Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Få koll på din dator – program visar allt under huven

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

CPU-Z är ännu bättre enligt min mening. Det finns t ex en särskild flik för SPD i CPU-Z med mycket info, medan det i Speccy bara står "Number of SPD Modules 0". För Type står det "Unknown" medan det i CPU-Z står DDR4.

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast CPU-Z är ju lite begränsad på andra sätt eftersom den väl bara tar upp sånt som processor och RAM-minnen medan andra program kollar all hårdvara i datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2020-03-15 på 12:59, skrev Cecilia:

Fast CPU-Z är ju lite begränsad på andra sätt eftersom den väl bara tar upp sånt som processor och RAM-minnen medan andra program kollar all hårdvara i datorn.

Jo det har du rätt i, tänkte inte så långt. Men nu när jag installerade programmet igen för att se vilka typer av USB-portar jag har så hittar jag inget sånt. Jag kan hitta anslutna enheter men inte om det är USB 3.0, 3.1 osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hur ser det ut i Enhetshanteraren för USB-styrenheter?

I min står det det USB 3.0 där.

Tack!

Där finns ju mycket mer av sånt som jag vill läsa om. Hade för mig att det fanns nånstans i Windows att leta på sånt, kom bara inte ihåg var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Temperaturer tror jag inte att man kan hitta i Enhetshanteraren. Sen är väl information lite bättre organiserad i Speccy än i Enhetshanteraren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Tomas E:

Hade för mig att det fanns nånstans i Windows att leta på sånt, kom bara inte ihåg var.

Du hittar det i systeminformation som du hittar under Administrationsverktyg för Windows, eller bara sök på syste............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, skrev Avicii:

Du hittar det i systeminformation som du hittar under Administrationsverktyg för Windows, eller bara sök på syste............

Tack!

När man håller på med en massa andra grejer försvinner det som man annars normalt brukar ha i huvudet. :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2020-04-13 på 21:48, skrev Tomas E:

Jo det har du rätt i, tänkte inte så långt. Men nu när jag installerade programmet igen för att se vilka typer av USB-portar jag har så hittar jag inget sånt. Jag kan hitta anslutna enheter men inte om det är USB 3.0, 3.1 osv.

Om du vill se hur dina USB-kontakter ser ut och vad som är inkopplat på dom så finns det

ett program som heter "USB Device Tree Viewer" på denna länk från ett tips hittat i

Datormagazin av Henrik Kalling  http://www.uwe-sieber.de/files/usbtreeview.zip

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, skrev Hanse:

Om du vill se hur dina USB-kontakter ser ut och vad som är inkopplat på dom så finns det

ett program som heter "USB Device Tree Viewer" på denna länk från ett tips hittat i

Datormagazin av Henrik Kalling  http://www.uwe-sieber.de/files/usbtreeview.zip

HANS

Hur fungerar ett sånt program vad gäller avinstallation? Det finns inte i listan över avinstallerbara program och det extraherades till och kördes direkt från mappen hämtade filer. Antar att man bara behöver slänga det i papperskorgen och tömma för att avinstallera?

Gränssnittet tyckte jag var lite väl smått och svårläst. Så jag får väl se om jag behåller det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
52 minuter sedan, skrev Tomas E:

Hur fungerar ett sånt program vad gäller avinstallation? Det finns inte i listan över avinstallerbara program och det extraherades till och kördes direkt från mappen hämtade filer. Antar att man bara behöver slänga det i papperskorgen och tömma för att avinstallera?

Gränssnittet tyckte jag var lite väl smått och svårläst. Så jag får väl se om jag behåller det.

Programmet installeras inte, när du klickar på exe-filen så öppnas programmet.

Jag använder när jag får något problem med mina USB-kontakter, det står

vilka enheter som är inkopplade dom olika USB-kontakterna och

USB-hubbarna, och markerar om det är fel på någon

HANS

USB DEVICE TREE VIEWER 3.2.0.docx

Redigerad av Hanse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltså laddat ner senaste versionen av Uwe Siebers UsbTreeView ser jag här
https://www.uwe-sieber.de/usbtreeview_e.html

där det också hänvisas till
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/usbview?redirectedfrom=MSDN

om du vill läsa mer om programmet. Det är möjligt att allt detta står i Hanses dokument men det är ju lättare att läsa webbsidor, tycker jag i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, skrev Hanse:

Jag använder när jag får något problem med mina USB-kontakter, det står

vilka enheter som är inkopplade dom olika USB-kontakterna och

USB-hubbarna, och markerar om det är fel på någon

HANS

USB DEVICE TREE VIEWER 3.2.0.docx 92 kB · 0 downloads

Ok, då behåller jag det utifall nåt skulle börja krångla. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det är möjligt att allt detta står i Hanses dokument men det är ju lättare att läsa webbsidor, tycker jag i alla fall.

Tycker det varierar mellan olika programvaror. Vissa är bättre att läsa om på nätet och vissa är lättare i pdf m.fl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, skrev Hanse:

Om jag vill lägga mapparna i en av Windows program-mappar vilken mapp ska jag välja? Mappen usbtreeview innehåller ju två olika program-mappar. Antar att Win32 är 32 bitars och ska i så fall ligga i Program (x86) och att x64 ska ligga i Program Files. Eller ska båda programmen ligga i samma mapp och i så fall vilken? Det är i alla fall bättre att ha dem i någon av dessa eftersom det ju är program.  (Nu råkade textdokumentet bli markerat, men jag menar inget med det.)

image.png.ba7be02cc02132a2590193b75cacc2d0.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg det i en mapp där du hittar det, eftersom det inte är installerat så bryr sig inte Windows om i vilken mapp det ligger utan det är ju bara du som ska hitta tillbaks till exe-filen när du vill köra programmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
38 minuter sedan, skrev Tomas E:

Om jag vill lägga mapparna i en av Windows program-mappar vilken mapp ska jag välja? Mappen usbtreeview innehåller ju två olika program-mappar. Antar att Win32 är 32 bitars och ska i så fall ligga i Program (x86) och att x64 ska ligga i Program Files. Eller ska båda programmen ligga i samma mapp och i så fall vilken? Det är i alla fall bättre att ha dem i någon av dessa eftersom det ju är program.  (Nu råkade textdokumentet bli markerat, men jag menar inget med det.)

image.png.ba7be02cc02132a2590193b75cacc2d0.png

Du kan lägga mappen där du själv vill ha den och kommer ihåg var du har lagt den,

har du 64-bitars processor så kan lägga den i programmappen, och om du vill

så kan du kopiera ut den som genväg dit där hittar den lätt

HANS

såg nu att Cecilia svarade precis innan mej

Redigerad av Hanse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, skrev Cecilia:

Lägg det i en mapp där du hittar det, eftersom det inte är installerat så bryr sig inte Windows om i vilken mapp det ligger utan det är ju bara du som ska hitta tillbaks till exe-filen när du vill köra programmet.

Ok. Man kan ju alltid göra en egen mapp med såna program i, kanske lägger den i en ny mapp på D:\ .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, skrev Tomas E:

Ok. Man kan ju alltid göra en egen mapp med såna program i, kanske lägger den i en ny mapp på D:\ .

exact precis var du vill

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 minut sedan, skrev Hanse:

exact precis var du vill

HANS

Många som svarar samtidigt nu. :D 

Tack! Jag knåpar vidare. :) 

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...