Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är filhistoriken inkrementell eller differentiell?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

"As we know, Windows 10 provides backup tools to help us backup system and files: Backup and Restore utility & File History.

 

Backup and Restore utility helps you create a system image as well as backup other files you need. File History focuses on backing up your personal files. However, none of them will help you do incremental backup or differential backup. To make it, you need to make use of third-party software. Just keep reading to get it."

https://www.ubackup.com/windows-10/incremental-and-differential-backup-windows-10-1128.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om den är varken eller, vad är det i så fall för typ av backup? Det tar i alla fall inte lång tid att gör en säkerhetskopiering med filhistorik om det enda man ändrat på är t ex ett ordbehandlingsdokument eller kalkylblad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

File History takes advantage of a feature built into the NTFS file system called the change journal to keep track of changes to files. Essentially, when any change is made to a file or folder on your hard disk, the change journal is updated with a description of the change and the name of the file or folder. So to determine which files need to be backed up, File History simply consults the NTFS change journal. Using the change journal is fast and efficient and won't use up a lot of system resources like running a conventional backup routine does.

https://www.tenforums.com/tutorials/54999-reset-file-history-default-windows-10-a.html

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det tycker jag verkar som ett bra system att använda sig av. Konstigt om de vill skrota det tycker jag, men jag är ingen data-expert.

 

Jag slänger in översättningen från Google Translate också, ifall man vill snabbkolla senare.

Citat

Filhistorik drar nytta av en funktion inbyggd i NTFS-filsystemet som kallas förändringsdagboken för att hålla reda på ändringar i filer. I huvudsak, när någon ändring görs i en fil eller mapp på din hårddisk, uppdateras förändringsjournalen med en beskrivning av ändringen och namnet på filen eller mappen. Så för att avgöra vilka filer som behöver säkerhetskopieras konsulterar Filhistorik helt enkelt NTFS-ändringsdagbok. Att använda förändringsdagboken är snabbt och effektivt och kommer inte att använda många systemresurser som att köra en konventionell säkerhetsrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att "change journal" två gånger översätts med förändringsdagbok, en gång med förändringsjournal och en gång med ändringsdagbok :)

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Lustigt att "change journal" två gånger översätts med förändringsdagbok, en gång med förändringsjournal och en gång med ändringsdagbok :)

AI är inte fulländat ännu. :D

Tack och lov för det kanske... help.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...