Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få ihop 3-d bild


Tomas A

Rekommendera Poster

Jag vill lägga en bild av ett föremål som man (besökaren) skall kunna vrida och vända på.

Hur gör man och vilka program måste jag använda.

 

Sett bra exempel på nokia hemsida om mobiltelefoner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt två steg:

 

1. Skapa föremålet du vill interagera med

 

2. Presentera föremålet för din ämnade publik

 

Punkt 1 är tämligen valfri och bred, du kan förmodligen slänga ihop något i första bästa 3D-modellerare du hittar. typ Rhino, Lightwave, Max, SI, Cinema4D, Truespace, AM, Milkshape, Real3D osv osv

 

Punkt 2 är knepigare, och du måste först berätta mer hur du vill presentera det hela. Webben, lokalt, i en 'kiosk' eller vad? Om vi antar att du vill ha en webbpresentation ungefär som Nokias så finns det ett antal plugins till webbläsarna som kan ordna det hela - ett bra exempel är Cult3D, vilket dock kostar en del pengar att använda skarpt/online.

 

Annars har vi standarden VRML som tolkas av ett antal olika webbläsarplugins (Superscape's Viscape exempelvis) som du kan knacka för hand ungefär som HTML, exportera till ifrån ditt 3D-program i punkt 1 eller skaffa ett särskilt program för att skapa. Att skriva interaktioner i VRML för hand är tämligen klurigt ;)

 

--

 

Det finns väl en uppsjö andra alternativ i punkt 2 som folk i eforum förmodligen kommer att utöka åt dig - likaså punkt 1 :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du ska använda QuickTime VR-tekniken.

 

Dvs du tar fotografier (eller gör en 3D modell i ett för sådant avsett program) och sedan "stitchar" ihop dessa bilder med ett för QuickTime VR avsett program.

 

Gör en sökning på QuickTime VR på Apples hemsida, jag tror programmet är gratis numer.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...