utan vidare publika IP-adresser.


Det finns väl normalt ingen anledning att enkelt växla fram och tillbaka mellan en publik IP-adress och en adress tilldelad med Carrier-grade NAT. Men här i tråden var det en del av att hitta orsaken till problemet med WiFi-samtal.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...