Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

paypal gynnar scamming


cybertears
 Share

Rekommendera Poster

cybertears

Vi backar bandet till 2019-11-12 man vaknar och loggar in mot sin bank och ser att det är mycket konstiga transaktionsnamn. Jag har annonserat via facebook i april och inte gjort det sen dess.

så jag börjar kolla mitt facebook konto så att annonser inte har löpt på utan att jag vetat om det vilket det inte har, har historik från sist jag körde en annons och den sista var i april. 
När jag loggade in så hade jag detta: 

FACEBK *A89H9PNZ 277,71
Paypal facebook 1391,56
PAYPAL *FACEBOOK 828,46

 

ringer banken för att spärra och reklamera transaktionerna, går igenom min historik på paypal, finns inget som heter facebook l2436 osv 

Paypal kan konstatera att mitt bankkort har använts utanför mina konton men vill inte lämna ett skriftligt svar på det på grund av utredning.

 

Vid den tiden så är detta mina sista pengar. Jag gör en reklamation hos swedbank, de anser att eftersom att jag har annonserat från facebook tidigare och inte gjort reklamation på alla transaktioner så är det giltiga köp, trots att jag haft köphistorik från facebook resp paypal som kan bevisa att jag inte har kört annonser för 2.497,73. Trots att jag förklarat allt igen så vägrar swedbank att ersätta det jag har förlorat och paypal har fortfarande en pågående utredning där jag inte får veta ett skit. 

 

Vad ska jag göra? ska man anmäla paypal för falsk marknadsföring för att de inte skyddar konsumenten eller för att de har stulit mina pengar? 

Jag är uppgiven. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tyvärr är Paypal sen många år ökända för att fiffla till sig användarnas pengar. I ditt fall är det kanske inte så att de tagit pengarna, men du märker ju hur ovilliga de är att hjälpa dig.
Du kan ju försöka med en anmälan, men hoppas inte på något resultat då Paypal knappast lär bry sig, vilket många drabbade kan intyga om av vad jag läst på nätet. De gör det för att de kan det. De vet att ingen orkar i längden stöta pannan blodig mot deras mur.
Visst, de "allra flesta" har säkert inga problem, men Paypals kundpolicy när man väl får problem är som vilken scamsajt som helst.
Själv slutade jag använda Paypal för många år sen då jag läste om ett fall där de uteslöt nån användare som de påstod inte delade deras sk "värderingar" och behöll pengarna som fanns på kontot.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Pentti H:

Tyvärr är Paypal sen många år ökända för att fiffla till sig användarnas pengar. I ditt fall är det kanske inte så att de tagit pengarna, men du märker ju hur ovilliga de är att hjälpa dig.
Du kan ju försöka med en anmälan, men hoppas inte på något resultat då Paypal knappast lär bry sig, vilket många drabbade kan intyga om av vad jag läst på nätet. De gör det för att de kan det. De vet att ingen orkar i längden stöta pannan blodig mot deras mur.
Visst, de "allra flesta" har säkert inga problem, men Paypals kundpolicy när man väl får problem är som vilken scamsajt som helst.
Själv slutade jag använda Paypal för många år sen då jag läste om ett fall där de uteslöt nån användare som de påstod inte delade deras sk "värderingar" och behöll pengarna som fanns på kontot.

 

Om det är som du säger så är det ju straffbart och ska naturligtvis polisanmälas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Novisan:

 

Om det är som du säger så är det ju straffbart och ska naturligtvis polisanmälas.

Visst borde det vara så, och jag vet inte om personen gjorde det. Vill minnas att det var i USA. Frågan är om svensk polis ens skulle bry sig om att utreda det. Då återstår bara civilrättsligt förfarande och det kostar pengar. Särskilt med tanke på att storbolag vet att de kan ösa några miljoner på advokater som förhalar rättsväsendet i åratal. Vem orkar med sånt bara för principens skull. Det är ju oftast inte så stora summor som de tar från den enskilda.

Men i USA har de gjort det, är inte säker men tror att advokater gärna tar sig an sådant mot procent på skadeståndet. Det ger ju större chans till rättelse. Här är ett exempel - efter sju år.

https://www.consumeraffairs.com/news/class-action-settlement-over-paypal-account-closures-finally-finds-resolution-032817.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cybertears
21 timmar sedan, skrev Cecilia:

När det gäller Swedbanks besked kan du höra om det stämmer överens med vad Konsumenternas Bank- och finansbyrå tycker är vettigt?

https://www.konsumenternas.se/om-oss/bank-och-finansbyran

 

Tack Cecilia, det ska jag kolla närmare på :) 

15 timmar sedan, skrev Phenomen:

Förstår jag att;

 

Du använder Paypal som betalningsmedel för att göra affärer!? Många av dessa affärer "transaktioner" har gått bra utom en?

 

Den dåliga affären!? Vet du vad det handlar om? om inte, så borde Facebook svara på den fråga. Om det INTE är du som triggar transaktionen, så är det en annan. Facebook kan ge dig informationen. Om det visar sig att det inte är du som triggar, så frågar du Facebook wtf hände? och börjar de tjafsa och skylla på dig så kan du "polisanmäla". Min erfarenhet säger att såna brott har low-prio så länge man inte bor i USA. 

Tips

 

* Gör inte affärer på  sociala medier. 
* Ha koll på dina payment gateways. binda inte dina kort livet ut. 

Lycka till 

Jag har aldrig haft problem när jag har gjort affärer via paypal, det jag har problem med är när mitt kreditkort används utanför mina konton utan min vetskap och jag får mitt konto tömt på pengar, då är det ett problem. 

 

Facebook har ingen support för det första och för det andra så ger inte facebook ut sådan information till en privatperson. 

Nä, polisen utreder inte det för det handlar om för lite pengar och avsätter inte resurserna till det. 

Jag ser inga fel i sin helhet att göra affärer över sociala medier och jag vet vilka payment gateways jag har och inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, skrev jessar94:

Tack Cecilia, det ska jag kolla närmare på :) 

Jag har aldrig haft problem när jag har gjort affärer via paypal, det jag har problem med är när mitt kreditkort används utanför mina konton utan min vetskap och jag får mitt konto tömt på pengar, då är det ett problem. 

 

Facebook har ingen support för det första och för det andra så ger inte facebook ut sådan information till en privatperson. 

Nä, polisen utreder inte det för det handlar om för lite pengar och avsätter inte resurserna till det. 

Jag ser inga fel i sin helhet att göra affärer över sociala medier och jag vet vilka payment gateways jag har och inte!

Då är det väl bara att skatta och vara glad.

Det ända som hänt är att du förlorat lite pengar.

Sociala medier är gratis.

De har tex inte råd med att skydda dig mot bedrägerier.

Det är ditt val.

PS Jag har själv varit väldigt nära åka dit. Fick ett mail om att jag behövde uppdatera mitt Paypal med kontonummer osv. Eftersom jag avskyr Paypal (Paypal tar ca 3 % mer än om jag betalar direkt med ICA-bankens Mastercard) så gjorde jag det inte. Fattade inte att mailet inte alls kom från Paypal utan var kortfiske. DS

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...