Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Letar efter avinstallerare som automatiskt hittar överblivna filer


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Har testat Revo Uninstaller Pro några veckor nu. Programmet har en funktion för att ta bort överblivna filer, men vad det verkar måste man antingen veta det exakta namnet på programmet som filerna tillhör alternativt veta de exakta filnamnen. Vet man de exakta filnamnen behöver man ju inget program eftersom man då kan leta upp dem själv. Så vad jag efterlyser är alltså ett program som hittar och tar bort överblivna filer vars huvudprogramvara har avinstallerats, filer som inte längre tillhör något program som bara ligger och skräpar. Program man inte vill ha och har avinstallerat glömmer man snabbt namnen på, och att leta överblivna filer från dessa blir därmed omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder Revo Uninstaller på rätt sätt så tar den bort både kvarvarande filer och kvarvarande registernycklar.

Har du avinstallerat via kontrollpanelen och sedan kört Revo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man använder Revo Uninstaller på rätt sätt så tar den bort både kvarvarande filer och kvarvarande registernycklar.

Vad är rätt sätt? Vid första anblicken verkar det enkelt när man väljer att avinstallera ett program, man får upp den här dialogrutan. Men efter avinstallation när man ska välja "Scanning mode" så verkar det som att ifall man väljer något annat än "Safe mode" finns risk att sånt som inte ska tas bort tas bort. Varför annars ha något som kallas just "Safe mode"? I "Advanced mode" så verkar det som att man verkligen måste veta vad man vill ha kvar och inte. Jag tänker att såna här program ska vara till för att hjälpa mindre kunniga personer att avinstallera rätt saker på ett säkert sätt, utan att för den skull lämna kvar sånt som skulle ha kunnat raderas.

 

1768672475_Revoscanningmodes.png.a5684c6df03fc86dd7769db3a65fe828.png

 

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Har du avinstallerat via kontrollpanelen och sedan kört Revo?

Jag har än så länge bara avinstallerat Flash med Revo, i läget "Moderate", eftersom det inte fanns fler filer i det läget jämfört med om jag valde "Advanced mode" som jag kommer ihåg det. Men jag har använt Revo för att försöka hitta filer från program jag tidigare har avinstallerat via kontrollpanelen, och som sagt, de programmen har jag glömt vilka det var. Tänkte att jag med hjälp av Revo skulle kunna hitta såna filer, men då måste man som jag skrev i första inlägget skriva in exakt namn på programmet eller leta efter filerna själv.

 

I övrigt känner jag framför allt en oro för att avinstallera gamla versioner av program där jag även har nyare installerade. I det fallet kanske filer som används av den nya versionen raderas, vilket ju inte får hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Tomas E:

I övrigt känner jag framför allt en oro för att avinstallera gamla versioner av program där jag även har nyare installerade. I det fallet kanske filer som används av den nya versionen raderas, vilket ju inte får hända.

Sen är det också så att särskilt program från samma företag kan ha gemensamma filer vilket gör att inte alla filer som hör t.ex. ett backup-program från en viss tillverkare ska tas bort om man har något annat program som hanterar filer från samma tillverkare. Även olika tillverkare kan ha köpt en modul t.ex. för bildvisning så att den modulen används av flera program. Det finns därför inte heller något sätt att veta att just en viss fil hör ihop med ett visst program och därmed går det inte att söka igenom datorn och få fram en lista med filer som aldrig kommer att anropas vilket ju är vad du väl önskar.

 

Testar man många olika program som man sen avinstallerar bör man hitta något annat sätt att göra det än i sin vanliga Windows-installation typ en gammal dator som man ominstallerar Windows på lite då och då, ha en virtuell maskin (dator) som man kan slänga eller återställa när testet är klart eller till nöds göra en systemåterställning i den vanliga datorn till en tidpunkt innan programinstallationen när man testat klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du använder dig av Revo Uninstaller redan när du installerar ditt program så tror jag 

att Revo skall hitta alla installerade filer, så gör jag när jag inte vet om jag vill behålla ett

program som installerar.

I Revos utforskare finns  "Install Program With Revo Uninstaller" när det startas så lägger

Revo en ram på skärmen, kör sedan installationen genom Revo då blir den registrerad i Revo, och borde bli lättare att ta bort

Jag använder alltid advanced i slutet, det har hittills inte uppstått något fel

 

HANS

Redigerad av Hanse
tillägg
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Men jag har använt Revo för att försöka hitta filer från program jag tidigare har avinstallerat via kontrollpanelen, och som sagt, de programmen har jag glömt vilka det var. Tänkte att jag med hjälp av Revo skulle kunna hitta såna filer, men då måste man som jag skrev i första inlägget skriva in exakt namn på programmet eller leta efter filerna själv.

Ja, det förstår jag.

Om du avinstallerat ett program från kontrollpanelen och sedan startar ett annat program, hur ska då det programmet kunna gissa sig till vilket program du har avinstallerat tidigare, och ta bort resterna efter det?

 

Dock ska nämnas att jag nog inte kört Revo i Windows 10 men troligen hundratals gånger i Windows XP.

Där nästan uteslutande i "Måttligt läge". Jag initierar alltså installationen från revo.

 

Jag inser just nu att du skriver "Pro", vilket jag inte har använt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hanse:

Om du använder dig av Revo Uninstaller redan när du installerar ditt program så tror jag 

att Revo skall hitta alla installerade filer, så gör jag när jag inte vet om jag vill behålla ett

program som installerar.

I Revos utforskare finns  "Install Program With Revo Uninstaller" när det startas så lägger

Revo en ram på skärmen, kör sedan installationen genom Revo då blir den registrerad i Revo, och borde bli lättare att ta bort

Jag använder alltid advanced i slutet, det har hittills inte uppstått något fel

 

HANS

Jo, den funktionen har jag sett, det låter som det bästa alternativet i fortsättningen. Får väl stå ut med eventuellt skräp som redan ligger på diskarna nu då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför denna jakt? de gör normalt ingen skada.

Likaså "extra" värdet i registret. Risken är större att man skadar datorn.

 

Normalt är lagringsutrymmet på disken inte ett problem idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, det förstår jag.

Om du avinstallerat ett program från kontrollpanelen och sedan startar ett annat program, hur ska då det programmet kunna gissa sig till vilket program du har avinstallerat tidigare, och ta bort resterna efter det?

 

Dock ska nämnas att jag nog inte kört Revo i Windows 10 men troligen hundratals gånger i Windows XP.

Där nästan uteslutande i "Måttligt läge". Jag initierar alltså installationen från revo.

 

Jag inser just nu att du skriver "Pro", vilket jag inte har använt.

Ligger det inte "markörer" eller kod av något slag i dessa filer som likt DNA kan identifiera dess ursprung?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Monshi:

varför denna jakt? de gör normalt ingen skada.

Likaså "extra" värdet i registret. Risken är större att man skadar datorn.

 

Normalt är lagringsutrymmet på disken inte ett problem idag.

Så det är bättre då enligt dig att endast använda Windows egen avinstallerare? Det har jag gjort förutom med Flash som sagt, som jag inte tyckte mig få bort helt (men det berodde på annat så det problemet är löst i annan tråd). Det var i och med "Flash-problemet" som jag åter började fundera rent allmänt över det här med ett separat program för avinstallationer.

 

Personligen så kan jag nog också stå ut med lite dammråttor, men nån gång har jag varit med om konstigheter som jag blev kvitt när jag lyckades hitta en gammal fil som ställde till det. Alltför länge sen för att jag ska minnas vad det var och hur det gick till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Sen är det också så att särskilt program från samma företag kan ha gemensamma filer vilket gör att inte alla filer som hör t.ex. ett backup-program från en viss tillverkare ska tas bort om man har något annat program som hanterar filer från samma tillverkare.

Har du skrivit fel eller glömt nåt ord där? Jag får inte ihop meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Så det är bättre då enligt dig att endast använda Windows egen avinstallerare? Det har jag gjort förutom med Flash som sagt, som jag inte tyckte mig få bort helt (men det berodde på annat så det problemet är löst i annan tråd). Det var i och med "Flash-problemet" som jag åter började fundera rent allmänt över det här med ett separat program för avinstallationer.

 

Personligen så kan jag nog också stå ut med lite dammråttor, men nån gång har jag varit med om konstigheter som jag blev kvitt när jag lyckades hitta en gammal fil som ställde till det. Alltför länge sen för att jag ska minnas vad det var och hur det gick till.

Det finns givetvis undantag, program som i praktiken kräver att man laddar ned ett program från utgivaren för att verkligen få bort dem Vissa AV-program har haft den ovanan exempelvis.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Har du skrivit fel eller glömt nåt ord där? Jag får inte ihop meningen.

Min egen tolkning av det Cecilia skriver är att en tillverkare kan ha flera olika program som gemensamt nyttjar samma filer. Om man då avinstallerar ett program samtidigt som det finns fler program installerade från samma tillverkare är det inte säkert att alla filer raderas, just för att de kanske används av något annat program av samma tillverkare. Mao det behöver inte vara ett fel att filer blir kvar efter en avsinstallation av ett program.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Sen är det också så att särskilt program kan ha gemensamma filer med något annat program från samma företag vilket gör att inte alla filer som hör till t.ex. ett backup-program från en viss tillverkare ska tas bort om man har något annat program som hanterar filer från samma tillverkare. 

 

3 timmar sedan, skrev Tomas E:

Har du skrivit fel eller glömt nåt ord där? Jag får inte ihop meningen.

Cecilia hade glömt ordet "till".  Automans tolkning är helt korrekt. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har antagit att det fungerar på det viset, eftersom jag i vissa fall haft olika programversioner där jag använt ibland den ena och ibland den andra. Men sen om man avinstallerar den ena versionen så slutar inte den andra att fungera bara för det. I det fallet kanske det är bättre att bara använda Windows egen avinstallerare så att man inte kan gå in och pilla för mycket. Det ska väl inte kunna inträffa, men jag vill ju inte att inte min oro som jag skrev om tidigare besannas.

 

På 2020-03-03 på 17:03, skrev Tomas E:

I övrigt känner jag framför allt en oro för att avinstallera gamla versioner av program där jag även har nyare installerade. I det fallet kanske filer som används av den nya versionen raderas, vilket ju inte får hända.

 

Jag tror jag går på Monshi's linje.

 

På 2020-03-03 på 20:16, skrev Monshi:

varför denna jakt? de gör normalt ingen skada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade Revo med Windows avinstallerare och då fick jag till och med ett extra meddelande som frågade om jag även ville radera backups, logs etc och att jag ska klicka nej om jag tänker uppgradera. I och med det borde det inte finnas några rester av det programmet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...